fallback

Новата Tesla Roadster прилича на трик на Мъск, а не на реален автомобил

При обещаното ускорение шофьорите трябва да са астронавти, а животът на околните е застрашен

Илон Мъск, основател на Tesla, уверено обяви още през 2017 г., че изцяло новото второ поколение  Roadster – спортен автомобил от гамата, ще пристигне през 2020-а. Елегантната четириместна кола, която изглеждаше твърде обикновена за ексцентричния бизнесмен,   обещаваше изключителна мощност.     

По време на пресконференцията тогава Илон заяви, че автомобилът може да спринтира от място до 60 мили в час (96,56 км/ч) само за 1,9 секунди, като развие максимална скорост от над 400 км/ч. Тези цифри, ако са точни, ще направят Tesla Roadster един от най-добре представящите се автомобили на пътя.

Седем години по-късно второто поколение на модела  все още не е нищо повече от обещание. Илън Мъск обаче върна автомобила под светлината на прожекторите с още по-необикновени твърдения за представянето му преди (отново обещано) пускане през 2025 г. Преди месец той заяви, че Roadster може вдигве 60 мили в час за по-малко от една секунда  — почти два пъти по-бързо от първоначалния му план. Последните доклади от Automotive News и Jalopnik казват, че спортната кола ще включва технология от SpaceX, друга компания, собственост на Мъск, ще има ракети... и дори може да лети.

Твърденията на шефа на Tesla вбесиха медиите, оставяйки потребителите объркани - и има защо. Пускането на пътнически автомобил с ускорението от 0-60 mph за по-малко от една секунда изисква невероятна мощност и страхотно сцепление (ако приемем, че за задвижване се използват колела).

Математиката разкри някои съмнителни числа. Според Jalopnik, превозно средство, ускоряващо до 60 мили за по-малко от една секунда, би трябвало да ускори със сила, равна на поне 2,8 пъти силата на гравитацията (повечето превозни средства ускоряват с не повече от 0,3 g стойност на гравитацията). Това би накарало повечето шофьори и пътници, които не са астронавти, да се чувстват замаяни и болни. Пример - пуснете топка за боулинг от прозорец на небостъргач и тя ще ускори до 60 мили в час за 2,73 секунди благодарение на земната гравитация. 

Към днешна дата не е имало нито едно превозно средство, разрешено за улично производство с дори близки показатели. Tesla Model S Plaid, един от най-бързите на пътя, е два пъти по-бавен при идеални условия. С други думи, шансовете Tesla Roadster да преодолее еталонното ускорение от 1.99 секунди са ниски.

 

Монтирането на ракети към Tesla Roadster би добавило значителна тяга. От инженерна гледна точка това има смисъл, тъй като намалява натоварването на двигателите и необходимото сцепление. Слуховете гласят, че Мъск ще използва десет ракетни тласкача със студен газ, всеки от които ще изстрелва сгъстен въздух. Използването на инертен азот или сгъстен атмосферен въздух е по-малко разрушително от миниатюрни версии на ракети, работещи с гориво, Но все пак -  въздухът ще излиза от дюзите в задната част на автомобила с повече от 2400 км/ч. Представете си го до друг автомобил, велосипед или пешеходец? Абсурдно е!

Никой производител  досега не е предлагал търговски летяща кола на обществеността. Има проблеми с физиката (летящо превозно средство се нуждае от крила или роторни лопатки, предизвикващи повдигане), проблеми с уменията (ще предлага ли Tesla уроци по летене?) и правни пречки (ще лицензира ли FAA Tesla Roadster като самолет?). При това си представете как ще се чувства масовият шофьор, който отдолу пърпори с кола за 6000 евро, докато зад него му лети Tesla!

