Американският застрахователен институт за пътна безопасност (IIHS) е изследвал в продължение на няколко години как полуавтономните системи за шофиране влияят върху поведението на хората зад волана и е стигнал до разочароващи заключения.
В изследването са участвали 36 водачи, които редовно използват усъвършенстваните системи от електронни асистенти във Volvo S90 от 2017 г. с функция Pilot Assist и Tesla Model 3 от 2020 г. с автопилот. И в двата случая водачите е трябвало да държат ръцете си на волана през цялото време. Това е наблюдавано от специални сензори, като системата даде звуков сигнал за необходимостта да върнете ръцете си към волана.
Експертите установиха, че когато шофьорите свикнат с автопилота, те все повече си позволяват да бъдат разсеяни от пътя и да вършат други неща - да ядат и пият, да говорят по телефона или да оправят грима си. С течение на времето много шофьори са проучили алгоритъма на предупредителната система и са се научили бързо да я „успокояват“, като връщат ръцете си към волана за няколко секунди.
„Тези резултати са добро напомняне за това как хората възприемат тези системи - коментира президентът на IIHS Дейвид Харки. - Ако ги научите да мислят, че вниманието означава докосване на волана на всеки няколко секунди, тогава те ще направят точно това. В нашето проучване всички шофьори са адаптирали поведението си, за да се занимават със своите неща. Това показва защо системите за частична автоматизация се нуждаят от по-строги мерки за сигурност, за да предотвратят злоупотреби“.
Частичната автоматизация може да улесни пътуването на дълги разстояния, но няма доказателства, че прави шофирането по-безопасно. Скорошните нашумели инциденти с активирани системи за полуавтономно шофиране са ясно доказателство за това.