fallback

Бъдещето на Seat отново изглежда неясно

Испанската марка печели от това, че не продава електромобили, но е заплашена от най-близкия си роднина

В началото на септември 2023 г. главният изпълнителен директор на Volkswagen Passenger Cars - Томас Шафер, заяви пред медиите по време на автомобилното изложение в Мюнхен, че Seat ще спре да продава автомобили, след като жизненият цикъл на текущата моделна гама приключи. Това изявление накара експерти, журналисти и фенове на автомобили да прогнозират, че създадената още през 1950 г. испанска марка ще изчезне като автомобилен производител.

Последва светкавична реакция от страна на компанията, която обясни, марката ще има нова роля в рамките на Volkswagen Group и ще оцелее, като се отдалечи от традиционното производство на автомобили и се превърне в компания за мобилност. А година по-късно показват, че марката Seat продължава да губи блясък в германската група и трансформацията явно е неизбежна, пише в своя анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос.

През изминалата година не са били представяни нови автомобили, като последният пуснат на пазара е Seat Leon през януари 2020 г. Най-старият в гамата е Ateca, представен през март 2016 г., следван от Ibiza през януари 2017 г., Arona през юни 2017 г. и Tarraco през септември 2018 г.

Въпреки че испанската марка не е пускала нищо ново на пазара, продажбите бяха доста добри тази година. Според данни от JATO Dynamics и други източници, Seat е продал около 220 000 нови автомобила между януари и август 2024 г. Това е увеличение от 12% в сравнение с първите осем месеца на миналата година. И съвсем не е лош резултат с оглед на трудните времена, през които преминава европейската индустрия.

Най-важното в случая е, че Seat, за разлика от другите марки на Volkswagen Group, няма електрически автомобил в настоящата си гама и следователно не е изложен на спад в продажбите, както се случва при други брандове. През миналата година Seat е доставил 288 500 единици, което е ръст от 24% в сравнение с 2022 г.

С оглед на тези двуцифрени темпове на растеж може да се каже, че марката има бъдеще. Продажбата на около 300 000 единици годишно не е лесно постижение - други масови марки, като Dodge и Chrysler, например, са продали по-малко.

Основният проблем за бъдещето на Seat изглежда е Cupra. Въпреки че са част от една и съща подгрупа в рамките на Volkswagen, Cupra е на път да се превърне в естествен наследник на Seat. Новият бранд е пуснал три нови модела за последните 3 години - Born през май 2021 г., Tavascan през април 2023 г. и Terramar миналия месец. Те са придружени от Leon, Ateca и Formentor, така че гамата Cupra включва седем модела (ако отделим типовете каросерии на Leon) в сравнение с шест за Seat.

Ясно е, че VW Group инвестира повече в Cupra. защо През август 2024 г. средната начална цена на Cupra е била с 43% по-висока от тази на Seat. Cupra Ateca струва средно с 33% повече от своя близнак Seat, а Cupra Leon е с 29% по-скъпа от Seat Leon. И почти всички споделят всичко, което означава, че производствените им разходи са почти еднакви. Така че защо не изберете марката, която прави най-много пари?

fallback
  • #9
    До 7 ( преди 1 месец )
    Но най-голямото безумие е, че политиците обясняват че правят това в името на клиента. Не искат да си признаят, че преминаването към електромобили рестартира играта на автомобилните производители и занули вековният им опит. Сега всички започнаха отначало, а европейските производители са в дъното на класациите на новата игра и си искат старата версия.
  • #8
    До 7 ( преди 1 месец )
    А освен, че изкарват работниците на протест, също така насъскват политиците да отлагат с години напредъкът на автомобилните технологии, за да продължат да печелят от стари технологии. Когато останалите започнат драстично да ги изпреварват, карат политиците да им наложат 40% мито, за да успяват да си продават старите технологии на печалба, която да делят с политиците.
  • #7
    РУК ( преди 1 месец )
    VW убиват единствената им марка която е адекватна на пазарните условия в момента. Иначе искат да продават с 40% само от ребрандиране, но реват за субсидии и държавни помощи, че заводите нямали достатъчно работа. Превърнаха и Шкода в нещо което хем има ореола на достъпно, хем вече е скъпо и излишно луксозно за таргета за който беше предвидено.Като цяло станаха твърде алчни и искат да печелят твърде много от единица продадена кола.А когато сметките не излизат,изкарваме работниците на протест ...
  • #6
    Факт ( преди 1 месец )
    Какво продават бе добре че испанската полиция и власти им купуват баклюка
  • #5
    Друг Гост ( преди 1 месец )
    Показателно за днешните купувачи - само рекламата е важна - същите коли, по-скъпи с 43% и се продават повече. Друго си е да караш "премиум" Купра, а не селски Сеат.
  • #4
    анонимен ( преди 1 месец )
    Зависи кой как гледа на нещата, СЕАТ имат е-модели - Купра си е дефакто спортното подразделение на СЕАТ и те правят Е-коли и хибриди. И ако трябва да съм честен, са по-добри от ИД3 и клонингите им от ФВ.
  • #3
    popa ot razgrad ( преди 1 месец )
    кога е изглеждало ясно?
  • #2
    Абе психопат ( преди 1 месец )
    Никога не съм вярвал в 20 милиона продажби и ти го повтарям пета година, докато ти вярваше че през 2020 година ръста на Тесла ще е отрицателен и оттам нататък продажбите само ще падат.
  • #1
    Гост ( преди 1 месец )
    Бъдещето за всички е неясно,с изключение на звездоброеца Теслю.Тесла се гласеше за 50% ръст и 20 млн продажби 2030 година.Но спира производството на Тесла модел 3, заради митото на китайските батерии.
fallback
Последни