fallback

Бъг в матрицата: тестваме шокиращото ново BMW M5

Новото поколение е първото с батерия, и също най-мощното в историята. Сравнихме го с легендите Е28 и Е39

Случват се понякога такива бъгове в матрицата, които могат да разклатят вярата и на най-силните духом. Както когато някое добро католическо момиче като Мадона се снима без дрехи. Или когато синя легенда като Божидар Искренов облече червената фланелка. Или, какъвто е днешният случай, когато иконата за феновете на спортните автомобили BMW M5 посегне към електричеството.        Вижте ВИДЕО от теста ни на BMW M5 G90:            Това е седмото поколение на M5, с код G90, и първото, което разчита на хибридна технология за задвижването си. За няколко поколения автомобилни маниаци "M5 с батерия" вероятно ще прозвучи като края на света. А хората от BMW, сякаш за да завъртят нож в раната, са докарали на международния тест и по един екземпляр от всички митични предишни поколения.                      Точно преди 40 години, през 1984, на света се появи първото М5 - поколението Е28. За да създадат тази легенда, баварците навремето просто взеха 6-цилиндровия двигател от тогавашното състезателно М1. След това през годините тази кола се промени много пъти: мина през V8 двигатели и даже през V10, вдъхновени от Формула 1 (в поколението Е60). Но днешната кола е не само най-мощната от всички тях: тя е и най-мощният седан изобщо в историята на BMW.          Първите четири поколения на М5: Е28, Е34, Е39, Е60. Снимка Automedia.bg

         Задвижването тук е всъщност много близко до това на суперкросоувъра XM: плъг-ин хибрид с литиево-йонна батерия и електромотор, вграден в скоростната кутия. Преди да сте направили презрителна физиономия - това не е обикновен плъг-ин хибрид. Неговият бензинов компонент не е трицилиндрово моторче, а чудовищен V8: най-новата и най-съвършената версия на класическия мотор на BMW с обем 4.4 литра, и с два туин-скрол турбокомпресора.                       Хората от М-поделението са променили почти всичко по този двигател, популярен с кодовото име S68. Горивото се впръсква от ултра прецизни инжектори под налягане 350 бара. Турбокомпресорите са по-компактни и са монтирани по-близо до изпускателния колектор. Самият колектор е кръстосан, така че отделянето на отработилите газове да става плавно и балансирано - нещо, което допълнително увеличава мощността. Коляновият вал е подсилен, използвана е роторна маслена помпа. А вграденият в трансмисията синхронен електромотор се грижи да измете и последните жалки остатъци от явлението "турбо дупка".                      Естествено, добавянето на електромотор и на 22-киловатчасова батерия е добавило и доста тегло. Новото М5 тежи 2435 килограма без шофьора, което е с точно един тон повече от първото М5. Но има и някои компенсации. Мощността тук не е 286 коня, колкото беше в първото М5, не е и 635, колкото беше в последното поколение във варианта Competition, а е цели 727 конски сили. Въртящият момент е 1000 Нм - повече от Aston Martin DBS, от Ferrari SF90 и от Lamborghini Urus Performante.                    Порасналото тегло е неутрализирано от новата версия на активния M-диференциал, който е в състояние при нужда да прехвърли до 2,000 нютон-метра от бързо въртящото се към бавно въртящото се колело в завой. Новото M5 е с постоянно задвижване на четирите колела, но в спортен режим акцентът пада ясно върху задните. А можете и изцяло да превключите на задно предаване и да елиминирате електронната стабилизация - но го направете много внимателно.                         Ако изобщо сте имали съмнения, разсейте ги: това е истинска М-ка, с изключително директен волан, с фантастично сцепление в завоите и с много впечатляваща еластичност, която позволява примерно да ускорите от 80 до 120 км/ч за 2.2 секунди.      

BMW M5 G90

727 к.с. максимална мощност

1000 Нм максимален въртящ момент

3.5 секунди 0-100 км/ч

305 км/ч максимална скорост

Ускорението от място до 100 км/ч отнема 3.5 секунди, и то според консервативните оценки на BMW. Досега всички М-коли в последните години се оказваха в истинския живот доста по-бързи от официално обявеното.

