fallback

До какво доведе отказът от автомобили с ДВГ в Европа?

Експерти очакват загубите от данъци до 2035 г. по света да достигнат 100 млрд евро

Голямата „Зелена сделка", която трябваше да даде на Европа бъдеще без въглерод, започна да дава плодове. Колкото неочаквани, толкова и нежелани. Увеличаването на броя на превозните средства по световните пътища, които не изискват зареждане с въглеводородно гориво, доведе до недостиг на данъци. И то по обективна причина - по-малко автомобили с ДВГ означават по-малко продажби на бензин и дизелово гориво. Това води до по-малко плащания на данък върху горивото от компаниите, участващи в продажбата му, категорични са експерти.

Изчисленията на Международната агенция по енергетика (МАЕ) показват, че до 2035 г. размерът на данъчните загуби в световен мащаб ще достигне 100 милиарда евро. Според МАЕ през 2023 г. 60% от дефицита е възникнал в Европа.

Въвеждането на електрически превозни средства и постепенното изместване на превозните средства с ДВГ от пътищата се натъкна на редица непредвидени трудности. Въпреки че търсенето на EV продължава да расте, то не е с очакваното темпо. Така много компании започнаха да водят ценова война помежду си, за да привлекат нови потенциални потребители.

В допълнение към увеличените разходи за субсидии за бъдещите собственици на електрически автомобили, изведнъж се оказа, че има и недостиг на данъци. През 2023 г. електромобилите са попречили на събирането на 11,14 милиарда евро данъци върху бензина и дизеловото гориво в световен мащаб. От друга страна, парите, събрани от данъци върху тези автомобили, възлизат на 1,860 милиарда евро, тоест нетната загуба е 9,280 млрд евро. И при подобни темпове размерът на загубите ще достигне 102,09 милиарда евро през 2035 г. в световен мащаб.

Докладът IEA Global EV Outlook 2024, публикуван през април тази година, показва, че 60% от тези видове загуби са концентрирани в Европа. В същото време едва 25% от глобалните продажби на електрически превозни средства се осъществяват в Европа, а в САЩ още по-малко - 10%. А безспорният лидер в търговията с електрически автомобили е Китай, който представлява 60% от всички продажби. Това е един от недостатъците на пазара на електромобили – високата му концентрация.

Трябва да се отбележи, че данъците върху горивата в Европа са по-високи от тези в Китай и САЩ. Например данъците върху бензина във Франция, Германия и Италия са шест пъти по-високи от тези в Китай. Въз основа на тези и други налични данни анализаторите прогнозират спад на данъчните приходи в ЕС до 64,960 милиарда евро през 2035 г., което е повече от 15,78 милиарда евро в Китай и 278 милиона евро в САЩ. Такива малки загуби за Вашингтон се дължат на факта, че САЩ са на четвърто място в световната класация на данъчните ставки на горивата. Само Русия, Бразилия и Индонезия имат по-ниски удръжки за този артикул, отбелязва Министерството на енергетиката на САЩ.

Тоест увеличаването на използването на електрически превозни средства води до намаляване на приходите от гориво. За да насърчат населението да премине от „опасни за въглеродни емисии“ автомобили към (условно) електрически превозни средства без въглеродни емисии, правителствата ще трябва да помислят добре за увеличаване на субсидиите за закупуване на електрически автомобили и увеличаване на данъците върху горивото за вътрешно горене двигатели. Испанското икономическо издание El Economista отбелязва, че ще бъде необходимо да се увеличат лихвите и някои други такси в полза на хазната, в противен случай икономиката няма да „позеленее“.

Зеленият призрак преследва Европа

Тази ситуация беше една от причините Норвегия да реши да промени стратегията си. От години скандинавската държава въвежда мерки за насърчаване на продажбите на електрически превозни средства, като например премахване на ДДС при покупката на електрически превозни средства. Подобна стратегия би гарантирала, че през 2023 г. 95% от всички продадени автомобили в страната ще бъдат електрически.

Правителството на Норвегия обаче трябваше да отстъпи, отказвайки се от данъчните облекчения, на които се радваха компаниите с електрически превозни средства в своите автопаркове. Осло изглежда не иска повторение на случилото се между 2019 г. и 2020 г., когато приходите от данъци върху горивата паднаха с 11% в резултат на приемането на електрически превозни средства.

Белгия също добре познава този страничен ефект от политиките, предназначени да насърчават използването на електрически превозни средства. В момента данъците върху горивата позволяват на белгийската държава да събира 8 милиарда евро годишно, но използването на превозни средства, които не консумират бензин или дизел, може да остави дупка между 1,4 и 1,5 милиарда евро, според доклад, изготвен съвместно от EY и TML (Transport & Mobility Leuven). Той установи, че белгийската администрация трябва да намали помощта, отпусната за закупуване на електрически превозни средства със 160 милиона евро.

