Човекът, който измисли облите стъкла, вградените светлини, концептуалните модели - и автомобилния дизайн като цяло (ВИДЕО)
Кой е най-великият автомобилен дизайнер? Това е също толкова безсмислен въпрос, колкото и кой е най-великият художник, или най-великият скулптор. Но има един друг въпрос, на който е съвсем лесно да се отговори: кой е дизайнерът, променил в най-голяма степен автомобила? Неговото име е Харли Ърл.
Вижте филма ни за Харли Ърл тук (ВИДЕО):
Постиженията на този забележителен американец са толкова много, че е трудно да ги изброим всички. Но ако трябва да обобщим, той е човекът, заради когото автомобилът престава да изглежда така:
и започва да изглежда така:
Харли Ърл е роден в Холивуд през 1893 - една година преди появата на първия американски кинофилм, и три години преди Хенри Форд да създаде първия си автомобил. Баща му държи работилница за файтони, в която после започва да изработва поръчкови каросерии за ранните автомобили- понеже в града вече са се появили първите кинозвезди, които искат да се отличават някак от обикновените хора.
Харли Ърл: първият в историята професионален автомобилен дизайнер. Снимки от архива на GM
Харли учи за кратко в Станфорд, но после зарязва университета и се връща да помага на татко. Скоро преуспява в занаята, а професионализмът му прави впечатление на един мениджър в General Motors, който го препоръчва на шефа си Алфред Слоун.
По покана на Слоун младият Ърл проектира първия LaSalle - дъщерна марка на Cadillac. Колата е толкова успешна, че Слоун решава да назначи Харли за постоянно. Така се появява първият дизайнерски отдел в автомобилна компания.
При всичките си новости LaSalle е все още конвенционален за епохата модел. Но после Ърл, получил пълна свобода, започва да променя самата концепция, формите и пропорциите на автомобила.
Харли Ърл с революционния Buick Y-Job
Благодарение на него имаме вградените в корпуса светлини, брони и калници, а също и заоблени предни стъкла.
Пак той въвежда ползването на пълноразмерни глинени модели в дизайнерската работа. През 1937 разработва Buick Y-Job - първия концептуален модел в историята. Колата е толкова футуристична, че 11 години по-късно един фотограф на AP я снима на улицата и я пуска в световния обмен като чисто нов модел.
Ърл с трите концепта Firebird, вдъхновени от военните самолети на онази епоха
По време на войната помага на американската армия с разработването на камуфлажни техники. После създава нов изумителен концепт - първия LeSabre. След това - Oldsmobile F88. И Cadillac Cyclon. И още над дузина машини, които изглеждат фантастично дори днес.
И накрая, впечатлен от нашествието на малки британски спортни коли отвъд Океана, решава да създаде американския отговор: и така се появява Chevrolet Corvette.
Ърл се пенсионира през 1958, защото е навършил 65 и тогавашният закон го задължава. Оставя за свой наследник Бил Мичъл. Междувременно General Motors се е превърнала в най-голямата автомобилна корпорация в света. А дизайнът, който допреди Харли е бил последна грижа, се е утвърдил като най-важния фактор при избора на кола.
Най-интересните дизайни на Харли Ърл (ГАЛЕРИЯ):
Още по темата:
-
От най-впечатляващия Citroen в историята до най-необикновената Alfa Romeo, приносът на французина е забележителен
-
Без този пословично скромен човек BMW вероятно нямаше да съществува днес
-
Един Mercedes винаги трябва да изглежда като Mercedes, бе философията на италианеца