Ускорението от 0 до 200 км/ч отнема 10.9 секунди. Задържането на лявата планка зад волана за над секунда активира и така наречения Boost Control, който дава допълнителна мощност за кратки тласъци.

Безлимитните аутобани на Бавария изглеждат идеалното място да го тестваме - но за целта вероятно би трябвало да дойдем тук в три часа през нощта, единственото време, когато няма пъплещи баничарки в най-лявата лента.                         В единствената пролука все пак успяваме да вдигнем 280 км/ч, и то с абсурдна лекота. Максималната скорост с пакета M Drivers e 305 километра в час. В чест на това предните спирачни дискове са увеличени до шокиращите 410 милиметра. За маневрирането при такива скорости помагат и завиващите задни колела (с до 1.5 градуса).                         Според BMW, тази кола може да измине до 69 километра само на електричество - но признаваме, че не намерихме достатъчно сили на волята да тестваме това. Затова пък сме приятно изненадани от разхода в хибриден режим. В официалната книжка четем, че средният разход е 1.7 литра на сто. Което, естествено, е чисто бълнуване. В реалния живот можете да постигнете малко над две на сто в рамките на първите 100 км, с напълно заредена батерия и ако карате колкото може повече в чисто електрически режим. За вторите 100 км в нашия случай разходът е 8 кВтч ток, и 8.5 литра бензин. Което пак е удивително за кола със 730 коня.                         Впрочем големият V8 под капака се нуждае не само от гориво. За разлика от почти всички автомобили в днешния свят, този все още има нужда да диша - и то много. Затова имаме истинска решетка и огромни въздухозаборници отдолу.                    Дизайнът, естествено, е на основата на обикновената Серия 5, но с толкова много изменения, че това изглежда като съвсем друг автомобил. Главният дизайнер Хосе Касас ми обясни ,че идеята зад всички нови линии и нови елементи е да сочат като стрелки надолу, да създадат впечатление за здраво стъпила на земята кола - почти като дива котка, която е приклекнала, точно преди да скочи.                         Отдавна сме се убедили, че по въпроса за стила няма две еднакви мнения. Затова предпочитаме да наблегнем на нашето - а то е, че след години на лутания баварците най-сетне намериха ясна посока в дизайна. M5 е поредното хващащо окото доказателство.                           В интериора получавате познатите неща от обикновената "петица", с двата големи свързани екрана и с променящата цвета си лента през таблото и вратите. Най-видимата разлика със стандартната кола тук е воланът - изрязан отдолу и със специална червена отметка на 12 часа. Иначе получавате абсолютно същата мултимедия, която вече сме ви показвали в i5 и в новата Пета серия, с всички възможности да си губите времето с електронни игри, качване в социалните мрежи и всякакви други подобни. Които са напълно излишни, защото тук нищо не е по-забавно от самото шофиране.                           Впрочем хората от BMW М са до такава степен уверени в качествата на новата си кола, че ни предлагат да я сравним с легендите от миналото. Тоест да покараме някои от машините, които някога боготворяхме само на базата на картинките от дъвки Turbo.

