fallback

Какви катализатори използват хибридите?

И още няколко неща, които трябва да знаете за тези автомобили

Във все по-интензивния стремеж за намаляване на емисиите от автомобилите, електрическите превозни средства са най-очевидното краткосрочно решение. Но независимо дали се дължи на висока им цена или ограничен пробег и инфраструктура за обществено зареждане, електромобилите не са решение за всички.

Така на преден план излизат хибридите, които все още изгарят бензин в двигател с вътрешно горене, но това е съчетано с един или повече електрически мотора и високоволтова батерия. Въпреки че хибридите имат своите плюсове и минуси, като цяло те предлагат предимства при разхода на гориво. В случая на plug-in хибридите това е възможността за движение само на електричество, което ги прави много подходящи за много потребители.

Колкото добри за околната среда обаче са те и имат ли катализатори? Всъщност, хибридите са оборудвани по-сложни и по-ценни каталитични конвертори от обикновените автомобили и това може да причини някои реални проблеми.

Всеки автомобили с вътрешно горене, работещ на бензин, отделя някакъв вид емисии, които са вредни за околната среда. Когато бензинът се запали в двигателя, той се превръща в топлина и енергия, която движи колата. За съжаление, се генерират и много други неща. Това включва въглероден оксид, азотни оксиди и въглеводороди, които могат да причинят всичко - от киселинни дъждове до астма и дори сърдечни заболявания.

Катализаторите са метали, които реагират с тези токсични съединения, като ефективно ги неутрализират. Химическите реакции вътре произвеждат по-малко вредни съединения като въглероден диоксид и обикновена стара вода. Като при всяка друга кола с ДВГ и при хибридите катализаторът е монтиран като част от изпускателната система на автомобила. Катализаторът всъщност е пореста мрежа, през която преминават отработените газове. Когато отработените газове докоснат катализатора, възникват химични реакции и произтичащите от тях емисии са значително намалени.

Като цяло хибридите са по-ефективни от средностатистическа кола с ДВГ. Електромоторите в хибридите осигуряват известна степен на работа без емисии, което намалява разхода на гориво. По същия начин двигателите с вътрешно горене в хибридите са склонни да работят по-ефективно, настроени с различни цикли на горене и време на запалване, което отново е възможно благодарение на тези електрически двигатели, които се справят с част от работата.

И така, ако днешните най-добри хибриди имат значително по-ниски емисии от нормалните автомобили с вътрешно горене, защо се нуждаят от каталитични конвертори? Въпреки че отделят по-малко емисии от стандартните автомобили благодарение на повишената си ефективност, хибридите все още отделят същите токсични вещества, като въглероден окис. Така че те се нуждаят от помощ както всяко друго превозно средство с вътрешно горене.

Някой вероятно смята, че благодарение на тази повишена ефективност хибридът може да се измъкне с по-малък и по-обикновен катализатор, но точно обратното е вярно. Катализаторите са по-ефективни при високи температури, а традиционната, нехибридна кола, с постоянно работещ двигател, осигурява много топлина.

Хибридите, които могат да се движат с електрическа енергия поне през част от времето, осигуряват по-рядко топлина, за да поддържат работната температура. Това означава, че хибридните катализатори трябва да са дори по-напреднали от тези в традиционните автомобили. А това води до един от най-големите проблеми с каталитичните конвертори в хибридите - кражбата.

Когато казваме, че хибридите се нуждаят от по-добри каталитични конвертори от стандартните автомобили, имаме предвид, че те обикновено изискват по-активни катализатори вътре. И какви точно са катализаторите? Те са метали, които реагират с изгорелите газове и обикновено са ценни. Платината, например, се използва много често в каталитични преобразуватели, а както е добре известно, тя не е евтина.

Хибридните каталитични конвертори обикновено повече благородни метали, което ги прави по-ефективни, дори когато все още не са достигнали необходимата температура. Това също ги прави по-скъпи и по-ценни за крадците. Доказателство за това са посегателствата върху Toyota Prius, която е много популярна сред престъпниците.

fallback
  • #4
    До три ( преди 5 месеца )
    Не е нужно да ползвам интернет за да знам че платината , златото, среброто, лития кобалта и никелът се рециклират и струват много пари. Не случайно крадците крадат катализаторите за да продават платината, родия и паладия, които са по-скъпи от златото. Само един антиелектрик може да си помисли, че някой ще му зарови в задния двор злато, платина , родий литий и кобалт, за да му прави мръсно.
  • #3
    До 2 ( преди 5 месеца )
    Ако можеше (или поне искаше) да мислиш и да ползваш интернет щеше да разбереш, че всичко което си писал е лъжа и платината си се рециклира съвсем спокойно
  • #2
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Платината е адски вредна и когато се съберат много катализатори плащат на продажните български политици да ги заровят в дворовете на бедните българи и да тровят почвата защото платината не се рециклира. Ще ни заровят с *** в най-скоро време с увеличаване на продажбите на хибриди. Ще затрупат държавата с платина и ще се чудим какво да я правим за да се избавим от нея.
  • #1
    Чичо Кольо ( преди 5 месеца )
    Това се отнася за по старите хибриди на Тойота. Тези от 4та генерация на сам не страдат от кражби, защото катализатора е по навътре близо до двигателя, с ограничен достъп. Винаги обаче(за съжаление) някой *** без опит може да реши да краде и да отреже заглушителя който прилича на катализатор и пак да създаде проблеми....
fallback
Последни