fallback

АвтоВАЗ е на път да фалира

Без постоянна държавна помощ най-големият руски производител ще изчезне много скоро

Дълговете на най-големия руски автомобилен производител АвтоВАЗ за първите 9 месеца на 2024 г. са достигнали 100 млрд рубли (960 млн евро). Това се случва въпреки постоянното увеличение на цените на нови автомобили и води компанията към фалит, категорични са финансови експерти, при това не от западни държави, а от Русия.

Флагманът на руската автомобилна индустрия постоянно е принуден да иска пари от държавата, за да поддържа финансовата стабилност. Общата сума да дълговете на компанията за 2023 г. е 120 млрд рубли (1,15 млрд евро), като през миналата година лихвеният процент по кредитите е бил по-малък. Така АвтоВАЗ е харчил по-малко пари за погасяване на дълговете си към банките, но тази година сумата ще е по-голяма.

„Трудно е да се сравнят печалбите на автомобилната индустрия с петролния или банковия сектор, така че всичко, което спечелим тази година, ще бъде изразходвано за изплащане на лихви по съществуващи заеми. Не трябва да е така, тъй като това е най-бързият път към фалита", обяснява Сергей Чемезов, ръководител на Ростех.

Това е държавна корпорация за разработка, производство и експорт на високотехнологична промишлена продукция за граждански и военни цели. Тя притежава АвтоВАЗ след напускането на групата Renault-Nissan, която държеше 50% от руския производител преди началото на войната с Украйна-

С други думи, фалитът на АвтоВАЗ не е просто думи, а съвсем реална перспектива и без държавно подкрепа производителя на Лада може да изчезне. Големият проблем са именно кредитните задължения, тъй като АвтоВАЗ е принуден да тегли заеми, за да плаща за компоненти и резервни части, както и да подкрепи доставчиците, така че да могат да увеличат обемите на производство.

Министерството на промишлеността и търговията на Руската федерация е принудено да оказва подкрепа на АвтоВАЗ почти постоянно. В същото време дълговете растат по-бързо, отколкото могат да бъдат опростявани. И това се случва на фона на увеличението на производството, което за първите 6 месеца на тази година е със 73% повече в сравнение със същия период на 2023.

АвтоВАЗ е собственост на държавата, която е под сериозни санкции от страна на западните страни. И без подкрепа от властите тя не може да се конкурира с китайските производители, които наводниха местния автомобилен пазар. Големият проблем е, че АвтоВАЗ произвежда приблизително еднакви автомобили с почти еднакви резервни части, двигатели и скоростни кутии на реално фиксирана цена.

Руски финансисти дават за пример как японски купувач в родината си може да си купи нова Toyota Corolla за 2 милиона рубли (19 170 евро, толкова струва и Lada Vesta), като този автомобил отличава с отлично качество на изработка и електронни системи. За средностатистическия японец това за 3-4 заплати, докато руският купувач трябва да тегли кредит за 5 години при лихва от 30%. И с оглед на проблемите в руската икономика, все по-малко потребители се решават на подобен ход.

fallback
  • #12
    анонимен ( преди 22 минути )
    ами така става като не купувате всеки нов рейстайл с 30 процента по висока цена
  • #11
    гост ( преди 55 минути )
    Без Рено, Лада и Москвич окапаха. Едните просто продават китайски коли със сменена емблема, другите внасят нелегално от Рено-Индия части за сглобяват наследени френски модели като Ларгус... А по въпрос с Европейските фирми ами като ограниат електрички и замразят заплатите ще се въздигнат... Пък точно Рено/Дачия не са закъсали
  • #10
    анонимен ( преди 3 часа )
    8-ми, далечко си от истината, което точно съсипва евро производителите. Защо тогава ЗФ (ZF) уволнява 14к народ, защо фалират фирми, които дори не са в авто бранша? Жокер - не са Евростандартите, не са Еко норми, не са условия за безопасност..
  • #9
    Майтапче ( преди 3 часа )
    Откровено целенасочена статия, да компенсира закриващите се ЕС заводи. Има официална статистика всеки месец, и там ВИНАГИ лада са на първо място по продажби. Не защото са много хубави, а просто са евтини. Да питам, човек в България, как си купува кола за 80-100к лева, с заплата Чисто 1-1.5к. Какъв кредит да тегли:) Новата Аура са продадени всички бройки до края на годината, преди да са ги произвели въобще. Вътре ще има елементи от Аурус (марката използвана за Путин).
  • #8
    до Тинтири ( преди 3 часа )
    По принцип си прав, но има една важна разлика - евро производителите са го закъсали заради натиск от еко изисквания и спад на продажбите в Китай. Докато Автоваз за миналата година имат рекорден ръст на продажбите и нулеви изисквания за безопасност или пък екология и пак са зле.
  • #7
    анонимен ( преди 3 часа )
    Дали пък и Европа не трябва да спасява много отрасли на икономките си?
  • #6
    анонимен ( преди 3 часа )
    А те понеже евро фирмите процъфтяват, тръгнали ВАЗ да мислите. ФВ дали и те не са до стената и чакат пак държавата? Пежо и те не са цъфнали и вързали, Купра, Сеат и на тях са им напечатали некролога, Ауди затваря заводи.. МБ е на китайска издръжка, Рено се крепи на Дачия само
  • #5
    Тинтири_минитири ( преди 3 часа )
    За тези, които се смеят... Абе я погледнете малко по-близо, я погледнете колко пари наливат Берлин, Париж, Рим, за да спасяват автомобилни производители като Фолксфаген, Рено, Фиат и т.н. - после се смейте, че руснаците закъсали. Щото фалита на АвтоВаз не ви касае... ама забридалите европейски брандове, които регистрират само загуби са над 10% от икономиката към която сте вързани, и работите на ишлеме копченца и кабелчета за тях...
  • #4
    анонимен ( преди 4 часа )
    Те че няма да фалират - няма. Ясно е че държавата ще ги спаси. Въпроса е че тази държава вече много сектори трябва да спасява.
  • #3
    анонимен ( преди 4 часа )
    Петреее,мисля си влязал в сфера която не ти е ясна,а ша има да чакаш Лада да фалира кога пръцне гугутка.
fallback
Последни