fallback

Колата ми тресе на магистралата! Защо?

Причините са от елементарен баланс на гумите до скъпи и сложни повреди

Колата ми тресе при висока скорост на магистралата? Това може да бъде ужасно, когато сте тръгнали на дълъг път и усетите вибрациите след 100 км/мм/ч.  Надявате се, че може да е от поредния калпав ремонт на асфалта? Вероятно е в България, но често има и други причини. И те са във вашата кола. Колегите от Slashgear изброяват най-вероятните.

 

Проблеми с гумите и колелата

Сред най-често срещаните причини за тресенето на автомобила при високи скорости са проблемите с гумите и колелата. Те идват обикновено заради неравномерно износване на гумите, регулиране на геометрията или баланс. Но могат да бъдат причинени и от повреда на гумата и колелото извън центровката.

Всъщност, в много случаи всички тези проблеми са свързани един с друг. Това води до треперене при високи скорости или неравномерно, неудобно каране, както и потенциални спуквания. От друга страна, има го и обратното – тези проблеми да дойдат заради силен удар в дупка на пътя. И накрая – тресенето със сигурност ще се появи при много стари гуми, които са напукани или огънати.

Сами се убеждавате, проблемите при шофиране, причинени от тази част на автомобила, са многобройни. Затова е важно да сменяте редовно гумите и да не забравяте баланса. Разбира се, важен е и майсторът, който ще ги извърши, уви, пълно е с неразбиращи.

Проблеми със спирачките

Друга изключително често срещана причина за тресенето на автомобила по магистралата е проблем със спирачките. Проблемът възниква, когато накладки, челюстите, барабаните или роторите се повредят или изкривят, което води до невъзможността им да стоят правилно един срещу друг. 

Двата основни типа спирачки, които ще срещнете в съвременните автомобили, са дискови  и барабанни. Въпреки че се различават по няколко начина, и двата типа разчитат на хидравлично налягане и триене, за да спрат колата ви. Триенето е резултат от хидравлично налягане, което натиска спирачна накладка или челюст в контакт с метален ротор или барабан.

Когато вашите спирачки са в добро състояние, повърхностите на споменатите им части трябва да са плоски и равни, което позволява на компонентите да създават триене, докато се плъзгат един покрай друг. Въпреки това, с течение на времето — поради неизправности или шофьорски грешки, те могат да се надраскат или изкривят. Когато това се случи, не само спирачната ви система ще се справи по-лошо, но и неравните повърхности могат да причинят интензивни вибрации, докато се плъзгат една покрай друга, особено при високи скорости.

Ако спирачките ви карат колата ви да се тресе, най-вероятно ще изпитате проблема само докато натискате педала на спирачката. Треперенето вероятно ще бъде по-силно при скорост на магистрала, но в зависимост от тежестта на проблема може да го почувствате и на извънградско от всеки тип. Като цяло, решението за този проблем е сравнително просто: сменете накладки или каквото трябва.

Износени компоненти на окачването и кормилното управление

Системата за окачване на автомобила помага и за абсорбиране на удари по пътя, така поддържа плавно и комфортно возене. Работи в тясно сътрудничество с кормилната система и много компоненти на окачването могат да бъдат класифицирани като част от двете групи. Включват неща като амортисьор,  шарнири, свързващи щанги, контролни рамена, оси и др. Това са издръжливи части.

Въпреки това, с течение на времето или поради злополуки и тежки условия на шофиране, компонентите на окачването и кормилната система могат да се износят или дори счупят. Когато това се случи, има вероятност да изпитате широк спектър от проблеми, включително треперене по магистралата. 

Това е така, защото окачването играе критична роля за качеството на возене на вашия автомобил. То се справя с всичко - от абсорбиране на удари и вибрации до прехвърляне на мощността на двигателя към колелата и поддържане на странична стабилност. Проблем с окачването или кормилното управление може да наруши центровката на вашия автомобил. По принцип повредено или износено окачване или компонент на кормилната система може да причини треперене по различни, но свързани причини. 

