fallback

Защо дори и в САЩ евтините коли вече са част от миналото

Вторият най-голям пазар в света е на път да остане без модели под 20 000 долара

До края на 2025 г. на пазара в САЩ няма да остане нито един нов автомобил на цена под 20 000 долара. Статистиката показва, че от 2019 г. повече от дузина модели, продавани за подобна дума, вече са изчезнали. И е още едно доказателство за поскъпването на новите автомобили по света.

Това до голяма степен се дължи на Covid-19. Преди 2019 г. средната цена на нов автомобил беше около 35 000 евро. Но нещата се промениха: проблемите с веригата за доставки през 2020 г. и през следващите години не само увеличиха производствените разходи, но също така дадоха извинение на производителите да премахнат тихомълком своите най-достъпни предложения, без да предлагат техните заместници.

Така Ford Fiesta и Chevrolet Cruze изчезнаха в края на 2019 г., като по същото време Smart се изтегли от американския пазар. Между 2019 г. и 2023 г. Америка загуби още Hyundai Accent, Ford EcoSport (базиран на платформата на Fiesta), Volkswagen Beetle и Chevrolet Spark, който в един момент беше най-евтината кола в САЩ.

„Краят на най-евтините автомобили започна още преди Covid. Това, което видяхме след пандемията и проблемите с веригата за доставки е, че производителите дават приоритет на по-скъпите модели в своята гама. Те предлагат все повече функции в новите коли и така увеличават цената. Кризата с доставки на чипове ги накара да насочат ограничените си ресурси там, откъдето ще дойдат повече пари", коментира Тайсън Джомини, вицепрезидент по данни и анализи в J.D. Power.

Анализаторът допълни, че марки като Honda, например, връщат по-ниските нива на оборудване, тъй като пазарът се подобрява. Но дори Civic, който винаги е привличал клиенти в САЩ с достъпните си цени, вече струва поне 23 000 долара. При Accord цената е поне 25 800 долара, което е поскъпване с около 4500 долара спрямо 2019 г.

Освен това се повишава и средната цена на сделките с превозни средства. През 2023 г. тя е била около 42 400 евро,  което е цели 36% повече от 2019 г. В същото време обаче средната заплата в САЩ пада от 62 500 на 56 000 долара за същия период, докато при лихвените проценти се случва точно обратното - те се увеличават.

На ако достъпните автомобили стават все по-редки, това не означава, че нови сделки под 30 000 долара (около 27 600 евро) не могат да съществуват, дори напротив. Преди пандемията продажбите на нови коли в този сегмент е бил 47%, докато той сега е едва 17%. И хората предпочитат да купуват основно употребявани автомобили, струващи под 30 000 долара.

Тук отново вината е на производителите, които масово се отказват от предлагането на автомобили за под 30 000 долара в САЩ. И от това се възползват китайските марки, които работят усърдно за пускането на по-евтини коли в Щатите. Производители като BYD, Chery и Hongqi сеят хаос на европейския автомобилен пазар, като през 2023 г. на Стария континент са доставили над 400 000 коли. Сегашният пазарен дял на Китай в Европа е около 8%, но експертите очакват тази цифра да нарасне до почти 15% до 2025 г.

fallback
fallback
Последни