fallback

Ричард Хамънд сяда в колата на легендарен генерал

Първата небронирана кола, стъпила в Нормандия след десанта, е возила още Чърчил, Айзенхауер и кучето Хитлер

Само 72 часа след Деня “Д“ (D-day), най-кървавият сблъсък от Първата световна война до онзи момент, войници, които се изкачват по брега на Нормандия, оставаят смаяни. Един Rolls-Royce  ги изпреварва. На 9 юни 1944 година, три дни след като съюзниците правят десанта във Франция, за да прогонят нацистите, генерал Бърнард Монтгомъри - Монти се появява с уникалната кола на белязания от жестоки битки плаж Джуно.

 

Командир на около два милиона душ Имперският военен музейи личен състав, които ще се бият в Нормандия цялото лято, Монти иска да изпрати съобщение до войските си и до германския диктатор Адолф Хитлер. И така, носейки отличителната си барета с две две значки, той е возен в черна щабна кола Rolls-Royce Wraith. Тя сигнализира на света, че британците са пристигнали и са там, за да останат. Войниците започват да се радват, когато виждат колата, а немските пленници остават с отворени уста.

Следващата седмица, но 80 години по-късно, историческият автомобил на Монти с номер FLD 99 ще се завърне в Нормандия, този път управляван от Ричард Хамънд  от Top Gear.  Черният Roller с блестящ хром и кожен интериор ще бъде една от звездите на D-Day 80. Събитието е специално за Ричард, не само защото ще седне вместо Монти в легендарната машина. Екипът на неговата фирма The Smallest Cog възстанови този безценен автомобил.    

Генерал Монтгомъри

В ексклузивно интервю за The Sun 54-годишният Ричард позира до бижуто пред работилницата си в индустриална зона в Херефорд, където този Rolls, с повредената от бомба каросерия, е реставриран само за два месеца. Той каза: „Това е първото небронирано военно превозно средство над прочутия плаж в Нормандия. Той е бил използван и от Монтгомъри, и от министър-председателя Уинстън Чърчил, и от върховния главнокомандващ на американските съюзници „Айк“ Айзенхауер. Това са тримата лидери, които помежду си са планирали и са отправили петиция към краля да извърши десанта. Така че трима души, за които мнозина биха казали, че са спасили съвременния свят, са пътували в тази уникална кола.“   След като битката за Нормандия приключва в края на август 1944 година., Монти е возен с шофьор из цяла Европа, посещавайки войските. Просторната му задна седалка дава място за пръснати документи, планиращи следващия етап от войната. Както и за кучето му, кръстено Хитлер.

Уилбърфорс де Форте, който е служил във Втората световна война, преди да стане автомобилен журналист, си спомня как видял колата в Рейнланд, Германия. Той пише години по-късно: „Прозорецът се спусна, разкривайки великия човек с разпръснати карти на задната седалка и задъхано куче териер в скута му. Монти покани млад войник да дойде за личен разговор. По-късно военнослужещият разкри: „Просто ме попита как се казвам, откъде идвам и какво сме правили“.

Чърчил се отправя към автомобила.

The Rolls е близо до Хамбург на 4 май 1945 г., когато Монтгомъри приема безусловната капитулация на германските северни армии. Четири дни по-късно войната в Европа официално приключва. Монти продължава да използва известния Wraith до 1966 г., когато го дава обратно на военните.

В крайна сметка колата се озовава в ръцете на Кралския логистичен корпус, който я съхранява в своя музей в Уърти Даун, близо до Уинчестър. Бригаден генерал Майк Калдикот разказа: „Била е в Лондон по време на Втората световна война и всъщност повредена от бомба на „Луфтвафе“ през 1941 г. Напълно реновиран от Rolls-Royce през 1979 г., когато беше на около 40 години. Автомобилът е използван  за VIP посещения. Това е предпочитаната щабна кола за принцеса Ан , главнокомандващ полковник от Кралския логистичен корпус. От време на време, ако е наличен, позволявахме на нашите офицери и войници да го използват като сватбена кола“, продлъжи генералът.     

На бойното поле

„Започна обаче да чука странно. Боята и каросерията на места бяха доста очукани. Шибедахът също протече.” Миналия август бригаден генерал Калдикот закара известния и като „Monty's Rolls“ във фермата на бившия пилот от Формула 1 - Джоди Шектър в Хемпшир. Там Ричард му показа два автомобила, върху които неговата компания е работила. Бригаден генерал Калдикот поиска от Хамстера легендата да бъде възстановена, за да стане част от честването на D-day 80 във Франция. 

Военният добави: „Тази кола вероятно има най-влиятелната история от всички в света. Това е незаменимо. якои от старшите служители на Royal Logistic Corps и музея първоначално се чувстваха неудобно, че ще оставим колата в ръцете на Ричард Хамънд и неговия екип, вместо да я направим от Rolls-Royce.“ Самият Хамънд пък си спомни: „Седях срещу двама бригадири и си мислех: Не мога да си позволя да се прецакам. Началото беше да поправим някои части от боята тук и там. Накрая го пребоядисахме изцяло. Стана оголен метал, пипнахме някои критични панели, които бяха вероятно повредени от бомбата. Трябваше да я правим две години, но наехме допълнителен персонал и свършихме работата за два месеца“, каза Хамстера, който в началото сам участва, но после оставя всичко в ръцете на майсторите.

Бригаден генерал Калдикот добави: “Те ме изнервиха доста, защото изглеждаше, че изостават с работата. Не мислех, че ще я приготвят навреме. Щеше да е катастрофа, защото имаме нужда от колата за поредица от събития, свързани с Нормандия. И разбира се, следващата седмица ще караме колата до Франция“. 

Ричард засне реставрацията за своя телевизионен сериал Discovery+. Последните кадри са как я качват на камион. „Ако бяха закъснели, това щеше да е абсолютна катастрофа. И така, когато Ричард докара колата зад ъгъла навреме, тя изглеждаше невероятно красива, а аз почувствах огромно облекчение и огромна гордост. Дълбоко емоционален момент”, разкри генералът.

В понеделник ветерани от Нормандия и внукът на Монти - виконт Аламейн, ще могат да видят легендарния автомобил близо до Портсмут. Оттам телевизионният водещ ще го закара с ферибота за Франция.

D-day e вероятно най-кървавият ден във Втората световна война. Близо 5000 десантни и 289 ескортни кораба плюс 277 миночистача правят най-големия десант в историята. В първия ден на брега слизат 160 000 войници на съюзниците, които са посрещнати от мощна немска съпротива. В първите часове загубите са чудовищни – около 10 000 убити от страната на атакуващите, както и около 1000 от армията на Хитлер. До края на юни на брега слизат общо 900 000 войници, а в крайна сметка армиите на Монти печелят битката.      

fallback
fallback
Последни