fallback

Настина ли са опасни тежките електромобили за паркинги и мостове?

При някои от по-старите съоръжения наистина има рискове, сочи изследване

Експерти от автомобилната индустрия призоваваха да се помисли дали широкото разпространение на електрически превозни средства няма да доведе до унищожаване на пътища, мостове и паркинги. Според един от тях - Матю Лин, автор в The Daily Telegraph, „все още не е ясно дали пътищата и мостовете ще могат да поддържат по-тежки превозни средства.“

инфраструктура

Подобни изявления предизвикаха обществен дебат във Великобритания. Грег Найт, депутат от Консервативната партия, още през миналата година поиска от правителството да преразгледа „достатъчната здравина на многоетажните паркинги и мостовете, така че да могат безопасно да издържат допълнителното тегло на електрическите превозни средства“. А Daily Mail написа: „Многоетажните паркинги може да са изложени на риск от срутване.“

Факт е, че електрическите автомобили наистина са по-тежки от конвенционалните автомобили с ДВГ. Някои от тях имат направо плашещи размери и тегло - възроденият Hummer на General Motors, например, тежи повече от 4 тона, като 1/3 от това се дължи на батерията.

инфраструктура

Групата от неправителствени организации Transport & Environment е изчислила, че електрическите превозни средства са средно с 300-400 кг по-тежки от автомобилите с двигатели с вътрешно горене. За всеки допълнителни 150 км пътуване теглото на батерията се увеличава с приблизително 100 кг.

По-тежките превозни средства водят до повече триене между гумите и пътя и повече напрежение върху повърхността под превозното средство. Това означава, че пътищата се развалят по-бързо. Учени от Университета в Единбург изчисляват, че износването на пътищата съвсем скоро може скоро да стане с 20-40% по-високо.

Анализите показват, че всяко допълнително износване е причинено предимно от големи превозни средства - автобуси и тежкотоварни автомобили. Износването на пътищата от автомобили и мотоциклети е толкова ниско, че това няма значение, се казва в доклада.

Как стоят нещата при мостовете? Според Колин Уокър, отговорник по транспорта в мозъчния тръст Energy and Climate Intelligence Unit, по света в света има много малко пътища или мостове с ограничение на теглото под 7,5 тона.

„Инженерите говорят за „фактори на безопасност“, когато проектират конструкции. Това означава, че след изчисляване на максималното натоварване, конструкцията е направена по такъв начин, че действително да може да издържи много по-големи натоварвания, за да осигури граница на безопасност“, обяснява Уокър.

Паркингите, построени през последното десетилетие, също няма да имат никакви проблеми, защото са били построени с мисъл за тежки SUV, но „по-старите паркинги могат да представляват известен риск“, коментира Келвин Рейнолдс, директор по поддръжката на британската Parking Association.

В същото време обаче се препоръчва на собствениците на многоетажни паркинги да извършат работа за укрепване на сградите си, въпреки че това може да бъде трудно и скъпо. Или биха могли да намалят броя на разрешените коли на всеки етаж. Това може да доведе до загуба на печалба. „Преходният период няма да е лесен и собствениците на паркинги трябва да извършват редовни проучвания, за да се уверят, че техните сгради отговарят на изискванията за безопасност“, допълва експертът.

Въпреки това, в дългосрочен план, предположението, че електрическите превозни средства винаги ще бъдат по-тежки, също е под въпрос. Ауке Хьокстра, изследовател на енергийния преход в Технологичния университет в Айндховен, изчислява, че съвременните батерии осигуряват два пъти повече енергия, като същевременно поддържат същото тегло. Ако това продължи, проблемът с теглото ще изчезне, преди дори да е оказал някакво влияние на инфраструктурата.

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    Рисковете са в празните чутypи на британските учЕни. Опитайте се са съберете същия брой мпс-та в някой паркинг проектиран за размерите на автомобили от преди 40-години. Искат не искат ще трябва да намалят броя на местата.
  • #2
    анонимен ( преди 1 година )
    Затова и са промените в категориите за шофьорските книжки, под и над 3.5т.
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    Когато са проектирали някой от тези мостове, колите рядко са били повече от 1 тон. Сега вече, особено разните плъг-ин хибриди, скачат на по 2.5 и нагоре. Чистите електрици, може д аминат по 2.7 тона, в случая на BMW i7. Тесла Киберкамионтка си е 3100 кг. И изглежда, че ще стават по-тежки.
fallback
Последни