Covid-19 може да е ударил преди четири години, но дилърите и купувачите на употребявани автомобили сега се сблъскват с един тревожен страничен ефект - автомобили, регистрирани по това време, чието ниво на оборудване не съответства на официалните им спецификации, сега навлизат на пазара втора ръка. И продажбата им се оказва сериозен проблем.
Наричани „Covid автомобили“, тези превозни средства са жертви на глобалния недостиг на части, причинен от пандемията през 2020 г. и 2021 г. Това се дължи основно на липсата на полупроводници, които са нужни за редица системи - от отопляеми седалки до безжични зарядни устройства за телефони. Изправени пред възможността за ограничени доставки или дори никакви, някои производители на автомобили премахнаха много от функциите, които зависеха от полупроводниците.
В резултат на това в значителна част от новите автомобили, доставени през 2022 г., липсваха функции, включени в техните спецификации, в това число безжични зарядни устройства за телефони, екрани за инфотейнмънт, дисплеи, сателитна навигация, специално осветление и електрическо регулиране на седалките.
Експерти от бранша още тогава предупреждаваха за риска такива автомобили да навлязат на пазара на употребявани автомобили в рамките на две години. Прогнозата им се оказа вярна, тъй като вече големи количества такива превозни средства вече са в продажба, кано дилърите и търговците на употребявани пазари откриват, че им липсват ключови елементи, присъстващи в официалните спецификации.
„Това са отопляеми седалки, хед-ъп дисплеи, електрически огледала на вратите, електрически седалки и дубликати на ключове. Някои автомобили дори са произведени с аналогови инструменти и часовници, и са снабдени с по-малки колела. Оказва се, че някои модели с определени спецификации просто не съществуват документално, което е проблем при продажбата им", коментира Маркъс Блейкмор от Асоциацията за ремаркетинг на превозни средства, която е създала две работни групи за разследване на проблема.
Появява се и друг проблем - дадена кола е продадена като нова от официален дилър, който обаче я е описал погрешно. След известно време клиентът връща автомобила, защото той не съответства на това, което е поръчал, тоест някои от системите липсват. Това е позволено от законите за защита на потребителите, но след това тази кола, която е вписана в системата по един начин, трябва да бъде продадена отново.
„Толкова много акции се купуват „на сляпо“ от дилъри и търговци, че мнозина не осъзнават, че са купили „Covid кола“. Никой не иска драма с погрешното описание на автомобил, защото това означава разваляне на сделката", допълва Блейкмор.