fallback

Учени не искат водородни автомобили на Олимпиадата

Използването на Toyota Mirai оборвало твърдението, че игрите в Париж са „най-екологичните в историята“

Над 120 учени, академици и инженери написаха отворено писмо, призовавайки организаторите на Олимпиадата да заменят Toyota Mirai като официален автомобил на Олимпийските игри в Париж. Mirai е превозно средство, задвижвано с водород, което отделя нулеви емисии от ауспуха и вода. С едно зареждане може да измине до 650 километра. Така че защо учените искат да бъде заменен с EV?

Mirai на японски означава „бъдеще“. Първоначално пусната през 2014 година, колата е едно от първите в света превозни средства, задвижвани с водород. Моделът 2024 на Toyota Mirai се предлага на пазара по време на Олимпиадата в Париж. В писмото учените, включително от университета в Кеймбридж, Оксфордския университет и университета в Колорадо, казват, че използването на автомобила „уврежда репутацията на игрите“.

Но какво знаем за Mirai? И защо се случва това? Нека да го разгледаме по-отблизо: Mirai, произведен от най-големия производител на автомобили в света, се задвижва с водород. Mirai на японски означава „бъдеще“. Пуснат на пазара през 2014 г., автомобилът е един от първите в света автомобили, задвижвани с водород. Колата работи чрез комбиниране на водород с външния кислород, за да създаде електричество. Според US EPA топ моделът може да измине до 650 километра с едно зареждане. Моделът от 2024 г. има три резервоара за водород. Може да се зарежда за пет минути.

Според Hydrogen Insight, японският автомобилен производител е предоставил на организаторите на Олимпиадата 500 автомобила, за да превозват официални лица и олимпийци до и от събития. Автомобилният производител предложи на властите и 10 туристически автобуса с водородни горивни клетки. Според CNN Toyota също е предложила на организаторите 1150 електрически превозни средства. Японците твърдят, че всички превозни средства ще се захранват с водород от вода и органични вещества, генерирани от възобновяеми източници.

Kакъв е проблема?

Цитирани от CNN, учените в писмото казват, че използването на Mirai подкопава твърденията на организаторите на Олимпиадата, че това са „най-екологичните“ игри. Те посочват, че въпреки че автомобилът не отделя емисии от ауспуха, почти целият водород в света все още се произвежда с помощта на газ метан. Така, според учените, това означава, че автомобилите, задвижвани с водород, допринасят много повече за замърсяването, отколкото превозните средства, задвижвани с батерии.

„...зелените превозни средства, задвижвани с водород, изискват 3 пъти повече електричество от електрическите превозни средства с батерии за еквивалентно натоварване. Следователно те изискват 3 пъти повече възобновяем капацитет за генериране на електроенергия и генерират 3 пъти по-високи емисии на CO2“, пише професор Дейвид Себон от университета в Кеймбридж в писмото.

Учените твърдят, че автомобилите, задвижвани с водород, са съвсем малко по-добри за околната среда от обикновените превозни средства с двигател с вътрешно горене. И според тях всякакви твърдения, че хората, които купуват автомобили на водород, ще помогнат в борбата с изменението на климата, са просто погрешни.

„Олимпиадата в Париж се използва от Toyota за популяризиране на водородните им коли, автобуси и други водородни превозни средства като решение за изменението на климата. Това от научна гледна точка е несъвместимо“, казва Себон, директор на Центъра за устойчив автомобилен товарен транспорт на Кеймбриджкия университет, пред Hydrogen Insight .

Автомобилният производител контрира учените и заяви пред CNN: „Смесицата от различни технологии за превозни средства във флота (на Олимпиадата) отразява глобалната многопътна стратегия на Toyota и това, че е необходимо правилното решение за различни ситуации за декарбонизиране на транспорта в зависимост от разнообразната енергийна наличност, инфраструктура и нужди на клиентите.”