Мъск и компаниите му произвеждат набор от разтърсващи индустрията автомобили, в това няма спор. Tesla Roadster става все по-малко масов спортен с всеки изминал ден. Повечето автомобилни експерти са убедени, че Мъск в крайна сметка ще покаже най-после двуместния състезател. Но не както си го представят всички. Той ще бъде непосилно скъп, в много малко бройки и може би без разрешение за шофиране на улиците. Считайте го за добре организиран рекламен трик.

fallback
  • #12
    анонимен ( преди 7 месеца )
    А ти удобно пропускаш, че ти казах че нито на Илон Мъск нито на който и да е здраво стъпил на земята няма да му хрумне даже да си помисли за 100 000 броя годишно при положение, че 10 000 броя са в сферата на мечтите. За разлика от тебе той има реалните поръчки събирани 7 години. Ако имаше достатъчно поръчки досега да го е направил. Повече от очевидно е, че няма. Нужно е малко четене между редовете и реализъм. При 2 милиона поръчки за пикапа, предвижда 200 000 броя годишно, а ти 100к за roadster
  • #11
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Удобно пропускаш частта с "най-мокрите си сънища Мъск"
  • #10
    анонимен ( преди 7 месеца )
    "100к бройки на година да продаде." Поправи ме, ако греша, но както първия път така и при следващи прочитания разбирам че говориш за 100 000 бр. Tesla roadster на година? Правилно ли съм те разбрал? Правилно ли съм те разбрал, че 100 000 бр. за какъвто и да е автомобил за тебе са минимален пазар? Апострофирам те, точно заради това за което съм писал - разминават ни се очакванията. Твоите са абсолютно нереалистични. Както тези които все питат "ако УТРЕ се включат за зареждане 2 милиона в София
  • #9
    7 до 8 ( преди 7 месеца )
    Ти прочете ли въобще какво казвам? Вникна ли в смисъла му? Или видя само че съм написал 100к продажби? Точно това имах предвид - скъпа играчка с минимален пазар. И после се чудиш, защо като пишеш с постоянен ник хората ти се заяждат. Ти дори когато някой напише нещо с което те подкрепя, ти пак го апострофираш.
  • #8
    До 7 ( преди 7 месеца )
    Ти сериозен ли си? Омръзна ми да повтарям, че антиелектриците сте по-големи оптимисти както за успеха на Тесла, така и за навлизането на електромобилите както от Илон Мъск, така е от всеки привърженик на електромобилите, които имаме по- реалистични очаквания от вас. Какви 100 000 продажби на година на този roadster предвиждаш в най-песимистичния си сценарий? На дали ще има пазар дори за 10 000 броя, но не на година, а въобще. Това е скъпа играчка без практически смисъл.
  • #7
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Акциите са ниски, разстежа се забавя - трябва малко реклама, за да се задвижат нещата. Дори да е истина и реално да започне да се продава това ще е имиджов модел като Plaid-овете. И в най-мокрите си сънища Мъск едва ли очаква повече от 100к бройки на година да продаде.
  • #6
    До 5 ( преди 7 месеца )
    Разбира се че няма да лети. Авторите тук не познават законите на физиката. Не знаят, че за ускорение на единица тегло до 100 км в час е необходима една и съща енергия, независимо дали ще ускори за 10 секунди или за една секунда. Да не говорим че ако сме прецизни и ако освен масата включим и въздушното съпротивление както и съпротивлението при търкаляне, то при ускорение за една секунда трябва по-малко енергия. За летене обаче си трябва мощност и енергия, много енергия, не само за секунда.
  • #5
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Мисля, че ще сложи рекативни двигатели и ще са на рамо, което се изправя вертекално, за да се получи лек float-ин ефект, просто за смешняк да става. Това с идеята, че ще лети, ми идва в много, както и стилът на статията. Мяза на ядосан редит пост, на някой безкрайно зелен.
  • #4
    анонимен ( преди 7 месеца )
    "При това си представете как ще се чувства масовият шофьор, който отдолу пърпори с кола за 6000 евро, докато зад него му лети Tesla!" - Едва ли ще е по-добре, когато покрай него прелети кола за 600 000 евро, карана от 24 годишен представител на "контингента" с 80 дена трудов стаж, 50 от тях в затвора ...
  • #3
    анонимен ( преди 7 месеца )
    "...да спринтира от място до 60 мили в час (96,56 км/ч) само за 1,9 секунди, като развие максимална скорост от над 400 км/ч. ...Седем години по-късно второто поколение на модела все още не е нищо повече от обещание." А дали няма разумно обяснение за това? Примерно, че тези параметри които бяха обявени за невъзможни от тези параметри които бяха обявени за физически невъзможни, вече не са почти постигнати от 7 местния семеен седан на Тесла? За roadster ще трябва повече, за да има смисъл от него?
fallback
Последни