В автомобилната среди често се среща понятието „двигатели-милионери“, което звучи донякъде двусмислено. И не защото с един двигател даден автомобил може да изкара милион километра, а с друг не може. На теория всеки мотор може да работи в продължение на десетилетия, но всичко зависи от редовността на поддръжката, броя на ремонтите и обема на частите, заменени по време на работа.
В резултат на това може да се види двигател с милион километра пробег, в който поради много повреди почти всички елементи са сменени. Такова устройство обаче трудно може да се нарече „надеждно“, тъй като неговата издръжливост е резултат от многобройни ремонти, а не от първоначалната здравина на конструкцията.
Важен показател е не само броят на изминатите километри, но и времето за работа на двигателя, измерено в моточасове. Километражът обаче записва само изминатото разстояние, без да отчита времето на празен ход на двигателя. В резултат на това километър, изминат в задръстване за 40 минути, не може да се сравни с километър, изминат на извънградски път за 40 секунди. В същото време бордовите компютри на автомобилите не винаги проследяват часовете на двигателя.
Следователно трябва да разчитате на показанията на километража. Вероятността да изминете милион километра е много по-голяма, ако колата се използва по-често по извън града, вместо да стои бездействаща в трафика. В този случай пробегът се увеличава по-бързо с минимален брой часове на двигателя.
Основното условие за автомобила да спечели титлата „милионер“ е способността да се преодолее това разстояние без основен ремонт на двигателя, запазвайки оригиналния цилиндров блок и цилиндрова глава. Редовната поддръжка, смяната на ангренажен ремък и семеринги не се считат за основен ремонт и не оказват влияние върху общия пробег. Напротив, такива процедури значително увеличават живота на двигателя и спомагат за поддържането на неговата мощност. Дори обикновената редовна смяна на маслото може значително да удължи живота на двигателя.
Всичко казано до момента се отнася и за някои от двигателите на най-масовия автомобилен производител на планетата - Toyota. Японската компания има в историята си редица забележителни мотори, някои от които изкарват милион километра. Ето най-надеждните от тях, както и моделите, на които се срещат.
3S-FE (2,0-литра)
В гамата двигатели на Toyota списъкът на „милионерите“ се отваря с популярния 2,0-литров, 4-цилиндров агрегат под символа 3S-FE. Той е с 16 клапана, като се среща под капака на най-популярните автомобили на марката - RAV4, Avensis , Celica, Camry и MR2, както и Carina, Corona, Vista, Caldina и много други модели за японския вътрешен пазар. Бензиновите двигатели 3S-FE за милиони долари са произведени от 1986 до 2000 г. - и ако версията за европейския пазар, задушена от екологичните стандарти, произвежда само около 120 к.с., тогава топ-версиите на 3S-FE достигат 140 к.с.
1JZ-GE (2,5 литра) и 2JZ-GE (3,0-литра)
Следват не по-малко известните редови 6-цилиндрови 1JZ-GE с обем 2,5 литра и 3,0-литров 2JZ-GE, които също имат статут на легенди. Първите се срещат на седаните Toyota Chaser, Cresta, Crown, Progres и фамилията Mark II, докато по-мощният 2JZ-GE е инсталиран и на моделите Altezza, Aristo, Soarer и Supra с две врати, както и редкия седан Origin седани. Агрегатът 1JZ-GE се произвежда от 1990 г., 3,0-литровият вариант дебютира година по-късно. Последните японски автомобили с тези двигатели бяха пуснати през 2007 г.
1UZ-FE (4,0 литра)
На върха на гамата бензинови „милионери“ на Toyota е 8-цилиндровият 4,0-литров двигател 1UZ-FE, с който са оборудвани по-старите модификации на моделите Aristo, Crown, Soarer, както и Toyota Celsior за японския пазар в първите си две поколения (това са аналози на добре познатите седани Lexus LS).
1 HD (дизел)
В историята на Toyota също има успешни дизелови агрегати, като това се отнася най-вече да серията 1HD. Тази гама мотори с „тежко“ гориво за първи път се появи на търговски превозни средства, например на автобуси Toyota Coaster, а по-късно нейни представители бяха инсталирани на SUV Toyota Land Cruiser. Въпреки това, тези дизелови двигатели, разбира се, просто не могат да се сравняват с производствените обеми на бензинови мотори от серията S, която включва 3S-FE. Най-вече по отношение на надеждността.