fallback

Франция иска единен стимул за коли в ЕС

Бонуси ще има и за фирмени автомобили, които отговарят на еко класацията

Франция, един от най-големите производители на коли, вече стартира нов план за помощ за електрически автомобили. Той е насочен срещу тези, които не се правят в Европа. Сега французите отиват още по-далеч - искат единна програма за помощ на европейско ниво. Всички членки на ЕС, естествено и България, да прилагат унифицирани стимули въз основа на модел.

Тази мярка, подобно на митата за китайските електрически автомобили, ще бъде насочена към защита на европейската индустрия. В Париж виждат колите от КНР като изкуствено евтини точно заради държавната помощ.

През последните години няколко европейски страни прилагат помощи за електричкески коли, за да насърчат закупуването им. Размерите и методите са различни, като Германия и Норвегия дори бяха принудени да спрат своите и да ги пуснат отново.

Във Франция беше определена нова мярка от януари 2024 г. Тя се базира върху емисиите в цялата производствена верига, но пропусна изрично тези, които не се правят в Европа. И сега в Париж искат стратегията им да бъде разширена и унифицирана в ЕС.

 Уникална помощ е при закупуване за всеки - от фирми до физически лица. Това е предложено от френския министър на индустрията Марк Ферачи, твърдят медии като EV Magazine. Това ще бъде програма за стимулиране, която ще се прилага еднакво от всяка от страните членки на ЕС. Тоест, ще стигне и до нас, ако бъде приета.

Френската програма за помощ оценява кои автомобили могат да се възползват от помощта, като взема предвид производствените материали, емисиите, генерирани при производството им или произхода на батериите и на самата кола. Само онези, които имат резултат от 60 от 80 по скалата, могат да се възползват.  

На практика това означава, че автомобилите с нулеви емисии, произведени извън ЕС, са изключени от списъка. Това засяга предимно китайските модели, които са най-много на европейския пазар. Макар и не само. Би ударило, например, Dacia Spring, който се произвежда в Хубей (Китай). Също така и най-евтиния Tesla Model 3  - той също се внася от КНР. Същото важи и за MG4, един от любимите електрически автомобили на европейския пазар поради конкурентната цена.   

Това е в полза на Франция, разбира се, тъй като във въпросните точки попадат произвежданите в местни заводи Renault Zoe, Renault Mégane E-Tech, Renault 5 E-Tech , Citroën ëC4 или Peugeot e-2008.  Разбира се, ще е бонус и за фабрики в Германия или Испания. Например, в Сарагоса се правят Peugeot e-208, Opel Corsa-e и електрическата Lancia Ypsilon. Много от тези модели се изнасят в други европейски страни.

Тази унифицирана помощ за закупуване ще бъде насочена не само към физически лица, но и към фирмени автопаркове. Това е ключов момент в предложението.  Фирмените коли формират голям процент от пазара и следователно допринасят значително за емисиите.

„Имаме проблем с конкурентоспособността, търсенето и нечестните търговски практики на Китай. Бъдещето на нашата автомобилна индустрия зависи от това дали ще намерим отговор на тези колосални предизвикателства“, защитава плана си Ферачи.

Засега планът на Европа е да наложи електрическата кола изцяло до 2035 г. Нещо, което изглежда невъзможно на този етап. Във всеки случай това е предложение, които тепърва ще бъде внесено в Европейския парламент и трябва да бъде гласувано от страните членки. Европа в момента е разделена между страни, които избират протекционизма, и такива, които се страхуват от ответната реакция на Китай. Като добавим и обещанията на Тръмп за мито от 10 процента към всички европейски стоки, кашата тепърва ще става пълна.  

fallback
  • #5
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Фрацузойците имат осоебни виждания за това що е то автомобил, как се позлзва и какво означава за човека (а и за жената ...)
  • #4
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Нож с две остриета. Тези субсидии не ги получава автомобилния производител, а ги получава крайния клиент. Автомобилна компания като Тесла, която печели по примерно 5000 евро от продаден автомобил, ще печели по 5 милиарда на всеки продаден милион електромобили. Компания като ford, която губи 50 хиляди на всеки продаден електромобил, ще изгуби 50 милиарда ако продаде същите 1 милион електромобила. А после ще дойдат тук едни умници които ще кажат че правителството взима от ford и дава на Тесла.
  • #3
    Франк ( преди 2 седмици )
    Във Франция що не си гледат френскта любов ами се опитва с насилствени методи и протекционизъм да накарат хората да им купуват скъпите ***? Като не може ЕС да произведе евтини качествени коли, да затварят. Китайците могат, ама ползвали държавни субсидии, щото Рено, Пежо и Фолксваген не ползват и никога не са ползвали?
  • #2
    Друг Гост ( преди 2 седмици )
    Не знам как ще стане това. От къде ще вземат тези пари?!? Германия спря дотациите защото има дупка в бюджета, а Франция и Италия са с дълг по-голям от БВП. Сигурно иска да е единен европейски за да се вземе дълг на ЕС, но не ми се вярва да мине, защото всеки знае къде ще отиде
  • #1
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Взимат ти 70% от всичко, от няколко години вихрят и нечувана спекула с основните храни и сега щели да ти дадат 5к евро които не стигат и за първоначална вноска на лизинга на подобна кола.
fallback
Последни