Европейският съюз е изправен пред още един голям проблем, свързан с автомобилната индустрия. Оказва се, че създадената система за измерване на емисиите, която се използва в момента и според която се налагат глоби на производителите, е незаконна.
Доклад на асоциацията UNITI Bundesverband EnergieMittelstand e.V, която включва 90% от търговците с енергия, горива и смазочни материали в Германия, поставя под въпрос решенията на ЕС съюз относно емисиите на CO2 и съответните санкции. В него се припомня, че подвеждащите данни за разхода на гориво и емисиите на новите автомобили са принудили ЕС да наложи по-строги ограничения. Създадена е система за измерване, която включва тест в реални условия на шофиране, като се има предвид допълнителното оборудване.
Получените стойности се добавят към тези от тестовете, извършени в реални условия, а за да се справят с новите стандарти, автомобилните производители използват преносими устройства за ограничаване на емисии, които поставят на колите си. С тяхна помощ те достигат гранични стойности получават WLTP сертификат.
Проучването на UNITI, извършено от експерти по екологично право от университета в Аугсбург, стига да заключението, че регулирането на емисиите на CO2, отделяни от автопарка на всеки отделен производител в ЕС, е незаконно и пречи на ефективната защита на околната среда.
„Измерването на отработените газове само при отделянето им е остарял метод и не само вреди на марките, но и на околната среда. За определянето на емисиите трябва да се взима целия жизнен цикъл на превозното средство", категоричен е един от експертите, изготвили доклада - Мартин Кмент.
Той и колегите му посочва, че големият бенефициент от настоящата система за измерване - ЕС, не е отчел, че емисиите на CO2 се увеличават при остаряването на превозното средство и по този начин се е обогатил със значителни глоби, налагани на производителите за модели, които не са под ограничението.
Правният експерт обвини и Европейската комисия, която според него си е присвоила отговорността за налагане и събиране на глоби за по-високи емисии, без да има право. Кмент посочва, че „прехвърлянето на приходи към общия бюджет на ЕС е в противоречие с договора, тъй като няма правно основание за производителите на превозни средства да плащат глоби, ако определени цели за автопарка са надвишени.“
Германските производители вече са запознати с доклада и сега техните юристи внимателно проучват европейските разпоредби, за да решат как да действат. Твърде възможно е те да поискат връщане многомилионните глоби, които са им наложени и те са платили, което със сигурност ще предизвика огромен скандал.