На Иберийския полуостров ситуацията е подобна. Доклад на Deloitte от септември 2023 г. сочи, че португалското правителство трябва да намали данъчните стимули за закупуване на електрически превозни средства в общия държавен бюджет за 2024 г. По-специално, собствениците на този тип автомобили са освободени (засега) от плащането на годишен данък върху собствеността върху превозното средство. Освен това собствениците на електрически автомобили плащат по-малко ДДС за ремонт.

Всички тези мерки бяха насочени към стимулиране на пазара на електрически превозни средства в Португалия, който отбеляза 101,9% увеличение на продажбите на през 2023 г. в сравнение с предходната година. Същата тази политика обаче представлява риск за събирането на данъци от португалската хазна. В този смисъл трябва да се отбележи, че електрическите превозни средства в Португалия съставляват едва 0,9% от всички превозни средства.

В Испания използването на електрически превозни средства не е достигнало точката, в която този дебат може да бъде разгледан спешно. Въпреки че продажбите на тези превозни средства са нараснали със 73,4% през 2023 г., те представляват само 5,6% от общите продажби. Поради това усилията на правителството продължават да се фокусират върху насърчаването на придобиването на електрически превозни средства. Съгласно действащия в страната план MOVES III държавата подпомага закупуването на електрически превозни средства и автомобили с хибридно задвижване. Размерът на държавните субсидии за физическо лице в този случай може да достигне 7000 евро.

Отказът от предоставяне на субсидии прави електрическите автомобили не конкурентоспособни и усложнява прехода към „зелен“ транспорт. Според белгийската изследователска компания Transport & Mobility Leuven (TML) спешността да се преодолее разликата в приходите от гориво е толкова голяма, че някои държави трябваше да предприемат непопулярни мерки за електрическите превозни средства. През март тази година израелското министерство на финансите предложи да се наложи данък от 0,15 шекела (0,03 евро) за всеки километър, изминат с електрически или хибридни превозни средства. За да не изглежда мярката като откровен грабеж, властите казаха, че това е необходимо, за да се подкрепи финансово продължаващата война в Ивицата Газа.

В Нова Зеландия на 1 април влезе в сила мярка, според която собствениците на изцяло електрически автомобили трябва да плащат 42 евро (76 новозеландски долара) за всеки 1000 км пробег, докато собствениците на plug-in хибриди трябва да плащат 21 евро (38 новозеландски долара) за същото разстояние. Във втория случай ставката е по-ниска, тъй като хибридните автомобили вече плащат данък гориво.

Канадската провинция Алберта в края на февруари одобри въвеждането на допълнителна такса от 135 евро (200 канадски долара) за регистрация на електрически превозни средства. Мярката, която ще влезе в сила от януари 2025 г., няма да засегне собствениците на хибридни автомобили. Властите изчисляват, че 678 000 евро (1 милион канадски долара) ще бъдат събрани през следващата финансова година, като тази сума се очаква да нарасне до 5,42 милиарда евро (8 милиона канадски долара) през 2026 г.

От своя страна МАЕ предлага други мерки, като намаляване на покупките на горива от производителите (за предпочитане внос на горива от страни, които не произвеждат достатъчно собствени) или въвеждане на такси за изминат участък. Последното, според авторите на предложението, „може да помогне за намаляване на задръстванията и намаляване на замърсяването на въздуха и шума“.

Накратко, намаляващите приходи от горива са логична последица от увеличеното използване на електрически превозни средства. Все още не се знае как ще действат европейските правителства, за които този проблем изглежда по-застрашителен. Струва си да се има предвид, че през 2022 г. по пътищата на ЕС е имало 252 милиона леки коли, от които само 1,2% са били електрически. По този начин данните на IEA изглежда показват, че преходът към електрически превозни средства в Стария свят е дълъг и труден. Страните от ЕС, според Хавиер Ернандес - анализатор на испанското издание, споменато по-горе, трябва да действат много внимателно, за да не предприемат мерки, които възпрепятстват достъпа до този тип превозни средства, за да коригират спада поради данъка върху горивото“.

През октомври 2023 г. General Motors обяви забавяне на производството на електрически превозни средства, планирано за 2024 и 2025 г. Компанията, която планираше да произведе 400 000 електрически превозни средства от 2022 г. до средата на тази година, промени плановете си поради спадащо търсене. Целта беше да се коригира производството на този тип превозни средства, за да се отчете краткосрочното забавяне. В резултат на това компанията предпочете да отложи за следващата година откриването на завода в Мичиган, който струва 4 млрд долара.

