fallback

Как България изведнъж стана най-бързо растящият автомобилен пазар в Европа?

2024 вероятно ще е най-добрата година в новата история - но тенденцията се променя

Не са чак толкова чести случаите, в които България оглавява някоя позитивна икономическа класация в Европейския съюз. Но 2024 година със сигурност ще ни донесе един такъв случай: през нея България е най-бързо растящият пазар на нови автомобили на Стария континент. По данни на европейската браншова организация АСЕА, за първите девет месеца регистрациите на автомобили в страната са се увеличили с 18.4% спрямо същия период на 2023.             Тепърва ще проличи дали проведеният през октомври Софийски автосалон ще се отрази съществено на продажбите. Снимка ДИМИТЪР КЬОСЕМАРЛИЕВ за Bulgaria ON AIR             Това идва на фона на стагниращ като цяло пазар в Европа, и на отчетливи спадове в някои от най-големите отделни пазари: Германия, Франция, Нидерландия, Швеция, Белгия. Само още две държави освен България могат да се похвалят с двуцифрен ръст - Полша (+13.8%) и Хърватия (+12%). Разбира се, в българския случай ръстът е върху доста ниска база - пазарът у нас си остава един от най-малките, съотнесени към броя на населението.        Още в края на октомври продажбите на нови моторни превозни средства (леки и товарни) у нас са близо до рекордните стойности. През последните два месеца на годината почти сигурно ще подобрят рекорда от 2008               Ако нещо драматично не се промени през последните два месеца на годината, 2024 ще влезе в историята като най-силната година за автомобилния пазар в България. Досегашният рекорд принадлежеше на 2008, с 57 927 регистрации на нови моторни превозни средства. За първите 10 месеца на 2024 числото е вече 53 187 по данни на МВР, а ноември и особено декември по традиция са от силните месеци за пазара. Тепърва се очаква да се види и евентуалният ефект от проведения през октомври Софийски автомобилен салон.        Според управителя на BMW Bulgaria Александър Миланов ефектът от изпълнението на натрупани стари поръчки от 2021 и 2022 вече е изконсумиран      Все пак есента донесе известно отрезвяване в сектора след еуфоричното начало на годината, когато продажбите клоняха към 5000 нови автомобила месечно. Според Александър Миланов, управител на BMW Group Bulgaria, огромният ръст в края на 2023 и началото на 2024 е бил извънредно явление, а забавянето в последните месеци е всъщност нормализиране на пазара. "На базата на наваксаните производствени мощности, на базата на бързия ръст на доставките по договори, подписвани още през 2021, 2022 и 2023, практически пикът на доставките и производството дойде през втората половина на 2023", обяснява Миланов. На практика през първото полугодие сме се сравнявали с относително слабия старт през 2023, докато сега базата за сравнение е много силната втора половина на 2023. "Но това не пречи 2024 да е по-силна като цялостна реализация, отколкото 2023", подчертава Миланов. Според него кризата в производството, предизвикана от логистични сривове и от недостига на чипове и други компоненти, вече е преодоляна, и занапред сроковете за доставка ще са значително по-кратки.        На фона на растящия пазар през 2024, интересът към автомобили с чисто електрическо задвижване е намалял с 11% спрямо миналата година

 

Традиционната справка на Automedia.bg показва 42 086 регистрирани нови леки автомобила (категории M1 и N1) за първите десет месеца на годината, което също е 18.4% спрямо 2023. През октомври новите регистрации са 4344. Ако ноември и декември повторят това постижение, което се очаква, тогава продажбите на леки автомобили ще надхвърлят 50,000 бройки за пръв път от 16 години насам. Съществената разлика с 2008 година обаче е, че сега и цените, и маржовете при новите автомобили са значително по-високи.

Промените в нагласите към електромобилите в Европа се усещат и в България: пазарът на чисти електромобили се е свил с 11% спрямо миналата година по данни на АСЕА, докато регистрациите на бензинови автомобили растат със 17%, на дизелови - с 29%, а на хибриди - с 38%.

      

 

 

fallback
  • #10
    До 7 ( преди 3 часа )
    Тук не става въпрос за мен. Става въпрос за 70% от работещото населението което на практика взема заплата под средната за страната. Около 53% работят на минималната. Това са над 1.5 милиона души. Хората които вземат по нормални заплати да кажем над 5000лв месечно са около 100 000 човека. Това е според НСИ и НАП.
  • #9
    анонимен ( преди 3 часа )
    Като колите на по няколко години поскъпнаха повече от новите
  • #8
    анонимен ( преди 3 часа )
    Тротинетка,на ден даваш по 10 лева за 2 кутии цигари,по 300 лева на месец.Вместо цигари по добре плащай лизинг за нова кола,а не да ми димиш с цигари и стар дизел.
  • #7
    анонимен ( преди 4 часа )
    Щом ти се виждат 400 лева много,си намери по добре платена работа или втора работа вместо да тролиш по форумите.Ти си клиент на магазина за велосипеди или тротинетки.
  • #6
    До 5 ( преди 4 часа )
    Лизинг при 800 евро месечна заплата? За нова Дачия на практика най евтиното предложение на пазара трябва да плаща лизинг по 400лв на месец. Това значи да гладува или да пести от нещо друго или да взема кредити от всякъде и затъва до ушите до живот.
  • #5
    анонимен ( преди 4 часа )
    До долния.За лизинг да си чувал?
  • #4
    анонимен ( преди 4 часа )
    По интересно е да видим каква част от новите коли са закупени от частни лица-български граждани за лично ползване на територията на България и каква част са закупени от фирми които работят с пари от чужбина! Процентът на новите автомобили при частните лица най вероятно е нищожен! Особено извън София е рядкост частно лице да си купи нов автомобил. Купуват ги само бизнесмени и хора които разполагат с оборотни пари. Обикновения работещ българин изобщо не може да си помисли за нова кола.
  • #3
    Гост ( преди 5 часа )
    Ще слушате Акио Тойода.Срив на електрокарите с - 11%, бензинови +17%, дизели +29% и хибриди +38% отчитат ръст в България, на пазар,в който няма изкривяване на пазара от субсидиите за електрокари.
  • #2
    q ( преди 5 часа )
    Леко разширете времевата линия, да се види след рекорда 2008 какво следва. Сега ще е същото. Аху иху и после ще е тихо. И така до следващият цикъл на увеличение.
  • #1
    анонимен ( преди 6 часа )
    факт е, че последните две години захлебиха яко дилърите
fallback
Последни