fallback
  • #25
    Факт ( преди 3 месеца )
    Батериите не са бъдещето. Защо да зареждам кола с електричество като мога да седна в метрото и да ползвам електричеството директно от мрежата
  • #24
    Факт ( преди 3 месеца )
    Проблема на водорода е и друг най малко 30% от енергията му се използва за самото му добиване чрез електролиза което го прави твърде скъп.
  • #23
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Водородът ще бъдещето като алтернатива на изкопаемите горива, но не и като алтернатива за транспорта. Изкопаеми горива се ползват в сфери, които не могат да бъдат заменени с батерии. Например стоманодобивната и циментовата промишленост, които взети заедно генерират годишно повече емисии отколкото транспорта. Независимо дали водородът е зелен или изкопаем, ако е наличен е много по-логично да се ползва за производство на стомана и цимент отколкото за производство на синтетични горива за транспорт
  • #22
    До РУК ( преди 3 месеца )
    "Има хора които винаги яхват актуалното за да се правят на умни и такива които винаги търсят алтернатива и движат прогреса.Познайте вие кои сте?! :-) :-)" Тези които яхват актуалната вълна и движат прогреса, са тези които познават физичните закони и не вярват на перпето mobile, водород и синтетични горива, които противоречат на физичните и икономическите закони като конглокенция на батериите. Познай ти от кои си? Физиката не можеш да я промениш с незнания. 3 пъти повече енергия ще е и след век.
  • #21
    До 21 ( преди 3 месеца )
    Този мит не го ли разбихме 1001 пъти, докато ни разказваше приказки от 1001 нощи? Ето че самият ти си признаваш че преди 30 години бъдещето беше на водорода, а батериите изглеждаха безсмислени, защото бяха скъпи, зареждаха се бавно и имаха само 300 цикъла живот, което правеше съхранението на 1kWh на себестойност около 3 долара. В момента цената на съхранение е паднала под 10 цента, имат живот 50 години и хиляди цикли, а водорода вместо да поевтинява става все по-скъп и разбива митовете ти.
  • #20
    До 22 ( преди 3 месеца )
    Разбира се че съхранението на ток е биг бизнес, за разлика от водорода който е биг лууз. Не случайно във втората родина на РУК, има няколко GW батерии за домашно съхранение . Това са няколко милиона батерии, които германците са си купили да си съхраняват произведения от собствения покрив ток, защото само таксите и данъците в Германия са около 50 ст/kWh, които трябва да платиш дори когато тока на борсата е минус 10 ст. Тогава го плащаш на 40 ст. По-евтино е да си го съхраниш вместо да плащаш.
  • #19
    До 14 ( преди 3 месеца )
    Е па да се слагат батерии за 100-200 часа излишък на ток в годината е BIG BIZNEZ?!?! Усещаш ли се като даваш примери как си хвърляш камъни в своята градинка или нямаш толкова капацитет под шапката?
  • #18
    РУК ( преди 3 месеца )
    Другари,преди 30 години всички твърдяха,че ел. колите са невъзможни защото батериите са твърде големи,твърде тежки,твърде скъпи,осигуряват твърде малък пробег и никой няма да купува ел. коли и няма смисъл от тях.Същото както вие сега твърдите, че производство на водород и синтетични горива е твърде скъпо,твърде неефективно и няма смисъл от него.Има хора които винаги яхват актуалното за да се правят на умни и такива които винаги търсят алтернатива и движат прогреса.Познайте вие кои сте?! :-) :-)
  • #17
    До 17 ( преди 3 месеца )
    И пак разбираш само половината от написаното. Колкото по-евтин е тока на обяд, толкова по-скъп ще става вечерно време, като се скрие слънцето. Тези проблеми много по-бързо лесно и евтино ще бъдат решени с батерии, които ще направят водорода абсолютно излишен, скъп и бавен процес, който създава повече проблеми отколкото решава.
  • #16
    До 17 ( преди 3 месеца )
    Всичко което си написал съм го казвал и е било вярно в момента на писането. В онази реалност наречена настояще. Понеже си промит мозък закотвен в миналото с разбирания от миналото и си всезнаещ със знания от миналото, не можеш да се усетиш че онова е било реалност тогава, но от днешна гледна точка е минало. Всичко което съм написал В момента е решение на проблемите в днешното настояще. Излишъците заместиха недостигът на централи в Украйна съборени от Русия. Ами ако ги нямаше ВЕИ?
fallback
Последни