fallback

Най-истинският Rolls-Royce: караме новия Spectre за 880,000 лева

Онова, което другаде са недостатъци на електрическото задвижване, тук се превръщат в предимства (ВИДЕО)

Може и да сме го позабравили напоследък, но легендата Rolls-Royce не е създадена на базата на меки килимчета или свръхлуксозен интериор. В основата на тази легенда винаги е бил двигателят с вътрешно горене. Още от първия Silver Ghost, изминал някога 24,000 км без нито един проблем в епоха, когато всички останали се чупели ежедневно. От онзи момент, преди повече от век, до актуалния V12 под капака на днешния Phantom, компанията не бе спирала да усъвършенства това умение.  До този момент.      

         Това е моментът на запознанството ни със Spectre - най-необичайния модел на Rolls-Royce досега. А също и eдин от най-недостъпните автомобили на планетата, за който се чака толкова, колкото и за Ferrari Purosangue. Но за целта Ferrari нарочно спря производството, докато при Rolls-Royce ефектът е напълно естествен.                Spectre e първият автомобил в историята на Rolls-Royce, който няма двигател с вътрешно горене. Но няма да бъде последният. Компанията вече обеща, че до 2030 година ще скъса с V12 и ще премине изцяло на електромотори.

Означава ли това, че Spectre не е "истински Rolls-Royce"? Всъщност не. В много отношения тази кола е най-истинският Rolls-Royce от 120 години насам.                   Още преди години тогавашният шеф на Rolls-Royce ни каза, че електрификацията е сякаш създадена специално за тази марка. Всички негативни страни на електромобилите тук изведнъж се превръщат в позитиви.    

Rolls-Royce Spectre

584 к. с. максимална мощност

900 Нм максимален въртящ момент

250 км/ч максимална скорост

4.5 секунди 0-100 км/ч

Главната цел на Rolls-Royce винаги е била автомобилите й да се движат без каквото и да е усещане за усилие - нещо, което мощните електромотори тук осигуряват с лекота. Високата цена на батерията не е никакъв проблем за клиентите на компанията, създала трите най-скъпи коли в историята. Липсата на шум от мотора, която другаде толкова дразни класическите автомобилни фенове, тук идва като венец на стогодишни усилия за обезшумяване. И даже най-силното възражение срещу електромобилите отпада, безсилно срещу Spectre.                 Това най-силно и често оплакване срещу електрическата мобилност е, естествено, теглото. Батерията и електромоторите обикновено са много, много по-тежки от конвенционалното задвижване.

Но тук става дума за марка, която е надхвърлила двата тона тегло още през 1920 година, и не е спирала да тероризира асфалта оттогава. Spectre, с една от най-големите батерии, монтирани някога в европейски автомобил, тежи само със 100 кг повече от Phantom с бензинов двигател.                   Батерията, която е вградена в пода, добавя мъничко килограми, както стана дума. Но също така добавя 30% повече устойчивост на усукване, и смъква още малко центъра на тежестта. В резултат Spectre е много, много приятен автомобил в завои, колкото и да не ви се вярва при три тона тегло.

Воланът е впечатляващо прецизен. Спирачките работят безукорно. Сложното адаптивно окачване успява да поддържа отлично сцепление и едновременно с това да ви вози с легендарното усещане за вълшебно килимче, с което толкова се хвали Rolls-Royce. Накратко, Spectre е толкова приятен за каране, че може да ви се прииска да сложите шофьора си на задната седалка.                   Задвижването идва от два синхронни електромотора, по един за всяка ос, осигуряващи обща максимална мощност от 584 конски сили, и шокиращите 900 нютонметра въртящ момент. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4.5 секунди. В първите тестове е било дори под 4 секунди, но инженерите нарочно са го озаптили, защото са преценили, че такова усещане не подобава на безукорния комфорт на един Rolls-Royce.                   Като казахме, че батерията добавя "мъничко тегло", леко смекчихме истината. Въпросната батерия се състои от 804 отделни клетки, тежи 700 килограма и е с малко по-голям капацитет от онази в BMW i7 - 107 киловатчаса, от които използваеми са 102. Това стига за пробег до 530 километра с едно зареждане. Spectre може да се зарежда до 195 киловата и тогава половин час на станцията ви дават нови 350 километра обхват.                 Естествено, обхватът зависи и от стила на шофиране. Сутринта, при 100% батерия, имахме около 430 км обхват, но това е на база вчерашното шофиране на колегата от Полша, който е бивш рали пилот.

