fallback

Колко може да изкара една кола, ако маслото в двигателя не се сменя?

Експерти посочиха критичния пробег, след който последствията са необратими

Всеки повече или по-малко разумен собственик на кола знае, че смазочните свойства на моторното масло намаляват триенето на частите на двигателя, предпазват ги от ръжда и мръсотия, а също така уплътняват и премахват топлината. Просто казано, без масло, силовият агрегат е обречен. Но колко дълго може да издържи? Отговор на този въпрос се опитват да дадат експерти от Auto.Mail.

Автомобилните производители препоръчват смяна на двигателното масло на всеки 10 000-15 000 км, въпреки че някои експерти съветват този интервал да се намали до 8000 км. В допълнение, числата на километража не винаги са индикация за необходимостта от смяна на смазката. Ето защо експертите често се фокусират върху часовете работа на двигателя. По правило синтетиката губи свойствата си след 350 часа работа, а минералното масло още по-рано - след 250.

Какво обаче ще стане, ако изобщо не смените смазката в двигателя? Резултатът е добре известен на всички - постепенно моторът ще бъде „убит“. Поради лоши смазочни свойства триещите механизми ще започнат да се подлагат на прекомерно натоварване, което се очаква да доведе до загуба на мощност и повишен разход на гориво.

Рано или късно всичко това ще бъде придружено от типично метално почукване. Маслото постепенно ще загуби способността си да отстранява топлината, което ще доведе до прегряване на агрегата. В същото време, когато се нагрява, желязото ще се разшири, нарушавайки херметичността на системата и образувайки пукнатини.

Що се отнася до времето на разрушаване на двигателя при липса на смазване, няма средни статистически данни. И все пак пробег от около 40 000 км се счита за критичен, тоест след него процесът е необратим. Историята обаче познава случаи, когато някои шофьори изцеждат много повече от двигателите на своите коли.

Собственик на Audi TT, например, успява да измине цели 135 000 км със спортното купе, без да смени маслото в двигателя! При Toyota Vitz изминато разстояние е малко по-малко - 120 000 км. Известен е и случай с Kia Sportage, която успява да измине 100 000 км без смяна на маслото. Със сигурност има и по-фрапиращи примери с автомобили от времето на соца, чиито ламарини се разпадаха, преди да блокира двигателят.

fallback
  • #23
    Пепи ( преди 3 месеца )
    Аз като бях шофер в Испания и сменяхме масло на 30 000 километра . И то беше нормално - Castrol GTX . Буса беше рено мастер . Голяма каросерия с 170 коня битурбо . По принцип го даваха на 40 000
  • #22
    Кордит 9 мм. ( преди 5 месеца )
    Моят съвет е:Сменяйте маслото веднъж годишно,а лятото-два пъти!
  • #21
    Рук ( преди 5 месеца )
    Аз не го сменям
  • #20
    Нисан ван ( преди 5 месеца )
    Поне Нисаните (бусове) имат 5 години или 160хил км гаранция. Няма друг ван с такава гаранция. А и са от най-евтините за купуване. После се живее някак с тях 5 години и ги разкарвам и пак нови. Вършат работа
  • #19
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Ако доливаш често и много можеш да удължиш интервала за смяна но, не много.Окисленото масло бързо окислява долятото а и филтърът се износва и не почиства маслото
  • #18
    Нисан ван ( преди 5 месеца )
    Най лошо е че дилърите (понеже вановете ги взех нови) лъжат и съм 100% сигурен че и те не сменят маслото. Как после Рено/Нисан да има добра репутация. Същото е и със скоростните им кутии - маслото не се сменяло. Всички форуми са пълни с хора с развалени скоростни кутии
  • #17
    анонимен ( преди 5 месеца )
    #14 ти ако доливаш по 5 литра, реално си го сменяш в движение.. може да си караш без смени :)))
  • #16
    Анонимен ( преди 5 месеца )
    От опит говора - на стари коли (10г или повече) сменям масло Май месец без значение от пробега. На новите ( за последните 8 години съм имал две), както е казал производителя - ФВ 2.0 ТДИ на 30х км. БМВ 530и пак на 30х км. С този ритъм ФВ-то от 0 до 160х км никога не е харчило масло или пушело, не съм и доливал. БМВ-то е все още само на 27х км.
  • #15
    До 14 ( преди 5 месеца )
    Така е,като наливат тутела в официалния ;)Като смениш марката,няма да имаш ядове първите 20000км Играно е с булавто и Ивеко ;)
  • #14
    Нисан ван ( преди 6 месеца )
    Ха..... на Нисан NV400/Рено мастър производителя препоръчва смяна на маслото на 2 години или 38хил км. А за този период се долива поне 5 литра, че си ги гори тоз "невероятен" Рено дизелов двигател
fallback
Последни