fallback

До какво доведе отказът от автомобили с ДВГ в Европа?

Експерти очакват загубите от данъци до 2035 г. по света да достигнат 100 млрд евро

Голямата „Зелена сделка", която трябваше да даде на Европа бъдеще без въглерод, започна да дава плодове. Колкото неочаквани, толкова и нежелани. Увеличаването на броя на превозните средства по световните пътища, които не изискват зареждане с въглеводородно гориво, доведе до недостиг на данъци. И то по обективна причина - по-малко автомобили с ДВГ означават по-малко продажби на бензин и дизелово гориво. Това води до по-малко плащания на данък върху горивото от компаниите, участващи в продажбата му, категорични са експерти.

Изчисленията на Международната агенция по енергетика (МАЕ) показват, че до 2035 г. размерът на данъчните загуби в световен мащаб ще достигне 100 милиарда евро. Според МАЕ през 2023 г. 60% от дефицита е възникнал в Европа.

Въвеждането на електрически превозни средства и постепенното изместване на превозните средства с ДВГ от пътищата се натъкна на редица непредвидени трудности. Въпреки че търсенето на EV продължава да расте, то не е с очакваното темпо. Така много компании започнаха да водят ценова война помежду си, за да привлекат нови потенциални потребители.

В допълнение към увеличените разходи за субсидии за бъдещите собственици на електрически автомобили, изведнъж се оказа, че има и недостиг на данъци. През 2023 г. електромобилите са попречили на събирането на 11,14 милиарда евро данъци върху бензина и дизеловото гориво в световен мащаб. От друга страна, парите, събрани от данъци върху тези автомобили, възлизат на 1,860 милиарда евро, тоест нетната загуба е 9,280 млрд евро. И при подобни темпове размерът на загубите ще достигне 102,09 милиарда евро през 2035 г. в световен мащаб.

Докладът IEA Global EV Outlook 2024, публикуван през април тази година, показва, че 60% от тези видове загуби са концентрирани в Европа. В същото време едва 25% от глобалните продажби на електрически превозни средства се осъществяват в Европа, а в САЩ още по-малко - 10%. А безспорният лидер в търговията с електрически автомобили е Китай, който представлява 60% от всички продажби. Това е един от недостатъците на пазара на електромобили – високата му концентрация.

Трябва да се отбележи, че данъците върху горивата в Европа са по-високи от тези в Китай и САЩ. Например данъците върху бензина във Франция, Германия и Италия са шест пъти по-високи от тези в Китай. Въз основа на тези и други налични данни анализаторите прогнозират спад на данъчните приходи в ЕС до 64,960 милиарда евро през 2035 г., което е повече от 15,78 милиарда евро в Китай и 278 милиона евро в САЩ. Такива малки загуби за Вашингтон се дължат на факта, че САЩ са на четвърто място в световната класация на данъчните ставки на горивата. Само Русия, Бразилия и Индонезия имат по-ниски удръжки за този артикул, отбелязва Министерството на енергетиката на САЩ.

Тоест увеличаването на използването на електрически превозни средства води до намаляване на приходите от гориво. За да насърчат населението да премине от „опасни за въглеродни емисии“ автомобили към (условно) електрически превозни средства без въглеродни емисии, правителствата ще трябва да помислят добре за увеличаване на субсидиите за закупуване на електрически автомобили и увеличаване на данъците върху горивото за вътрешно горене двигатели. Испанското икономическо издание El Economista отбелязва, че ще бъде необходимо да се увеличат лихвите и някои други такси в полза на хазната, в противен случай икономиката няма да „позеленее“.

Зеленият призрак преследва Европа

Тази ситуация беше една от причините Норвегия да реши да промени стратегията си. От години скандинавската държава въвежда мерки за насърчаване на продажбите на електрически превозни средства, като например премахване на ДДС при покупката на електрически превозни средства. Подобна стратегия би гарантирала, че през 2023 г. 95% от всички продадени автомобили в страната ще бъдат електрически.

Правителството на Норвегия обаче трябваше да отстъпи, отказвайки се от данъчните облекчения, на които се радваха компаниите с електрически превозни средства в своите автопаркове. Осло изглежда не иска повторение на случилото се между 2019 г. и 2020 г., когато приходите от данъци върху горивата паднаха с 11% в резултат на приемането на електрически превозни средства.

Белгия също добре познава този страничен ефект от политиките, предназначени да насърчават използването на електрически превозни средства. В момента данъците върху горивата позволяват на белгийската държава да събира 8 милиарда евро годишно, но използването на превозни средства, които не консумират бензин или дизел, може да остави дупка между 1,4 и 1,5 милиарда евро, според доклад, изготвен съвместно от EY и TML (Transport & Mobility Leuven). Той установи, че белгийската администрация трябва да намали помощта, отпусната за закупуване на електрически превозни средства със 160 милиона евро.