Ние избрахме за теста си някои от най-живописните, но и най-тесни пътища около легендарното ждрело на река Вердон в Прованс. Съответно не сме се увличали с педала на газта. На другия ден при заредена напълно батерия компютърът показваше 610 километра оставащ пробег. Вероятно може да е и повече, ако пренебрегнете новите 23-цолови джанти за сметка на 22-цоловите.               Даже и да вземем 530 км за база, това не звучи кой знае колко внушително на фона на върховите модели на Lucid или Tesla. Но за клиентите на Rolls-Royce е предостатъчно. Защото тези клиенти, когато разстоянието е повече от 300 км, използват не колите, а самолетите си.

Все пак ефективността на Spectre е впечатляваща. В нашия тест средният разход на енергия беше 21 киловатчаса за 100 километра - по-малко, отколкото постигнахме с Mercedes EQC, и далеч под огромната консумация на EQS SUV. За да постигнат това обаче, англичаните е трябвало да преглътнат малко гордостта си.                 Повече от век дизайнерите на Rolls-Royce си позволяват откровена надменност към неща като аеродинамика. Но тук вече им се е наложило да отстъпят леко. Решетката е доста по-ниска, отколкото сме свикнали, леко извита - също новост, и даже статуетката на Духа на екстаза е по-ниска, отколкото е в Ghost или Phantom. Резултатът от всички промени е най-аеродинамичната кола в цялата история на марката.                 Spectre е на същата платформа, на която са и останалите модели - Phantom, Ghost и Cullinan. Платформа, която бе създадена специално за тази марка, за да я отдели напълно от BMW, и която още тогава е била замислена така, че да е подходяща и за електрическо задвижване. Тоест преди повече от 10 години Rolls-Royce са имали едно наум за автомобил като Spectre. За разлика от много други луксозни електромобили той не е създаден набързо, защото обстоятелствата са го наложили.                  Следващото най-изумително нещо в тази кола е колко е тиха. Естествено, всички електромобили са тихи по дефиниция, но техните производители го знаят добре и си позволяват да спестят доста от шумоизолация. Тук не е спестено нищо: тази кола е също толкова шумоизолирана, колкото е и Phantom.

Това означава педантично внимание към въздушните шумове от страна на дизайнерите, близо 120 килограма шумопоглъщаща пяна, двойни стъкла с допълнителен слой между тях и нарочно създадени по-тихи гуми.                Резултатът от всичко това е, че се е наложило да измислят един специален синтетичен звук за онези шофьори, на които пълната тишина действа дезориентиращо.

Колкото до интериора, Spectre се отличава значително от останалите Rolls-Royce, защото използва изцяло нова дигитална архитектура, наречена Spirit. Тя върви в комплект с ексклузивното мобилно приложение Whispers - тоест "шепоти" - което не можем да ви покажем, защото за да го имате, първо трябва да си купите Rolls-Royce. Но през него можете да направите на практика всичко: от резервация за ресторант или записване на час за фризьор, до организиране на сватба.                 Лишени от тази възможност обаче, ние се фокусираме върху интериора на Spectre. Огромните промени в него си остават под повърхността - защото в Rolls-Royce отдавна са осъзнали, че истинският лукс е не да имаш все повече избор в колата си, а да имаш по-малко. Само климатичната система тук има хиляди пъти повече изчислителна мощ от онази, която прати "Аполо 11" на Луната. Но за да я използвате, все така е достатъчно да завъртите едно колелце към червеното или към синьото.                   Приборите са вече изцяло дигитални, но запазват класическата стилистика. Мултимедията включва неща като Spotify, YouTube и видеорегистратор. Но не се опитва да се набива на очи. Можете да насочите вниманието си към по-естестични неща - например към новата илюминирана фаша на таблото, която постига този впечатляващ ефект с 5500 диода и е разработвана в продължение на 14 месеца. Към познатото ни звездно небе в тавана вече можете да добавите подобен ефект и във вратите.

