Дизеловите двигатели имат някои предимства като по-голяма издръжливост, горивна ефективност и въртящ момент от бензинов еквивалент. Самото гориво се получава също от суров нефт (предимно). Има обаче някои недостатъци, включително факта, че може да възникне замърсяване.
В най-добрия случай лошият дизел просто ще накара автомобила ви да работи малко по-малко ефективно. Често обаче води до корозия във вашата горивна система, супени помпи, дори повредени двигатели и запушени филтри. Затова е важно да знаете как да забележите замърсяване в горивото и да се справите с него преди да е повредило автомобила ви.
Водата в резервоара е един от най-честите проблеми. Това може да се случи поради липсваща капачка на горивото, теч или дори кондензация. Последното се получава, когато горещ резервоар се охлади и в резултат на това влезе въздух отвън. Когато е влажен, може да доведе до кондензация по стените и на свой ред да причини замърсяване.
Дизелът може да се развали по няколко начина и част от тях са свързани с водата. А попаднала в горивната система, тя не води до добро, било то и с бензин. Водата може да престои известно време в дизела. В крайна сметка ще потъне и ще се утаи като слой на дъното. Особено ако има много вода в резервоара. Това е така, защото тя е по-плътна от дизела. Както при маслото и водата, двете не се смесват.
Ако част от нея премине през горивната система и влезе в двигателя, това вероятно ще причини големи проблеми. Водата не гори и не се компресира. Така че, ако има достатъчно вода в един или повече от цилиндрите на вашето превозно средство, тогава вероятно ще огънете поне един или два бутални пръта.
Водата също може да съдържа микроби и да замърси горивото ви с нещо, известно като „дизелови водорасли“. Лигавата, жива субстанция е твърде вероятно да запуши вашата горивна система сравнително бързо. Това също трябва да бъде прекратено веднага, ако го забележите. Иначе се трупа постоянно.
Разреждането на горивото е друг потенциален проблем. Дизелът може да бъде смесен с бензин или разтворител. Дизеловият двигател е предназначен да работи само с дизел, така че друга комбинация може да доведе до повреда на двигателя.
И накрая, неправилното съхранение може да доведе до разграждане на горивото. Температурите са най-голямата грижа тук, тъй като по-топлите места са склонни да разграждат дизела много по-бързо от хладните.
Ако проба от гориво или поглед в резервоара покаже плаващи замърсители, това е индикация, че дизеловото гориво е потенциално опасно. Обезцветеното също е лош знак. Ако е по-тъмен, отколкото трябва, това вероятно означава наличие на замърсители. Наличието на вода също ще промени дизела, като придава на горивото мътен вид, а емулгираната го оставя с млечен оттенък. Утайка пък остава в горивния филтър, ако сте улучили лоша партида дизел.
Ако горивото е замърсено, то може да има неприятна миризма. Не че дизелът има особено приятна такава, но ако нещо ви се стори нередно, определено трябва да проучите допълнително.
Други симптоми включват прекомерен или бял дим от отработените газове, повреда на компоненти като инжектори, загуба на мощност или обороти на двигателя, придърпване при стартиране, лоша работа на празен ход и забавяне на ускорението. Разбира се, някои от тези симптоми са характерни и за друг проблем при колата. Но бърз поглед към горивната система може да ви спести хиляди за ремонт.
Ако в автомобила ви е имало лошо дизелово гориво, не се изпадайте в паника. Може да се поправи. Самата корекция не е сложна, но може да бъде досадна работа. Както може би се досещате, първата стъпка включва източване на цялото лошо дизелово гориво от резервоара. Колко сложна е тази част зависи от вашето превозно средство. Някои по-стари модели имат дренажна тапа, но в някои случаи трябва да се сваля резервоара.
След като резервоарът ви се изпразни, ще трябва да смените горивния филтър. За съжаление, старият ще бъде напълно за боклука. След като това стане, пълните резервоара с нов дизел. И накрая, ще трябва да се сдобиете с добавка за дизел. Тя трябва да почисти всички останали замърсявания в системата.