fallback

Топлината скоро може да унищожи акумулатора ви - каква е причината?

Експерти обясниха кое е по-опасно за батерията - студа или жегата

Един от най-разпространените митове за акумулатора на автомобила твърди, че той най-много се страхува от отрицателни температури, но през лятото няма проблем. Оттук и добре познатото предположение - батерия, която е оцеляла през зимата, няма да умре през лятото.

За съжаление това не е съвсем вярно. Дори това изобщо не е така. Топлината причинява не по-малко вреда на батерията от студа. Неслучайно в документите за производство на акумулатори се посочва, че устройството трябва да бъде устойчиво на температурни промени от -40°C до +60°C.

При високи температури настъпва процес на ускоряване на корозията и саморазреждане на батерията. В резултат на това нейният експлоатационен живот намалява. При обслужваеми батерии (акумулаторни киселинни батерии) електролитът се изпарява при топлината. Водата частично извира, концентрацията на сярна киселина се увеличава, плочите се оголват и капацитетът на батерията намалява.

В случая киселината вече не може да бъде в течно състояние - част от нея се утаява на кристали върху решетката. И започва сулфатация (уедряване на дребните кристали оловен сулфат по електродите), като този процес се активира, когато температурата под капака се повиши. По време на шофиране всичко не е толкова лошо, но когато колата попадне в летните задръствания, акумулаторът започва да създава проблеми.

Също така се твърди, че така нареченият „термичен капак“ улеснява работата на батерията през студения сезон и я затопля. Всъщност покривалото не е източник на топлина и не може да стопли нищо. Полза от него обаче все още има и тя се проявява точно през лятото. При горещо време термокапакът предпазва батерията от прегряване поради близостта на горещия мотор.

Противно на общоприетото схващане, най-често батерията на автомобила се разрушава не от студа, а от топлина. И това явление може да бъде напълно обяснено, ако се задълбочите поне малко в началния курс по химия. В училище мнозина научиха, че скоростта на химичната реакция зависи от температурата. И така, колкото по-висока е температурата, толкова по-интензивна е реакцията. Това важи и за онези процеси, които се случват в батерията.

За да се избегнат проблемите с акумулатора трябва да се правят няколко неща. Едно от тях е от време на време да се проверява напрежението в бордовата мрежа. Честите пътувания на кратки разстояния са особено вредни за недостатъчно заредена батерия. А във всяко такова устройство непрекъснато присъстват токове на саморазреждане. Те могат да бъдат разположени вътре в тялото на самата батерия, както и на нейната повърхност между полюсните клеми.

При студено време токовете на саморазреждане, колкото и да е странно, са минимални, но при горещо време достигат максимум. Ако колата стои на слънце дълго време, температурата под капака започва да се повишава. При такива условия токовете на саморазреждане, увеличени заради топлината, понякога могат напълно да разредят акумулатора, като тази ситуация е най-опасна за него.

fallback
  • #2
    До 1 ( преди 6 месеца )
    В кyрсовете по химия казват, че ако сложиш акумулатора в купето или в багажника и от немърливост или незнание или просто защото не си си купил подходящ акумулатор не изкараш вредните газове навън, това е вредно за здравето на пътниците в автомобила.
  • #1
    анонимен ( преди 6 месеца )
    В глокса по химия какво казват, ако акумулаторът не е при двигателя?
fallback
Последни