fallback

Колко глобални са автомобилните марки?

Toyota покрива най-много региони, европейците са мейнстрийм, а корейците натискат

Световният пазар на лекотоварни автомобили е колкото голям, толкова и разнообразен. Можете да намерите много различни марки и модели по целия свят, благодарение на локализирането на производството и подкрепата на различни правителства за стимулиране на местната индустрия.

Докато Китай, САЩ-Канада и Европа представляват около 70% от глобалния пазар на леки автомобили, водещите марките се стремят да присъстват в останалите 30%, посочва Фелипе Муньос, анализатор в JATO Dynamics, цитиран от Motor1.

Какво означава да си „глобален“?

Важно е да разберете какво означава да си „глобална“ марка. Под глобална се има предвид компания, която присъства на всички континенти. Не е задължително да присъства във всяка отделна страна в света, но тя осъществява дейност в Северна Америка, Латинска Америка, Близкия изток и Африка, Европа, Евразия, Южна Азия, Югоизточна Азия и Тихия океан, Китай, Япония, и Корея е това, което определям като наистина глобално.

Въз основа на това определение можем да се каже, че има много малко марки с глобално присъствие. Toyota е най-глобалната автомобилна марка днес, с операции в почти всяка страна по света. Въпреки че 43% от нейните продажбите през 2023 г. са направени в Китай и САЩ-Канада, тя също има силно присъствие на вътрешния си пазар - Япония, Европа, Югоизточна Азия и Тихия океан, Латинска Америка, Близкия изток и Африка.

Toyota присъства сериозна в Централна Азия и Индия-Пакистан. Единствено Южна Корея е може би пазарът, на който японската марка не блести, но все пак е продала почти 8500 автомобила миналата година.

Като най-продаваната марка автомобили в света, Toyota има една от най-широките гами от модели сред всички марки автомобили, налични днес. Така японската марка може лесно да достигне до различни потребители благодарение на локализирането на производството по целия свят.

Toyota не само е известна навсякъде, но и се радва на добра репутация в много страни. В някои от тях се позиционира като чист мейнстрийм бранд (Северна Америка, Япония, Китай, Европа). В други Toyota играе „полу-премиум“ роля, като например на някои пазари в Латинска Америка, Близкия изток и Югоизточна Азия.

Втората най-глобална марка е корейската Hyundai. Както в случая с Toyota с Южна Корея, нейната единствена ахилесова пета е Япония. Глобалните продажби обаче са доста добре разпределени - 24% в САЩ-Канада, 16% в Корея, Индия-Пакистан и Европа; около 7% в Китай и Близкия изток-Африка всеки. Ясно е, че Hyundai следва стратегията на Toyota за създаване на специализирани продукти чрез локализиране на производството. Дъщерната марка Kia разчита в по-голяма степен на САЩ-Канада (30%), Европа (21%) и Корея (20%).

Американските и европейските марки също могат да бъдат наречени „масови", но те имат по-малко глобално присъствие. След няколко години на промяна на приоритетите, Ford сега концентрира повечето си операции в два региона - САЩ-Канада и Европа. Тези два пазара ще представляват приблизително 83% от глобалните продажби през 2023 г. Марката реши да се откаже от местното производство в Индия и Бразилия след много проблемни години. Тя почти не се среща в Япония или Корея и вече е непозната в Централна Азия.

Как се представят най-големите автомобилни марки в различните региони на света:

Същото се случва и с конкурента - Chevrolet, който напусна големи пазари като Индия и Европа преди няколко години. Миналата година предварителните данни показват, че почти 88% от глобалните продажби на бранда са в Северна, Латинска и Южна Америка.

Основните европейски марки също не са добре позиционирани. Volkswagen, втората най-продавана марка в света, продаде 77% от колите си само на два пазара - Китай и Европа. Renault е продала почти 90% от своите автомобили в Европа и Латинска Америка. При Fiat нещата са още по-ясно изразени - 98% от продажбите са реализирани в Европа (в това число и Турция) и Латинска Америка. Други две водещи марка на Stellantis - Peugeot и Citroen, продават съответно 80% и 83% от колите си в Европа.

fallback
  • #6
    анонимен ( преди 8 месеца )
    6,5% Толкова от продажбите на Тойотка зависят от Близкия изток и Африка. Другите марки дори имат далеч по-малко. Та кой пак ще излезе да твърди, че електромобилите никога няма да се наложат, защото в Африка не можело без бензин? Кой ги бръсне тия 4% за нещо? Един куп марки се отказаха от Московия без да му мислят много-много, хем там процентите бяха по-високи. Няма да им мигне окото да се откажат от Африка, ако бизнесът го налага.
  • #5
    Хахохи ( преди 8 месеца )
    Дам, тойота е надценява марка, а и с право не ми харесва. Цената на новата ch-r или корола е меко казана странна и доста висока. За тези пари бих си купил друг автомобил, дори и няма да е хибрид. Ако искам има само бензинви 4цил., има чисто електрически. Дизайн който не ми харесва, отвътре трябва да си опериран от чувство за красота или функционалност, а за агрегатите от 20г. едно и също.
  • #4
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Доколкото разбирам, само toyota е достигнала максималния си потенциал и няма накъде повече да расте. Всички останали марки има накъде да се разрастват, ако пожелаят.
  • #3
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Глобални да, от 24 Хил. долара в Корея тук 70к лева, еми мерси.
  • #2
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Toyota днес ни изненада със страхотна новина, която напълно ще промени автомобилния пейзаж. Започнаха ценова война и продават водородния toyota mirai само за 12 000 долара. Хайде да видим сега кой ще избере електромобил който изминава само 300 км с 40 минутно зареждане на 3-4 пъти по-висока цена. Водородното бъдеще започна днес.
  • #1
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Къде е Тесла? Продава основно само в три държави и два модела.
fallback
Последни