Започваме от легендата Е28 - първото М5 в историята, с двигателя от М1 под капака, и с 286 конски сили мощност. За днешните условия може и да не е шокиращо, но тогава със сигурност е било. Още повече, че тази кола тежи съвсем малко над 1400 кг. За всеки 5 кг тегло тук имате една конска сила.           Началото: BMW M5 E28. Снимка УВЕ ФИШЕР               Двигателят М88, още една легенда, първоначално е създаден за участието на BMW в пистови състезания - и е разчетен с феноменална издръжливост. Освен всичко останало, първото М5 е и много рядка кола. От нея са направени само 2241 бройки, и далеч не всички са оцелели до наши дни. Тази, която идва от музея на BMW, е застрахована за 65,000 евро.                         После стигаме и до поколението от 1998 година - М5 Е39, първото в историята с V8 двигател, и с 400 конски сили. За тази кола BMW М взима вече съществуващия V8 от Пета серия - и после променя абсолютно всичко по него, с изключение на диаметъра на цилиндрите и на алтернатора. Въртящият момент е увеличен до 500 нютонметра. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема само 5.3 секунди. Но най-разтърсващото тук е как се управлява тази кола. Бях забравил колко директно може да бъде едно BMW от аналоговата ера - може би последното такова. Разбира се, Е39 не е съвсем лишено от електроника - това е първото M5 с електронно контролирано променливо газоразпределение. Но като усещане за непосредственост и контрол, то няма равно.          Като става дума за шокиращи числа, цената също е пораснала до рекордни равнища: новото М5 започва от 265 500 лева в България              В BMW трябва да са се побъркали, за да ни подтикват да сравняваме новото M5 с него. Или пък не? Всъщност ходът е добре пресметнат. Новото M5 никога няма да ви даде емоциите, които будеха предците му. Но то ги компенсира с друга емоция, не по-малко силна - чувството за безгранично могъщество. Още по-въздействащо, защото идва само когато ви потрябва. През останалото време това е една спокойна, безукорно комфортна кола за всеки ден.         Другата голяма новина е, че след дългогодишно прекъсване BMW възражда версията М5 Touring. По сложни PR причини обаче нямаме право да ви споделим впечатленията си от нея преди 6 ноември. Снимка AUTOMEDIA.BG            Трябва да си признаем, че очаквахме с известно притеснение този тест, защото не бяхме абсолютно убедени, че електрификацията е точно нещото, от което има нужда М5. Но днешният ден ни успокои. Даже и в хибридния си вид, М5 си остава истинско BMW M. Без никакви компромиси.         Още снимки от теста на BMW M5 вижте в ГАЛЕРИЯТА:

          

fallback
  • #21
    Striker ( преди 1 месец )
    2.4 тона, а се води бегачка?! Бахаххахахаа! Carwow и Top Gear отдавна се изказаха за тази М-ка - Подсказка: Оценките не са ласкави.
  • #20
    анонимен ( преди 1 месец )
    Най после да видим БМВ с красив и модерен интериор нека обаче феновете на марката с ръка на сърцето да кажат че отвън колата не е грозна и че даже им харесва несполучливо копие на Пежо/хюндай/китайско чудо. Несъмнено най грозната 5-ца , дори по зле от F10
  • #19
    анонимен ( преди 1 месец )
    Готин цвят :)
  • #18
    А ( преди 1 месец )
    Тунинг фирмите трябва да работят по изкормяне на ел простотиите и си става истинска М-ка като се свали някое кило.
  • #17
    BmW ( преди 1 месец )
    С тези телевизори и с тази батерия в багажника, тази кола няма шанса никога да стане класика като М5 Е39 например. След 10 години това ще е един стар автомобил със сложна електроника иужасно скъпа подръжка.
  • #16
    зърнен БОС ( преди 1 месец )
    2.4 тона!? а бе сложете му отзат един леген - чуден пикап ще стане.
  • #15
    до 13 & 14 ( преди 1 месец )
    Кой го интересува на теб дали ти харесва или не? Реторичен въпрос.
  • #14
    анонимен ( преди 1 месец )
    Много е грозно, голямо и тежи колкото бус. С толкова много технологии и системи никога няма да стане класика. Като остарее ще е невъзможно за обслужване. М5 Е39 с ръчни скорости е направо бижу спрямо тоя новия слон.
  • #13
    анонимен ( преди 1 месец )
    Много коне, много тяга.. но и много маса. Ако не се лъжа, точно са тази кола казваха че 2.5т. Красиво или грозно е въпрос на вкус, на мене лично новото поколение на 5-та серия не ми харесва. Огромно е, но вътре не е по просторна от предната.
  • #12
    До 8 ( преди 1 месец )
    Важното е,бче ти никога няма да го разбереш. И цял живот ще си вярваш, че BMW M e точно като твоята астра
fallback
Последни