Dodge Ram 1500 е пикап, малко по-голям от танк във Втората световна война. Чудовищната машина става все по-популярен в Европа. Броят на „овните“ на Стария континент се е увеличил с 20% през 2023 г. спрямо предходната година.
Активистите за пътна безопасност и опазване на околната среда в Обединеното кралство и ЕС а ужасени от този факт. “Европа трябва да забрани Ram“, казва Дъдли Къртис от Европейския съвет за транспортна безопасност. „Той е прекалено тежък, висок и мощен, което го прави смъртоносен при сблъсъци с нормални коли, пешеходци и велосипедисти”.
Тези гиганти не отговарят на екологичните правила на ЕС, но могат да бъдат внесени чрез скрит канал, известен като индивидуално одобрение на превозни средства (IVA). Там ги подлагат на по-слаб контрол. Близо 5000 бройки Dodge Ram бяха докарани в Европа само миналата година. Цели 60% от одобренията на IVA в ЕС, Норвегия и Исландия са за Ram – чийто производител Stellantis не отговори на молбите на Guardian за коментар.
Други големи пикапи като Ford F-150 и Chevrolet Silverado също прeсичат океана, но в по-малък брой. Във вторник Guardian разкри, че един от първите в Европа Tesla Cybertruck може да е бил регистриран неправилно по същия скрит канал.
Тенденцията е логична. Продажбите на SUV растат от няколко години, тъй като производителите пуснаха на пазара по-големи автомобили и купувачите не се поколебаха да платят отгоре. Огромни автомобили, хвалени за своите офроуд способности, се превърнаха в обичайна гледка пред супермаркети, в молове или до училищата.
„Хората приемат своя голям SUV като скъпо палто - каза Робин Хикман, транспортен спец в University College London. - Това е стремеж към определен тип начин на живот“.
Все по-често обаче пикапите се предлагат на пазара като универсални превозни средства, които градските жители могат да използват, за да посрещнат ежедневните си нужди.
Чистата физика разкрива тъмната страна на бума на големите автомобили. Най-просто, кола с по-голяма маса ще удари човек с по-голяма сила. Но по-високият преден капак също прави по-трудно за водача да види дете. И е далеч по-вероятно автомобилът да удари главата или жизненоважни органи на възрастен. За разлика от жертвите на най-честите автомобилни катастрофи, които често биват изхвърляни настрани или върху предното стъкло, тези, ударени от пикапи, падат отпред и са прегазвани.
Изследователите са забелязали такива зависимости в данните за инциденти. През август институтът Vias в Белгия установи, че пешеходец или велосипедист, блъснат от пикап, е с 90% по-голяма вероятност да получи сериозни наранявания, отколкото един блъснат от обикновена кола. И почти 200% по-вероятно да бъде убит.
През ноември миналата година Застрахователният институт за пътна безопасност в САЩ изчисли, че рискът от смърт е с около 45% по-висок, ако пешеходец бъде блъснат от превозно средство с висок преден капак, отколкото такъв, който е нисък и наклонен. През януари проучване в Америка показа, че увеличаването на височината на предния капак с 10 см води до 22% скок на риска от смърт на пешеходци. Конкретно - до 31% за хора над 65 години, и до 81% за деца.
Но малко хора изглежда са наясно с това. Само 40% от възрастните британци са съгласни, че SUV-овете и пикапите са опасни за другите хора, установи проучване. Процентът пада до 20% за собствениците на такива “чудовища“. Някои хора оправдават закупуването на големи превозни средства, защото те предлагат на семействата повече комфорт. Други казват, че се чувстват по-сигурни в тях. Което е напълно вярно.
„Хората, които купуват SUV, са или много егоистични и не се интересуват от никой друг на улицата. Иили, по-вероятно, просто не мислят за тези проблеми. Може един ден техните деца да изтичат от футболното игрище и ако бъдат прегазени от SUV, тогава те ще бъдат ужасени“, обяснява Хикман.
Изследователите предполагат, че комбинацията от агресивно попеляризиране, търсене на статут и ниска обществена осведоменост улесняват производителите на автомобили да продават все по-големи превозни средства. Определено, рекламата на тези чудовищни машини е много работеща
Европейски градове като Париж, Лион, Гренобъл и Тюбинген наложиха нови правила в зависимост от теглото, които карат шофьорите на SUV и пикапи да плащат повече за паркиране. Кампании пък призоваха Европейската комисия да затегне правилата за безопасност , кат затвори вратичката за одобрение, която позволява на големите пикапи да се промъкнат.
„Стара истина е е, че една верига е толкова силна, колкото е силна най-слабата й брънка“, каза Джеймс Никс от кампанията „Транспорт и околна среда“. „ЕС и Обединеното кралство са изградили правна рамка за защита на обществеността от високи нива на замърсяване на въздуха, климатични емисии и рискове за пътната безопасност от превозни средства. Но след това, когато вносителите на пикапи за масовия пазар ги одобрят като „индивидуални“ превозни средства, те избягват внимателно изградените предпазни мерки в Европа“.
Въпреки експлозивния растеж обаче големите пикапи все още представляват по-малко от 1% от регистрациите на нови автомобили и ванове в Европа през 2023 г. Превозните средства са много по-замърсяващи от обикновените автомобили. Тези, одобрени чрез вратичката на IVA, не постига целите на ЕС за CO 2 от 94 г/км за автомобили и 154 г/км за ванове от 2025 г.
За да го направи, производителят на теория ще трябва да пусне три допълнителни електрически превозни средства на пътя към всеки голям пикап, смята Питър Мок, управляващ директор на европейския клон на Международния съвет за чист транспорт. “Вместо да се оплакват от регулациите, производителите на автомобили би било по-добре да преразгледат своята маркетингова промяна към все по-големи SUV и пикапи“.