fallback

Скоростомер или навигация - на кое да се доверим

И двете устройства имат своите недостатъци

Днес всеки смартфон има навигационна система. С негова помощ може не само да създадете най-краткия маршрут до вашата дестинация, но и да определите скоростта на автомобила. В същото време, когато сравнява показанията от GPS оборудването и скоростомера на колата, водачът веднага ще обърне внимание, че показанията от споменатите устройства се различават. В тази връзка възниква логичният въпрос как е възможно това и кое от двете устройства лъже?

Като начало трябва да си припомним, че принципът на определяне на скоростта зависи преди всичко от конструктивните особености на конкретния автомобил. Сензорите за определяне на скоростта съществуват, меко казано, от десетилетия. Такова оборудване може да използва различни технологии.

В началото тези сензори бяха механични и отчитаха броя на оборотите, например от трансмисионния вал. След това те бяха заменени от електронни. Има огромен брой подобни видове. В повечето случаи те се комбинират със системи като ESP и ABS. В същото време постепенната цифровизация направи възможно постигането на безпрецедентна прецизност в работата на подобно оборудване.

Всъщност, дори и в най-модерните сензори, общият принцип на работа не се различава много от този в "примитивните" механични. По-интересното е, че получените данни могат лесно да бъдат изкривени под въздействието на определени фактори. Например, в данните на скоростомера могат да се появят неточности поради някои настройки на автомобила. Най-често този вид проблем възниква при поставяне на нефабрични джанти с по-малък или по-голям диаметър.

Навигационната система пък получава данни за скоростта чрез анализа на сателитни данни. В същото време е погрешно да се мисли, че информацията от GPS не подлежи на изкривяване. Метеорологичните условия, качеството на сигнала, броят на други GPS устройства в близост - всичко това повече или по-малко влияе върху точността на системата.

Така, всичко изброено по-горе трябва да е достатъчно, за да разберем една проста истина: нито едно измервателно устройство не може да бъде напълно имунизирано от различни видове грешки. В същото време нито стандартният скоростомер, нито навигационната система могат да се считат за точни измервателни уреди.

Нито на едното може да се доверим напълно. Освен това не трябва да се забравя, че всеки скоростомер на автомобила е снабден с така наречената "защита срещу глупака" още в завода. Оборудването умишлено показва скорост с 10-15 км/ч по-висока от реалната. Това е направено най-вече за подобряване на безопасността на пътя, защото много шофьори обичат да карат близо до ограничението на скоростта или малко над нея.

fallback
  • #10
    анонимен ( преди 2 месеца )
    #7 че може, може. Но явно ти не знаеш разликата между норма и изключение. Специализирани джанти може да има всякакви, но това не са джантите, които срещаш по улиците. При тях 18 джанта е с по-голям диаметър от 16 - това се нарича норма. А това, за което говориш ти, е изключение.Така че статията си е съвсем коректна, но е пълно с полу-грамотни дървени философчета.
  • #9
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Най-точен е радарът на катаджията!Не го забравяйте!
  • #8
    анонимен ( преди 2 месеца )
    На нито едното: скоростомера показва повече от съображения за сигурност, а ГПС измерва от точка до точка на периоди от време, но в завой изчислява права между двете точки, въпреки че изминатият път е плавен завой.
  • #7
    Газко Уазков ( преди 2 месеца )
    #6 Даже 18ката може да е с по-малък диаметър от 16ката. Явно, не знаеш какво означава второто число в размера на гумата.
  • #6
    анонимен ( преди 2 месеца )
    #1 ти сериозно ли мислиш, че джанти 16 и 18 са с един и същи външен диаметър на гумата?
  • #5
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Показанията на колометражите показват по-малко за да не бъдат съдени евентуално производителите в случаи на превишена от водача скорост.
  • #4
    анонимен ( преди 2 месеца )
    скоростта е относително понятие както и времето ако някой се е интересувал часовниците са измислени за да се ориентираш в пространството а не дали си закъснял за среща или на работа
  • #3
    Анонимен ( преди 2 месеца )
    Карам днес с 5 км/час а тя колата се движи назад с 10 км/ч
  • #2
    анонимен ( преди 2 месеца )
    1-ви, принципно си прав. Но при поставянето на каквито и де джанти+гуми се спазват правила, които да не нарушават цялостния диаметър на "колото". Отклонния до 5мм са допустими. А заводските отклонеиа на скоростомера, са 3-5% (а не 10-15км/ч). Като цяло статията е пълна глупост.
  • #1
    Офффф ( преди 2 месеца )
    "Най-често този вид проблем възниква при поставяне на нефабрични джанти с по-малък или по-голям диаметър." Пак статия за антиматематици! Диаметърът на джантите няма нищо общо с измерването на скоростта. Външния диаметър на гумите е важен, защото само от него зависи колко метра ще измине автомобила за един оборот на гумите.
fallback
Последни