Все така имате чадъри във вратите, отопление на седалките, което се простира и до местата, където бихте подпрели лактите си, а също и хладилник за напитки, естествено.                Трябваше доста да се напъна, за да измисля и някакъв недостатък на тази кола. Но все пак успях. Ако сте от хората, които обичат да ходят на мол - повечето клиенти на марката не са, но ако вие сте - това не е добър избор, защото вратите на тази кола са най-големите на пазара в момента. И когато отворите и двете, ширината й става по-голяма от дължината на новия Volkswagen Tiguan.

Не са много паркингите, в които ширината на отделната клетка достига 4.60 метра. Но като изключим това съображение, няма причина да не харесвате вратите на Spectre.                 Както във всички останали модели на тази марка, не се налага да хабите мускулна енергия, за да отваряте и затваряте вратите. Имате бутони на централната конзола, които задействат електромоторите. А за шофьора е въведена следващата степен на улеснение: за да затвори вратата си, той трябва само да натисне спирачката.                Към финала на нашите ревюта обикновено споменаваме цените. Но при Rolls-Royce принципът винаги е бил - ако питаш, значи не ти е по джоба. В тази компания не обичат да говорят за пролетарски неща като цени и ценови листи. Ценова листа всъщност не съществува. Но мога да ви кажа, че най-базовата, началната цена за този автомобил е 379,900 евро. Естествено, нито един клиент на Rolls-Royce не би си поръчал базова кола. Тази, която караме ние - с умерено количество индивидуализация - струва 440,000 евро.

А понеже автомобилите на Rolls-Royce стават все по-индивидуални, средната цена на поръчваните бройки от Spectre тази година е доста над половин милион евро, увериха ни от компанията. В което няма нищо чудно, защото в този особен пазарен сегмент вселенските закони действат наопаки: колкото по-скъпо, толкова по-добре.                След всичко, казано до момента, въпросът дали има бъдеще за Rolls-Royce без V12 изглежда нелеп. Особено като отчетем, че ако си поръчате тази кола в момента, ще трябва да я чакате повече от две години - толкова голям е интересът.

Още едно доказателство, че ако изобщо някога е имало марка, подходяща за електрическо задвижване, това е тази.        Още снимки от теста на Rolls-Royce Spectre вижте в ГАЛЕРИЯТА:

       

 

fallback
  • #4
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Цветът е ужасен някакво сиво-синьо поразително напомнящо цветовете на софийските кофи (да ония ламаринените с капак)Дизайнът отпред печели мойте адмирации най-накрая нещо което не прилича на стар бюфет изглежда сякаш са променили решетката вече не е като на стар кадилак от 90-те.Страничната линия е динамична до колкото тази дума може да бъде ползвата за автомобил с дължината на бус.Отзад е пълна скръб сякаш гледам стара Варшава с модернизация.Вярно е че човек трябва да е на 65год за да оцени RR
  • #3
    Мюфтията от Разград ( преди 5 месеца )
    Не е неочаквано, че не разбираш. Ако разбираше, нямаше да си поп в Разград
  • #2
    Английска им работа! ( преди 5 месеца )
    Отзад прилича на "Варшава" от 50-60 г.на миналия век!
  • #1
    popa ot razgrad ( преди 5 месеца )
    не разбирам каква е целта да се тества автомобил който струва 880.000 лева, освен възможността да се повозиш на нещо което никога няма да можеш да си купиш или възможността да се повозиш на нещо на което само celebrities се возят...комплексарска работа...
fallback
Последни