fallback

Как да минем безопасно през наводнените улици

Не карайте бързо, но и не спирайте в дълбока локва, а ако изгаснете, не се опитайте да палите

Едва началото на октомври е, но вече станахме свидетели на няколко сериозни наводнения из цяла България. Улици като езера, пълзящи коли, вероятно ви е позната картинка. Вероятно малцина от вас са учени на курсовете как се реагира при тези условия. Затова ето съветът на английски спецове.

Най-общото правило гласи: не шофирайте през вода с дълбочина повече от 10 см. Само 30 см се считат за достатъчна дълбочина, за да наводните колата си. По-голям е рискът, ако водата тече, а не е неподвижна.

Естествено, това зависи и от това какъв автомобил карате. И не си мислете, че задвижването на четирите колела спасява. Някои 4x4 модела в наши дни са невероятно ниски спортни SUV В същото време селскостопанските машини минават и през дълбока 90 см вода!

Най-добрият ориентир е да видите дали водата е по-високо от прага на вратата или предната броня. Ако е така, не карайте! Проблемът е, че да знаеш със сигурност, трябва или да нагазиш в локвата, или да вадиш линийка и да мериш.    

Друг вариант е да видите как други коли преминават и да се опитате да прецените дълбочината по този начин. Но комбинацията от движенията на автомобила и на водата прави това трудно. Ако карате класически седан, вероятно е най-добре да заобиколите по дългия маршрут, особено ако локвите стигат 20 см. 

И друго правило – ако сте успели да минете в една посока през водата, не значи, че това ще стане и на връщане. Пороите може да се отичат от съседните тротоари и всичко да е променено. Що се отнася до другите шофьори, които го правят и и минават колите, отговорът е познатата, вбесяваща реплика на стария ви учител: „Само защото някой друг прави нещо, не означава, че вие трябва“.

Да, 4x4 моделите като цяло са по-добре оборудвани и направени да се справят с наводнения. Дори стандартен SUV помага малко. Но в случай, че имате дизелов седан, сте в опасност. Той вероятно ще е прилепнал по-ниско на пътя и в зависимост от марката и може да представлява още по-голям проблем. 

За да си спестите страшно много пари от ремонти, не карайте дизелова или бензинова кола през вода, освен ако не сте 100 процента сигурни, че въздухозаборникът е по-висок от локвата, Иначе водата може да бъде засмукана, двигателят да се „намокри“ яко и всичко да отиде по дяволите. Ако локвата е по-дълбока от нивото на колелата - или дори близо до горната им част на колелата, това вече е сериозен сигнал. Водата рискува да достигне това ниво. Още повече, ако карате бързо и създавате вълна. Ето защо напълно оборудваните офроуд автомобили 4x4 идват с „шнорхел“, повдигащ въздухозаборника до високо ниво.   Някои твърдят, че електромобилите са по-подходящи за шофиране през вода, защото не можете да наводните двигателя през въздухозаборника. Дали?  Електрическите автомобили  са проектирани с изолирани батерии и захранващи кабели, както и система за безопасност, която автоматично ще изолира електрическите компоненти на задвижването, ако се намокри и получи късо съединение. Въпреки това, винаги е разумно да не рискувате. Особено след съобщенията за запалени батерии след допир със солена вода. Което е риск само до морето, но все пак.

Споровете при шофиране през дълбоки локви никога не свършват - някои казват да се форсира яко,а други съветват да пълзиш. Най-разумният и безопасен начин е да карате с 5-7 километра в час през водата. Движението с тази скорост би трябвало да ви попречи да създавате вълна – последната никога не е добра идея поради причината, за която споменахме горе.    

Дори плитките локви не бива да бъдат атакувани със скорост, тъй като можете да се “хвърлите“ в аквапланинг. Но не карайте и супербавно, като спирате. Това води до шанса вода да навлезе през изпускателната система, когато налягането от газовете го няма. Просто поддържайте високи обороти! 

Избягвайте да карате през вода в колона от коли! Чакайте автомобила отпред да премине, преди да тръгнете. Същото важи и за колите в обратна посока. Просто другите автомобили могат да създадат вълната, която да засегне вашия автомобил.

Обикновено шофьорите атакуват езерата по улиците през средата, което обикновено е правилният подход. Обикновено е най-високата точка на пътя и водата а най-плитката. Винаги проверявайте спирачките си след шофиране през вода – един бърз поглед може да спаси животи. Ако почувствате, че по някакъв начин не функционират правилно, не карайте, а веднага потърсете помощ на сервиз.

Ако колата ви изгасне в дълбока локва, не я палете наново. Потърсете помощ, за да я избутате на сухо.   

fallback
  • #8
    до 4 ( преди 2 месеца )
    Ти вярваш. Ние гледаме фактите. Хиляди видеа на Тесли, които газят вода над вратите, докато всичко друго е блокаж на хидроудар и покривени бйели. А Киберкамиона, както каза първия колега, помпа батерията под налягане, въпреки, че е капсулована. Така става невъзможно да влезе вода и карате под водата, докато имате кислород. Подводница, амфибия, и 1 тон товар отзад в борда - 3 в 1
  • #7
    До 5 ( преди 2 месеца )
    То ако с удряне на ток се учеха физичните закони и математиката, очевидно Това е причината антиелектриците да сте толкова боси по физика и математика. Страх ги е от тока. Уви само с удряне на ток не става! Трябвало е да учите в училище и сега нямаше да вярвате на всяка лъжа която ви кажат, нито пък щяхте да говорите такива глупости като гост преди малко, който отрича отново физичните закони.
  • #6
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Пълно е с видеа от Англия където има такива участъци с канали които се наводняват при голям дъжд и колите се налага да пресичат. Често се събират тълпи да гледат "шоуто". И най често срещаната грешка е високата скорост. Много от хората като видят вода и се засилват мислейки си че така ще преминат по безопасно и водата няма да има време да проникне в системите на колата. Въпреки че водата е не повече от 60-70см това не ги спира да прецакват и високи автомобили и джипове и бусове.
  • #5
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Тротинетка,да не те удари тока?
  • #4
    До 2 ( преди 2 месеца )
    Вярно е господин психопат. Това дали ти го ВЯРВАШ, си е въпрос на критично мислене. Велик инженер като тебе който не знае и отрича физичните закони, обикновено взима решенията Дали нещо е лъжа или истина на база на това дали му харесва или не. Приемаш за истина твърдението че един електромобил трябва да сменя гуми на всеки 35 километра защото ги износва, но смяташ че плуването С помощта на въртенето на гумите е лъжа, заради липсата на познания по физика. Поредната порция смях от "инженера"
  • #3
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Знам, че трябва да се мине бавно, но с постоянна газ, щото влезе ли вода в ауспуха и сте до там.
  • #2
    Гост ( преди 2 месеца )
    Тесла с джанти като перки, плава като амфибия.
  • #1
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Въпрос на време е, системата на пикапа за предпазване на батерията от навлизане на вода, да стане задължителна по закон от съображения за сигурност. Тогава всеки електромобил ще може да гази водата безопасно, без да се притесняваш че ще си намокри батерията.
fallback
Последни