Едва началото на октомври е, но вече станахме свидетели на няколко сериозни наводнения из цяла България. Улици като езера, пълзящи коли, вероятно ви е позната картинка. Вероятно малцина от вас са учени на курсовете как се реагира при тези условия. Затова ето съветът на английски спецове.
Най-общото правило гласи: не шофирайте през вода с дълбочина повече от 10 см. Само 30 см се считат за достатъчна дълбочина, за да наводните колата си. По-голям е рискът, ако водата тече, а не е неподвижна.
Естествено, това зависи и от това какъв автомобил карате. И не си мислете, че задвижването на четирите колела спасява. Някои 4x4 модела в наши дни са невероятно ниски спортни SUV В същото време селскостопанските машини минават и през дълбока 90 см вода!
Най-добрият ориентир е да видите дали водата е по-високо от прага на вратата или предната броня. Ако е така, не карайте! Проблемът е, че да знаеш със сигурност, трябва или да нагазиш в локвата, или да вадиш линийка и да мериш.
Друг вариант е да видите как други коли преминават и да се опитате да прецените дълбочината по този начин. Но комбинацията от движенията на автомобила и на водата прави това трудно. Ако карате класически седан, вероятно е най-добре да заобиколите по дългия маршрут, особено ако локвите стигат 20 см.
И друго правило – ако сте успели да минете в една посока през водата, не значи, че това ще стане и на връщане. Пороите може да се отичат от съседните тротоари и всичко да е променено. Що се отнася до другите шофьори, които го правят и и минават колите, отговорът е познатата, вбесяваща реплика на стария ви учител: „Само защото някой друг прави нещо, не означава, че вие трябва“.
Да, 4x4 моделите като цяло са по-добре оборудвани и направени да се справят с наводнения. Дори стандартен SUV помага малко. Но в случай, че имате дизелов седан, сте в опасност. Той вероятно ще е прилепнал по-ниско на пътя и в зависимост от марката и може да представлява още по-голям проблем.
За да си спестите страшно много пари от ремонти, не карайте дизелова или бензинова кола през вода, освен ако не сте 100 процента сигурни, че въздухозаборникът е по-висок от локвата, Иначе водата може да бъде засмукана, двигателят да се „намокри“ яко и всичко да отиде по дяволите. Ако локвата е по-дълбока от нивото на колелата - или дори близо до горната им част на колелата, това вече е сериозен сигнал. Водата рискува да достигне това ниво. Още повече, ако карате бързо и създавате вълна. Ето защо напълно оборудваните офроуд автомобили 4x4 идват с „шнорхел“, повдигащ въздухозаборника до високо ниво. Някои твърдят, че електромобилите са по-подходящи за шофиране през вода, защото не можете да наводните двигателя през въздухозаборника. Дали? Електрическите автомобили са проектирани с изолирани батерии и захранващи кабели, както и система за безопасност, която автоматично ще изолира електрическите компоненти на задвижването, ако се намокри и получи късо съединение. Въпреки това, винаги е разумно да не рискувате. Особено след съобщенията за запалени батерии след допир със солена вода. Което е риск само до морето, но все пак.
Споровете при шофиране през дълбоки локви никога не свършват - някои казват да се форсира яко,а други съветват да пълзиш. Най-разумният и безопасен начин е да карате с 5-7 километра в час през водата. Движението с тази скорост би трябвало да ви попречи да създавате вълна – последната никога не е добра идея поради причината, за която споменахме горе.
Дори плитките локви не бива да бъдат атакувани със скорост, тъй като можете да се “хвърлите“ в аквапланинг. Но не карайте и супербавно, като спирате. Това води до шанса вода да навлезе през изпускателната система, когато налягането от газовете го няма. Просто поддържайте високи обороти!
Избягвайте да карате през вода в колона от коли! Чакайте автомобила отпред да премине, преди да тръгнете. Същото важи и за колите в обратна посока. Просто другите автомобили могат да създадат вълната, която да засегне вашия автомобил.
Обикновено шофьорите атакуват езерата по улиците през средата, което обикновено е правилният подход. Обикновено е най-високата точка на пътя и водата а най-плитката. Винаги проверявайте спирачките си след шофиране през вода – един бърз поглед може да спаси животи. Ако почувствате, че по някакъв начин не функционират правилно, не карайте, а веднага потърсете помощ на сервиз.
Ако колата ви изгасне в дълбока локва, не я палете наново. Потърсете помощ, за да я избутате на сухо.