fallback

Как България изведнъж стана най-бързо растящият автомобилен пазар в Европа?

2024 вероятно ще е най-добрата година в новата история - но тенденцията се променя

Не са чак толкова чести случаите, в които България оглавява някоя позитивна икономическа класация в Европейския съюз. Но 2024 година със сигурност ще ни донесе един такъв случай: през нея България е най-бързо растящият пазар на нови автомобили на Стария континент. По данни на европейската браншова организация АСЕА, за първите девет месеца регистрациите на автомобили в страната са се увеличили с 18.4% спрямо същия период на 2023.             Тепърва ще проличи дали проведеният през октомври Софийски автосалон ще се отрази съществено на продажбите. Снимка ДИМИТЪР КЬОСЕМАРЛИЕВ за Bulgaria ON AIR             Това идва на фона на стагниращ като цяло пазар в Европа, и на отчетливи спадове в някои от най-големите отделни пазари: Германия, Франция, Нидерландия, Швеция, Белгия. Само още две държави освен България могат да се похвалят с двуцифрен ръст - Полша (+13.8%) и Хърватия (+12%). Разбира се, в българския случай ръстът е върху доста ниска база - пазарът у нас си остава един от най-малките, съотнесени към броя на населението.        Още в края на октомври продажбите на нови моторни превозни средства (леки и товарни) у нас са близо до рекордните стойности. През последните два месеца на годината почти сигурно ще подобрят рекорда от 2008               Ако нещо драматично не се промени през последните два месеца на годината, 2024 ще влезе в историята като най-силната година за автомобилния пазар в България. Досегашният рекорд принадлежеше на 2008, с 57 927 регистрации на нови моторни превозни средства. За първите 10 месеца на 2024 числото е вече 53 187 по данни на МВР, а ноември и особено декември по традиция са от силните месеци за пазара. Тепърва се очаква да се види и евентуалният ефект от проведения през октомври Софийски автомобилен салон.        Според управителя на BMW Bulgaria Александър Миланов ефектът от изпълнението на натрупани стари поръчки от 2021 и 2022 вече е изконсумиран      Все пак есента донесе известно отрезвяване в сектора след еуфоричното начало на годината, когато продажбите клоняха към 5000 нови автомобила месечно. Според Александър Миланов, управител на BMW Group Bulgaria, огромният ръст в края на 2023 и началото на 2024 е бил извънредно явление, а забавянето в последните месеци е всъщност нормализиране на пазара. "На базата на наваксаните производствени мощности, на базата на бързия ръст на доставките по договори, подписвани още през 2021, 2022 и 2023, практически пикът на доставките и производството дойде през втората половина на 2023", обяснява Миланов. На практика през първото полугодие сме се сравнявали с относително слабия старт през 2023, докато сега базата за сравнение е много силната втора половина на 2023. "Но това не пречи 2024 да е по-силна като цялостна реализация, отколкото 2023", подчертава Миланов. Според него кризата в производството, предизвикана от логистични сривове и от недостига на чипове и други компоненти, вече е преодоляна, и занапред сроковете за доставка ще са значително по-кратки.        На фона на растящия пазар през 2024, интересът към автомобили с чисто електрическо задвижване е намалял с 11% спрямо миналата година

 

Традиционната справка на Automedia.bg показва 42 086 регистрирани нови леки автомобила (категории M1 и N1) за първите десет месеца на годината, което също е 18.4% спрямо 2023. През октомври новите регистрации са 4344. Ако ноември и декември повторят това постижение, което се очаква, тогава продажбите на леки автомобили ще надхвърлят 50,000 бройки за пръв път от 16 години насам. Съществената разлика с 2008 година обаче е, че сега и цените, и маржовете при новите автомобили са значително по-високи.

Промените в нагласите към електромобилите в Европа се усещат и в България: пазарът на чисти електромобили се е свил с 11% спрямо миналата година по данни на АСЕА, докато регистрациите на бензинови автомобили растат със 17%, на дизелови - с 29%, а на хибриди - с 38%.

      

 

 

fallback
  • #26
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Де ги тия лизинги по 500 лв на месец? За 5 години, това са 25 000 лв. (или по-малко, не ми се смята). Няма кола под 35000 лв, което значи, че има 5000 първоначална и 5000 остатъчна вноска. Плюс около 8000 лв за каско и ето ти цена на най-нещастния глокник, примерно ситроен С3 с три цилиндъра и 70 коня - около 50 000 лв. за 5 години. И след 5 години струва 15 000 макс. Тъй че е по-рационално да се купува кола за 10 бона и да се вкарват в нея по 1500 на година. Аз си купих нова, ама сметката няма.
  • #25
    Чичо Кольо ( преди 3 седмици )
    Като цяло цените на не малко от новите коли на различните марки са по-евтини в БГ от колкото в западна Европа. Корола например в БГ започва от 48,400лв в Германия от 33,340 евро, а в УК започва от 28хил паунда . Октавия в БГ започва от 43,980лв а в Германия 27,790 евро. Вярно може да има малка разлика в оборудването, но като цяло в БГ новите коли са по-евтини. За съжаление офертите на изплащане в БГ са много зле, и като добавиш пълно каско....само това струва почти една месечна вноска за кола
  • #24
    Carlife by Dani ( преди 3 седмици )
    Вижте какво организирахме над София на 12.09 и на 12.10 на Царевец в Търново - събитие без аналог в света. Ние сме извън всякакви официална статистика колата с безпрецедентен ръст и най-масов внос.
  • #23
    До 19 ( преди 3 седмици )
    С теслите които се движат с немски номера в България, електрическите автомобили стават поне 80%!!!! Не виждате ли в София всяка втора кола е Тесла!!! За беден пазар без каквито и да е субсидии това направо е ехеееее. Ако има субсидии, елктрическите коли ще са поне 450% от продажбите!!
  • #22
    анонимен ( преди 3 седмици )
    само човек който няма пари да си подържа стария си купува нов автомобил
  • #21
    е и ( преди 3 седмици )
    Като спрат безумното кредитиране за населението всичко ще си дойде на мястото и пазара ще спадне само до хората със собствени пари .
  • #20
    до 15 ( преди 3 седмици )
    това не са факти, а ваши бълнувания, гражданино.
  • #19
    анонимен ( преди 3 седмици )
    4%! Електромобилите вече заемат 4% от продажбите дори в БГ - беден пазар без каквито и да е субсидии! 5% в търговията се счита за процент, след който няма връщане назад - технологията се е доказала като жизненоспособна. А реалният процент вероятно е значително по-висок, защото в тази статистика не влизат Теслите, които се внасят неофициално от запад, а са най-продаваната марка. 8%? 10%?
  • #18
    Мда ( преди 3 седмици )
    Тесларина нали преди време се беше хвалил че бил толкова ефективен, че покрай 18 те часа на ден да тролва тук и по други сайтове, имал време и бизнес да върти и на 10 човека хляб давал. Хайде вместо да обяснява колко хора са под средната заплата, да каже той дава ли заплати неговите хора да си купят нови коли, електрифицириани, или буквално само за хляб им дава?
  • #17
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Българинът е вече по-богат от унгарецът по покупателна способност. Халал да им е Орбан. В Будапеща не смее да се покаже, само по селата го тачaт.
fallback
Последни