Експерти от автомобилната индустрия призоваваха да се помисли дали широкото разпространение на електрически превозни средства няма да доведе до унищожаване на пътища, мостове и паркинги. Според един от тях - Матю Лин, автор в The Daily Telegraph, „все още не е ясно дали пътищата и мостовете ще могат да поддържат по-тежки превозни средства.“
Подобни изявления предизвикаха обществен дебат във Великобритания. Грег Найт, депутат от Консервативната партия, още през миналата година поиска от правителството да преразгледа „достатъчната здравина на многоетажните паркинги и мостовете, така че да могат безопасно да издържат допълнителното тегло на електрическите превозни средства“. А Daily Mail написа: „Многоетажните паркинги може да са изложени на риск от срутване.“
Факт е, че електрическите автомобили наистина са по-тежки от конвенционалните автомобили с ДВГ. Някои от тях имат направо плашещи размери и тегло - възроденият Hummer на General Motors, например, тежи повече от 4 тона, като 1/3 от това се дължи на батерията.
Групата от неправителствени организации Transport & Environment е изчислила, че електрическите превозни средства са средно с 300-400 кг по-тежки от автомобилите с двигатели с вътрешно горене. За всеки допълнителни 150 км пътуване теглото на батерията се увеличава с приблизително 100 кг.
По-тежките превозни средства водят до повече триене между гумите и пътя и повече напрежение върху повърхността под превозното средство. Това означава, че пътищата се развалят по-бързо. Учени от Университета в Единбург изчисляват, че износването на пътищата съвсем скоро може скоро да стане с 20-40% по-високо.
Анализите показват, че всяко допълнително износване е причинено предимно от големи превозни средства - автобуси и тежкотоварни автомобили. Износването на пътищата от автомобили и мотоциклети е толкова ниско, че това няма значение, се казва в доклада.
Как стоят нещата при мостовете? Според Колин Уокър, отговорник по транспорта в мозъчния тръст Energy and Climate Intelligence Unit, по света в света има много малко пътища или мостове с ограничение на теглото под 7,5 тона.
„Инженерите говорят за „фактори на безопасност“, когато проектират конструкции. Това означава, че след изчисляване на максималното натоварване, конструкцията е направена по такъв начин, че действително да може да издържи много по-големи натоварвания, за да осигури граница на безопасност“, обяснява Уокър.
Паркингите, построени през последното десетилетие, също няма да имат никакви проблеми, защото са били построени с мисъл за тежки SUV, но „по-старите паркинги могат да представляват известен риск“, коментира Келвин Рейнолдс, директор по поддръжката на британската Parking Association.
В същото време обаче се препоръчва на собствениците на многоетажни паркинги да извършат работа за укрепване на сградите си, въпреки че това може да бъде трудно и скъпо. Или биха могли да намалят броя на разрешените коли на всеки етаж. Това може да доведе до загуба на печалба. „Преходният период няма да е лесен и собствениците на паркинги трябва да извършват редовни проучвания, за да се уверят, че техните сгради отговарят на изискванията за безопасност“, допълва експертът.
Въпреки това, в дългосрочен план, предположението, че електрическите превозни средства винаги ще бъдат по-тежки, също е под въпрос. Ауке Хьокстра, изследовател на енергийния преход в Технологичния университет в Айндховен, изчислява, че съвременните батерии осигуряват два пъти повече енергия, като същевременно поддържат същото тегло. Ако това продължи, проблемът с теглото ще изчезне, преди дори да е оказал някакво влияние на инфраструктурата.