Ford, на свой ред, обяви миналия януари, че ще намали производството на своя електрически модел F-150 Lightning, а Tesla посочи по повод публикуването на резултатите си, че производството тази година „може да бъде осезаемо по-ниско".

Volkswagen също промени стратегията си. Германският концерн обяви през март 2021 г. изграждането на шест гигафабрики с капацитет 240 GWh, които ще влязат в експлоатация през 2030 г. През ноември 2023 г. обаче компанията забави изграждането на четвърти завод за електрически батерии. Според Оливър Блюм, главен изпълнителен директор на Volkswagen, решението е взето въз основа на „пазарните условия, включително бавния растеж на електрическите превозни средства в Европа".

Акио Тойода, главен изпълнителен директор на Toyota, многократно демонстрира скептицизма си към електрическите превозни средства между 2009 г. и 2023 г. Наскоро той отбеляза, че в бъдеще те ще представляват само 30% от общото производство на световната автомобилна индустрия.

Всичко това подсказва, че икономическата съдба на „Зелената сделка“ вече е решена от пазара. По всичко изглежда обаче, че това все още не е достигнало до умовете на политиците от ЕС. И това се превръща във все по-голям проблем...

fallback
  • #23
    Факт ( преди 5 месеца )
    Що данъцитевърху бензина 6 пъти по всоки от в Китай а ни навират скапъният дизел.Ещо немските тапатси май го налагат.
  • #22
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Що бе, нали казаха че всяко евро в електрическа мобилност спестява медицински разходи, подобни сметки имаше и за цигарите-
  • #21
    анонимен ( преди 5 месеца )
    По-малко данъци за горива, означава по-малко пари за крадене от петролната мафия и чиновниците.
  • #20
    анонимен ( преди 5 месеца )
    моето дизелче е к9к, доказан двигател, верно има ДПФ, но не се затлачва лесноъ, харчи смешно - 4-5литра нафта, евро 6 е, не ми трябва елетричка или хибрид за 70-90000лв, който няма и къде толкова да зареждаш ако не живееш в къща.
  • #19
    До: ( преди 5 месеца )
    Последните ми два автомобила са дизелови, така че и аз съм "дизеляр". Но не съм сляп за предимствата различните от текущия ми автомобил.
  • #18
    До долния ( преди 5 месеца )
    Кажи го на дизелярите дали се е изтръкало
  • #17
    До 14 ( преди 5 месеца )
    Добре де, тази дъвка с 1000-та км на ден не се ли изтърка? Три автомобила съм сменил и досега съм карал най-много 900 за ден(веднъж). При това на чужда кола. И то с почивките. Извинявайте ама няма идеален/универсален автомобил. Някои ходят за риба, други на село, трети основно из града и около него и т.н. Нека всеки да си купи каквото го устройва. А България се минава с 500км. открай докрай. Самолетите винаги са опция. Не е задължително да бъхтиш като ***. Така че - има за всички.
  • #16
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Години наред Лукойл Нефтохим Бургас е фирмата с най-високи приходи в България. За последните 15 години рафинерията е отчела приходи от над 80 млрд. лева. Компанията има и господстващо положение на пазара, както установи антимонополната комисия. Почти всяка кола в България се движи с гориво, което идва от рафинерията в Бургас. Почти всяка година компанията приключва с финансова загуба. . Резултатът е, че така "Лукойл" не плаща нито един лев корпоративен данък.
  • #15
    До 13 ( преди 5 месеца )
    Стига сте мислили дихотомично. Или едното или другото. Електромобилите намаляват зависимостта от вноса на изкопаеми горива, което значи изнасяне на капитали от държавата. Намаляват замърсяването на въздуха в градове, което означава по-малко разходи за здравеопазване и изплащане на болнични. По-дълъг живот и по работоспособно население. Населението плаща по-малко данъци за горива, но харчи същите пари за нещо полезно, а държавата пак си взима данъците, но от друга стока или услуга. Парите остават
  • #14
    До 14 ( преди 5 месеца )
    Има хора които пътуват в чужбина редовно и минават над 1000 км на ден. Но за тях В зависимост от маршрутите сами могат да изберат Дали им е по-изгодно да карат електромобил или на дизел. Ако има къде да зареждат и да го правят евтино, електромобила е най-доброто решение за тях защото не прави компромис за градско или извънградско шофиране. При ДВГ дизелът е по-добър за дълги пътувания, а хибридите за в града и трябва да избираш с кое да направиш компромис или да купуваш два автомобила.
fallback
Последни