fallback

Как различните системи влияят на разхода на автомобила

Не само климатикът удря по джоба на шофьора в топлото време

Шофьорите, които следят колко харчи колата им, са наясно, че използването на климатика увеличава разхода на бензин. Компресорът, който е ключова част от цялата система, се задвижва от двигателя чрез ремък. Колко влияе това на разхода на гориво? И климатикът ли е основния консуматор на гориво в една кола? Отговор на този въпрос дават експертите от Германския автомобилен клуб (ADAC).

Колко харчи климатикът?

Според хората от ADAC, включването на климатика в градски условия може да увеличи разхода на гориво с до 20%, което се равнява на приблизително 1 литър на 100 км. На магистралата тази цифра пада до 6%, което е около 0,3 литра на 100 км. Тези изчисления са базирани на автомобил със среден разход на гориво от 5 л/100 км, което е доста икономично. Средно се смята, че използването на климатик увеличава разхода на гориво с 10-15%.

Влиянието на други компоненти на превозното средство върху разхода на гориво

Не само климатикът влияе върху разхода на гориво в автомобила. Друго оборудване също може да увеличи разхода на бензин. Тези системи се захранват от електричество, което в автомобила се произвежда от батерия, а тя се зарежда чрез генератор, задвижван от двигателя. Това означава, че увеличеното потребление на електроенергия води и до увеличен разход на гориво. Експертите от ADAC са изчислили, че за всеки 100 вата консумирана електроенергия разходът на гориво се увеличава средно с 0,1 литра на 100 км.

Въпросът за потреблението на електроенергия и увеличения разход на гориво стана още по-актуален, след като в много държави (в това число и България), беше въведено задължителното използване на дневни светлини през цялата година. Някои шофьори се опитаха да спестят пари, като използваха странични светлини или фарове за мъгла. Дневните светлини, например, имат консумация на енергия от около 8 вата (за светодиоди), докато ако се използват къси светлини заедно с други свързани светлини консумацията е 200вата. Това позволява спестяване на до 0,2 литра на 100 км.

Колко харчи различното оборудване в една кола?

По-долу е дадена таблица, съдържаща информация за потреблението на електроенергия на различни части от оборудването и техния ефект върху разхода на гориво (срещу всяка система са посочени потреблението на енергия и разхода гориво).

Допълнително подгряване - до 2000 вата (до 2л/100 км).

Подгряване на предното/задно стъкло - 8 вата (0,8 л/100 км).

Вентилатор (средно положение) - 170 вата (0,17 л/100 км).

Къси светлини - 125 вата (0,125 л/100 км).

Фарове против мъгла - 110 вата (0,11 л/100 км).

Задни светлини - 35 вата (0,035 л/100 км).

Подгряване на седалките - 100 вата (0,1 л/100 км).

Подгряване на волана - 50 вата (0,05 л/100 км).

fallback
  • #9
    анонимен ( преди 4 месеца )
    един безплатен съвет най готино е на стоп да пътуваш никакви рязходи
  • #8
    Генчо Хаджиев ( преди 4 месеца )
    Аз смених крушките на фаровете с такива от по 20w и специално търсих кола с ръчно отваряне на прозорците, а на чистачките направо съм махнал бушона- разходът рязко намалява и събрах за почивка, ама парите не стигнаха за двама, та ще ходя сам, пък там ще търся решение.
  • #7
    Случаен ( преди 4 месеца )
    Който си има брадичка, трябва да има и гребенче да я сресва.
  • #6
    Балкански ( преди 4 месеца )
    А мигача колко ток харчи, защото гледам не го пускат масово?
  • #5
    abc ( преди 4 месеца )
    Петърчо пак има грешка. Подгряването на задното стъкло не е 8 вата, както е написал, а е от 3 цифрен порядък.
  • #4
    анонимен ( преди 4 месеца )
    В резюме, този който така или иначе зарежда всяка вечер така и няма да разбере че му е паднал че му е "паднал пробега", защото така или иначе нулира пробега всяка вечер и ползва само 5-10% от него. Единствено ще го удари по джоба с 4,50 лв и затова е цялата драма и целия рев на антиелектриците. Ако зареждаш на бързи зарядни, просто ще прекараш два пъти по- три минути повече на зарядните на месец и толкова. Гостенина пак ще зарежда всяка седмица, но зимно време вместо по 30 ще зарежда 40 лв.
  • #3
    До 2 ( преди 4 месеца )
    Това много искам да го видя как ще минеш 1200 км градско с един резервоар без климатик и само 1100 км с климатик. Особено зимно време, когато 2000 вата електрическо подгряване всяка сутрин ти харчат два литра на час. Половин час подгряване дневно ти е литър на ден. 30 литра на месец за стотина лева, което е половин резервоар. За същото подгряване, дори с реотан един електромобил ще изхарчи 30kWh , което ще му струва 4,50 лв или в най-лошия случай 18 лв и 8мин. допълнително на бързи зарядни
  • #2
    До #1 ( преди 4 месеца )
    Да приемем, че си прав! На мен рейджа ще ми падне минимално с включени всичките тези неща и от 1200 км ще направя 1100. Като включим, че фаровете и стоповете са LED, разхода около тях е съвсем различен. При електриката с всичките тези неща включени, рейнджа ще й падне двойно...Комично
  • #1
    анонимен ( преди 4 месеца )
    "Експертите от ADAC са изчислили, че за всеки 100 вата консумирана електроенергия разходът на гориво се увеличава средно с 0,1 литра на 100 км." Тоест поредното доказателство, че КПД на ДВГ е 10%. Ако консумацията е 100 вата, то д в г консумира 1000 w във форма на гориво. Ако същият 100 вата консуматор харчи енергия от батерията на електромобил консумацията си е 100 вата. Хайде да са 101 вата заради загуби по проводниците - 99% КПД. Значи автомобил с ДВГ харчи 10 пъти повече енергия.
fallback
Последни