На Иберийския полуостров ситуацията е подобна. Доклад на Deloitte от септември 2023 г. сочи, че португалското правителство трябва да намали данъчните стимули за закупуване на електрически превозни средства в общия държавен бюджет за 2024 г. По-специално, собствениците на този тип автомобили са освободени (засега) от плащането на годишен данък върху собствеността върху превозното средство. Освен това собствениците на електрически автомобили плащат по-малко ДДС за ремонт.

Всички тези мерки бяха насочени към стимулиране на пазара на електрически превозни средства в Португалия, който отбеляза 101,9% увеличение на продажбите на през 2023 г. в сравнение с предходната година. Същата тази политика обаче представлява риск за събирането на данъци от португалската хазна. В този смисъл трябва да се отбележи, че електрическите превозни средства в Португалия съставляват едва 0,9% от всички превозни средства.

В Испания използването на електрически превозни средства не е достигнало точката, в която този дебат може да бъде разгледан спешно. Въпреки че продажбите на тези превозни средства са нараснали със 73,4% през 2023 г., те представляват само 5,6% от общите продажби. Поради това усилията на правителството продължават да се фокусират върху насърчаването на придобиването на електрически превозни средства. Съгласно действащия в страната план MOVES III държавата подпомага закупуването на електрически превозни средства и автомобили с хибридно задвижване. Размерът на държавните субсидии за физическо лице в този случай може да достигне 7000 евро.

Отказът от предоставяне на субсидии прави електрическите автомобили не конкурентоспособни и усложнява прехода към „зелен“ транспорт. Според белгийската изследователска компания Transport & Mobility Leuven (TML) спешността да се преодолее разликата в приходите от гориво е толкова голяма, че някои държави трябваше да предприемат непопулярни мерки за електрическите превозни средства. През март тази година израелското министерство на финансите предложи да се наложи данък от 0,15 шекела (0,03 евро) за всеки километър, изминат с електрически или хибридни превозни средства. За да не изглежда мярката като откровен грабеж, властите казаха, че това е необходимо, за да се подкрепи финансово продължаващата война в Ивицата Газа.

В Нова Зеландия на 1 април влезе в сила мярка, според която собствениците на изцяло електрически автомобили трябва да плащат 42 евро (76 новозеландски долара) за всеки 1000 км пробег, докато собствениците на plug-in хибриди трябва да плащат 21 евро (38 новозеландски долара) за същото разстояние. Във втория случай ставката е по-ниска, тъй като хибридните автомобили вече плащат данък гориво.

Канадската провинция Алберта в края на февруари одобри въвеждането на допълнителна такса от 135 евро (200 канадски долара) за регистрация на електрически превозни средства. Мярката, която ще влезе в сила от януари 2025 г., няма да засегне собствениците на хибридни автомобили. Властите изчисляват, че 678 000 евро (1 милион канадски долара) ще бъдат събрани през следващата финансова година, като тази сума се очаква да нарасне до 5,42 милиарда евро (8 милиона канадски долара) през 2026 г.

От своя страна МАЕ предлага други мерки, като намаляване на покупките на горива от производителите (за предпочитане внос на горива от страни, които не произвеждат достатъчно собствени) или въвеждане на такси за изминат участък. Последното, според авторите на предложението, „може да помогне за намаляване на задръстванията и намаляване на замърсяването на въздуха и шума“.

Накратко, намаляващите приходи от горива са логична последица от увеличеното използване на електрически превозни средства. Все още не се знае как ще действат европейските правителства, за които този проблем изглежда по-застрашителен. Струва си да се има предвид, че през 2022 г. по пътищата на ЕС е имало 252 милиона леки коли, от които само 1,2% са били електрически. По този начин данните на IEA изглежда показват, че преходът към електрически превозни средства в Стария свят е дълъг и труден. Страните от ЕС, според Хавиер Ернандес - анализатор на испанското издание, споменато по-горе, трябва да действат много внимателно, за да не предприемат мерки, които възпрепятстват достъпа до този тип превозни средства, за да коригират спада поради данъка върху горивото“.

През октомври 2023 г. General Motors обяви забавяне на производството на електрически превозни средства, планирано за 2024 и 2025 г. Компанията, която планираше да произведе 400 000 електрически превозни средства от 2022 г. до средата на тази година, промени плановете си поради спадащо търсене. Целта беше да се коригира производството на този тип превозни средства, за да се отчете краткосрочното забавяне. В резултат на това компанията предпочете да отложи за следващата година откриването на завода в Мичиган, който струва 4 млрд долара.

Ford, на свой ред, обяви миналия януари, че ще намали производството на своя електрически модел F-150 Lightning, а Tesla посочи по повод публикуването на резултатите си, че производството тази година „може да бъде осезаемо по-ниско".

