Над 120 учени, академици и инженери написаха отворено писмо, призовавайки организаторите на Олимпиадата да заменят Toyota Mirai като официален автомобил на Олимпийските игри в Париж. Mirai е превозно средство, задвижвано с водород, което отделя нулеви емисии от ауспуха и вода. С едно зареждане може да измине до 650 километра. Така че защо учените искат да бъде заменен с EV?
Mirai на японски означава „бъдеще“. Първоначално пусната през 2014 година, колата е едно от първите в света превозни средства, задвижвани с водород. Моделът 2024 на Toyota Mirai се предлага на пазара по време на Олимпиадата в Париж. В писмото учените, включително от университета в Кеймбридж, Оксфордския университет и университета в Колорадо, казват, че използването на автомобила „уврежда репутацията на игрите“.
Но какво знаем за Mirai? И защо се случва това? Нека да го разгледаме по-отблизо: Mirai, произведен от най-големия производител на автомобили в света, се задвижва с водород. Mirai на японски означава „бъдеще“. Пуснат на пазара през 2014 г., автомобилът е един от първите в света автомобили, задвижвани с водород. Колата работи чрез комбиниране на водород с външния кислород, за да създаде електричество. Според US EPA топ моделът може да измине до 650 километра с едно зареждане. Моделът от 2024 г. има три резервоара за водород. Може да се зарежда за пет минути.
Според Hydrogen Insight, японският автомобилен производител е предоставил на организаторите на Олимпиадата 500 автомобила, за да превозват официални лица и олимпийци до и от събития. Автомобилният производител предложи на властите и 10 туристически автобуса с водородни горивни клетки. Според CNN Toyota също е предложила на организаторите 1150 електрически превозни средства. Японците твърдят, че всички превозни средства ще се захранват с водород от вода и органични вещества, генерирани от възобновяеми източници.
Kакъв е проблема?
Цитирани от CNN, учените в писмото казват, че използването на Mirai подкопава твърденията на организаторите на Олимпиадата, че това са „най-екологичните“ игри. Те посочват, че въпреки че автомобилът не отделя емисии от ауспуха, почти целият водород в света все още се произвежда с помощта на газ метан. Така, според учените, това означава, че автомобилите, задвижвани с водород, допринасят много повече за замърсяването, отколкото превозните средства, задвижвани с батерии.
„...зелените превозни средства, задвижвани с водород, изискват 3 пъти повече електричество от електрическите превозни средства с батерии за еквивалентно натоварване. Следователно те изискват 3 пъти повече възобновяем капацитет за генериране на електроенергия и генерират 3 пъти по-високи емисии на CO2“, пише професор Дейвид Себон от университета в Кеймбридж в писмото.
Учените твърдят, че автомобилите, задвижвани с водород, са съвсем малко по-добри за околната среда от обикновените превозни средства с двигател с вътрешно горене. И според тях всякакви твърдения, че хората, които купуват автомобили на водород, ще помогнат в борбата с изменението на климата, са просто погрешни.
„Олимпиадата в Париж се използва от Toyota за популяризиране на водородните им коли, автобуси и други водородни превозни средства като решение за изменението на климата. Това от научна гледна точка е несъвместимо“, казва Себон, директор на Центъра за устойчив автомобилен товарен транспорт на Кеймбриджкия университет, пред Hydrogen Insight .
Автомобилният производител контрира учените и заяви пред CNN: „Смесицата от различни технологии за превозни средства във флота (на Олимпиадата) отразява глобалната многопътна стратегия на Toyota и това, че е необходимо правилното решение за различни ситуации за декарбонизиране на транспорта в зависимост от разнообразната енергийна наличност, инфраструктура и нужди на клиентите.”