Помните ли как казахме, че треперенето при високи скорости може да бъде трудно за диагностициране? Е, сега започвате да разбирате защо. Добрата новина е, че опитен техник трябва да може сравнително лесно да идентифицира повредените компоненти на окачването или кормилната система. Лошата новина е, че тези части могат да бъдат скъпи за подмяна, както и да изискват допълнителна работа по автомобила после, които означава още пари.

Проблеми с двигателя

Друга относително често срещана причина за тресенето на автомобила е повредата на двигателя. Те не са една или две, така че ще разгледаме най-често срещаните проблеми.

Започваме с повредени или износени тампони на двигателя. Тяхната задача  е да поддържат мотора, да предотвратяват прекомерното му движение  и да абсорбират удари. С течение на времето те могат да се повредят и когато това се случи, вашият двигател вероятно ще подскача и ще се блъска наоколо, което ще доведе до доста разтърсващи вибрации и треперене. Идентифицирането на дефектни или износени  обикновено включва визуална проверка. Пукнатини в гумата, огънати скоби или треперещ двигател, докато моторът работи, могат да показват точно това.

Счупени части като вентилатори на радиатора могат да бъдат виновни за тресенето, особено ако забележите проблема едва след като двигателят ви е загрял. Ако проблемът става при ускоряване, може да е причинен от прекъсване на запалването на двигателя. Но последното е далеч по-вероятно, ако усетите и спад в мощността. 

Други неизправности на двигателя, които могат да причинят треперене, включват неща като дефектен или износен хармоничен балансьор или дори лош въздушен филтър. Поправките за повечето от тези проблеми изискват смяната на компонента.  Често това са свещи, ако двигателят ви прекъсва.

Трансмисия

Проблемите с трансмисията представляват също водят до ужасяващи вибрации и шумове на магистрала. И тя разчита на стабилизиращи елементи точно като двигателя. Въпреки че тампоните на скоростната кутия са много издръжливи и проектирани да издържат много години на шофиране, не е необичайно тези компоненти да се износват или да се повредят след около 100-150 хиляди километра. Когато това се случи, вероятно ще изпитате няколко неприятни симптома, включително затруднено превключване на предавките, тракане при превключване и прекомерна вибрация.

Проблемът е, че може да бъде трудно да се диагностицира вътрешна повреда на трансмисията без проверка. Съвременните трансмисии са сложни и пълни с малки части, които работят заедно по прецизен начин, за да завъртят колелата ви. Ако един от тези компоненти се счупи, това може да предизвика ефект на домино, водещ до по-сериозни проблем. И оттам тресене по магистралата.

И тук единственият лек е смяна на дефектната част. Това може да е толкова просто, колкото смяната на тампоните, или може да изисква пълно разглобяване и повторно сглобяване на скоростната кутия. Да, последното никога не е евтино. Но важното е да бъде направено, за да не стане по-лошото.    

fallback
  • #4
    анонимен ( преди 2 месеца )
    ми добре , с повечето са познаили. Също така и за некадърните майстори , дето ти ремонтират коолата все едно ти правят услуга , и като отидеш да им кажеш нещо за зле свършената работа и ти казва , че видиш ли за толкова пари какво повече да направи,. А аз нито съм се пазарил , нито съм коментирал цената.
  • #3
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Иcкатe напълно нови yсещания в CEKCA? Tогава тpябва да опитате това нещо:--- https://do.my/xpro
  • #2
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Карате в дясната лента на Тракия, минете вляво като преди това ускорите и проблема ще се оправи.
  • #1
    РУК ( преди 2 месеца )
    Тия експерти ..... да бяха включили и изпускателна и озвучителна система като причина за тресене на магистрала и то друго по колата не остана :-) :-) :-) Интересно коя от изброените причини няма да е валидна за тресене извън магистрала ... :-) :-) :-)
fallback
Последни