Българският пазар на нови автомобили ще има нов лидер през 2024, ако нещо драматично не се случи в последните два месеца на годината. Към 31 октомври Skoda има цели 480 автомобила аванс пред втория Toyota и е близо до историческо постижение. Чешката марка никога досега не е завършвала годината на върха у нас. В последните години недостижим лидер в България бе Toyota, а преди това в продължение на почти пълно десетилетие водач по продажби бе Dacia.
Skoda - 5483 (+60%) Toyota - 5003 (+19%) Renault - 3700 (+15%) Dacia - 3652 (+21%) VW - 3195 (+1%) Ford - 2334 (+34%) Kia - 2316 (+14%) Hyundai - 2018 (-10%) Peugeot - 1661 (0%) BMW - 1574 (+6%) Mercedes - 1519 (+1%) |
Абсолютен шампион по увеличение в регистрациите е китайският бранд Forthing - 969%, но от много ниска база през миналата година, когато предлагането в България едва започваше. Същото важи и за марката за високопроходими автомобили Ineos (+467%). На обратния полюс е Mitsubishi, която след 83% спад е почти изчезнала от българския пазар. Останалите марки със сериозно свиване в регистрациите са Maserati (-51%), Subaru (-42%), Jeep (-36%) и SsangYong/KG (-28%).
В премиум сегмента убедително води BMW с 1574 регистрации, пред Mercedes с 1519 (тук обаче се включва и лекотоварната гама), Audi със 758, Land Rover с 360 и Porsche с 339.
Цели 15 модела имат трицифрен ръст на българския пазар тази година, макар и повечето от тях да го постигат от много ниска база през 2023. Изключенията са Toyota Yaris (129%), Ford Focus (123%), Skoda Scala (116%), VW Golf (101%). На другия полюс, с най-големи спадове на годишна база, са Tesla Model Y (-46.2%), Toyota Aygo X (-46.3%) и Hyundai i20 (-53.8%). 50-те най-продавани нови коли в България през 2024 (ГАЛЕРИЯ):