fallback

Могат ли малките, но мощни двигатели на Audi да променят играта на EV?

Моторите на новата платформа PPE са с 20% по-леки, заемат с 30% по-малко място и намаляват съпротивлението

Повечето от големите производители вече разкриха плановете за следващото десетилетие, които предвиждат преминаване от ДВГ към чисто електрически задвижвания. Всеки, който някога е посещавал модерен завод за двигатели, ще разбере, че това е много трудна задача и за никой производител подобно решение няма как да бъде лесно.

Има нещо повече от просто цена и промяна в стратегията, и това са културните последици. Уменията, изградени в индустрията в продължение на 100 години за разработването на сложни двигатели с ДВГ, трябва да бъдат напълно заменени от нови и напълно различни технологии.

Пример за това е съоръжението на Audi в Гьор (Унгария), което е един от най-големите заводи за двигатели в света. И точно то е мястото, където компанията вече произвежда всички електрически задвижвания за своята нова платформа Premium Platform Electric (PPE), разработена с Porsche за по-големи автомобили.

Заводът произвежда както двигатели, така и оси за автомобили на Audi. При моторната част традиционното производство, включващо леене и машинна обработка на двигателни блокове, пробиване на цилиндри и след това сглобяване на десетките движещи се части вече е отстъпило място на, поне на пръв поглед, механично по-простата алтернатива на статорите и роторите на електрическите двигатели.

Audi твърди, че е произвела 500 000 електрически мотора от 2018 г. насам и въпреки те имат много по-малко части от традиционните ДВГ, процесът все още е доста сложен. В завода има 15 автоматични машини за огъване за създаване на U-образни намотки тип „фиби“, които в съвременните двигатели заместват непрекъснатите дължини на телта в традиционните намотки.

Всеки статор (който образува намотките на мотор, обграждащ въртящия се ротор с неговите постоянни магнити) се състои от 140 метра медна тел в тези намотки, които са свързани с 235 лазерни заварки. Повече пресования и по-малко болтови крепежни елементи в сравнение с двигателите с вътрешно горене означават, че повече роботи могат да се използват за сглобяването.

Противно на схващания, че EV технологията все още е в начален стадий, случващото се в завода е доказателство, че тя се развива много бързо. От Audi посочват, че новите PPE двигатели 30% по-малко място в автомобила от предишните и са с 20% по-леки.

Техниката на навиване на „фиби“ позволява „коефициент на запълване“ (новият жаргон идва с новата технология) от 60% в сравнение с 45% за конвенционалните намотки. Това означава повече намотки в едно и също пространство, което се равнява на повече въртящ момент при мотор със същия размер.

Роторите с маслено охлаждане също имат подобрена ефективност, като загубите, причинени от съпротивление, са намалени с 50%. Съотношението мощност/тегло за PPE двигателите вече е с 60% по-високо от това за първо поколение електрически двигатели на Audi. И тези показатели тепърва ще се подобряват, което обещава да промени играта при EV през следващите няколко години.

fallback
  • #3
    Бръм-бръм ( преди 5 месеца )
    Батерията е капута в системата.
  • #2
    До 1 ( преди 5 месеца )
    Малко огледала и пушек е тази работа и за отвличане на вниманието от батериите, че там наистина положенито не е розово. Нещо като вторачването в броя мегапиксели на камерите на телефоните, което няма практическо значение от десетилетия вече.
  • #1
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Проблемът на електрическите коли никога не е бил в моторите! Дори и преди 120 години моторите са били супер ефективни в сравнение с ДВГ. Проблемът винаги е бил в батериите. Както сега се доказа лилиевите батерии въпреки също не са решение. Скъпи са, тежки са, зареждат се бавно и издържат само 10години.
fallback
Последни