Volkswagen също промени стратегията си. Германският концерн обяви през март 2021 г. изграждането на шест гигафабрики с капацитет 240 GWh, които ще влязат в експлоатация през 2030 г. През ноември 2023 г. обаче компанията забави изграждането на четвърти завод за електрически батерии. Според Оливър Блюм, главен изпълнителен директор на Volkswagen, решението е взето въз основа на „пазарните условия, включително бавния растеж на електрическите превозни средства в Европа".

Акио Тойода, главен изпълнителен директор на Toyota, многократно демонстрира скептицизма си към електрическите превозни средства между 2009 г. и 2023 г. Наскоро той отбеляза, че в бъдеще те ще представляват само 30% от общото производство на световната автомобилна индустрия.

Всичко това подсказва, че икономическата съдба на „Зелената сделка“ вече е решена от пазара. По всичко изглежда обаче, че това все още не е достигнало до умовете на политиците от ЕС. И това се превръща във все по-голям проблем...

fallback
  • #33
    Лудория ( преди 5 месеца )
    СМОГ, а елетричество от какво? Въглища, ще копаем редкоземни елементи за панели, които след 20 години ще хвърляме, атомни електроцентрали, дето след това ще закопаваме използаното гориво в пещери, вододайни зони и морета...
  • #32
    Гостенино ( преди 5 месеца )
    От години ви повтарям, че данъците ще се събират на километър, а не на киловатчас. Пий си гинко билобата. Също така ще се събират на километър спрямо теглото на автомобила, независимо дали е бензинов дизелов или електрически. Тежките автомобили Ще плащат повече, защото рушат настилката повече. Това е най-справедливият подход. Допълнително могат да сложат и данък замърсяване. Пак на километър. Пак справедливост и повече данъци от тежките и замърсяващи автомобили които карат много километри.
  • #31
    Гост ( преди 5 месеца )
    Данъците ще се събират от електрокарите.Очаквайте акциз на електроенергията,данък на изминат километър и т.н.Безплатното возене с електрокар свърши.Нашият визионер Теслю пак не позна.
  • #30
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Също така в нашата реалност toyota не може да даде на клиентите това което искат и ги кара да чакат цяла година, докато Тесла инвестира и изгради достатъчно производствен капацитет за да не кара клиентите си да чакат. След като след толкова години най-накрая успеха да произведат повече отколкото желаят клиентите, ще започнат производство и на нови модели.
  • #29
    До 24 ( преди 5 месеца )
    "Тесльо, точно това ще бъде момента в който Тойота ще продава най-много електромобили. Мачът е свирен за тези които не могат да отговорят на желанията на клиентите си" Това е в твоята паралелна реалност. В нашата toyota миналата година продаде толкова електромобили колкото Тесла произвежда за седмица. В нашата реалност Тесла беше тази която даде най-много на клиентите и най-продаваният модел автомобил в световен мащаб за миналата година беше Тесла модел У, който да тренира модел на toyota.
  • #28
    Факт ( преди 5 месеца )
    Бъдещето на транспорта е ясно метра трамваи и електрически бусове а извън града на близко влакове и самолети на водород. Трслите на Мъск нямат шанс никой няма да ти зарржда толкова време и то само акомима къщами да набива 100 бона долари за една талига с пробег от 300км
  • #27
    До долния ( преди 5 месеца )
    Сажди и смог бензина не прави прави го дизела
  • #26
    СМОГ ( преди 5 месеца )
    Доведе до отказ от смог, масла, копане и ***. Като с газените ламби и свещите. Нещата случват се така: I. 21-ви век идва и ти казва:1. Без гърнета, 2. Без изкопаеми горива, 3. КПД 95% (2 лв/100); 4. Без ремонти и консумативи. II. ДВГ: Не мога никое от тея 4. Аз съм допотопна техника от 19 век. Пуша, тракам, чупя се и харча. Вървя на мазут и пелети III. ДВГ си заминава. С него локвите масло, саждите, чаркалаците и филтрите в канавките, петролните разливи и мазните сервизи с потните майст ...
  • #25
    До долния ( преди 5 месеца )
    Да тираджиите.Нормален човел взима самолет само някой улав ползва кола например амуджите гастарбайтери и то те се пренасят два пъти в годината не всеки ден
  • #24
    Швабен зи каскен ( преди 5 месеца )
    До 4: "В момента в който електромобилите станат по-евтини, а те рано или късно ще станат, мачът за toyota е свирен." Хех, Тесльо, точно това ще бъде момента в който Тойота ще продава най-много електромобили. Мачът е свирен за тези които не могат да отговорят на желанията на клиентите си, и особенно тези които най-безсрамно ги лъжат. 15к долара за Фуул Селф Драйвинг, който нито е фул, нито е селф, нито е драйвинг, или пък обхват 400 мили, ама не зареждайте батерията до 100% да не се скапе..
fallback
Последни