fallback

Експерти обясниха как възрастта на шофьорите влияе върху безопасността

Спорът за това на колко години трябва да се прилагат ограничения на водачите продължава

Почти всеки втори шофьор на 75 и повече години все още кара собствен автомобил, сочи проучване в Германия. В кой момент обаче се увеличава рискът от злополуки и как да се определи доколко един възрастен водач се справя зад волана?

Отговор на този въпрос се опитва да даде германското здравно издание „Apotheken Umschau“, като за целта се обърна към експерти. Един от тях - Зигфрид Брокман, вицепрезидент на Германския съвет за пътна безопасност, заяви, че воденият в момента дебат за по-строги изисквания спрямо шофьори след навършването на 70 години, не е правилен.

Брокман е категоричен, че едва от 75-годишна възраст рискът от свързани с възрастта пътни произшествия нараства значително. Освен това, телата на хората и процесът на стареене са толкова различни, че е невъзможно да се каже категорично, че някой вече не трябва да кара кола поради възрастта си. Затова и експертът препоръчва на тази възраст всеки шофьор да преминава тест от най-малко 45 минути, придружен от експерт.

На свой ред, Ингрид Даншел, която е общопрактикуващ лекар, смята забраната за шофиране като крайна мярка. За да оценят годността за шофиране, лекарите използват специален „фитнес-протокол“, но решенията винаги се вземат индивидуално, въз основа на общата здравословна ситуация.

„Дори ако имате здравословни ограничения, пълната забрана за шофиране не винаги е необходима. Понякога шофирането е възможно в определени граници, например разстояния до десет километра", смята доктор Даншел.

„Много хора шофират добре и безопасно дори на 75 години. Повечето по-възрастни шофьори интуитивно избягват рискови ситуации, предпочитайки да шофират само през деня или, например, да не шофират по магистрали“, допълва на свой ред психологът Катя Шлайниц.

Според експерти е много важно на по-възрастните шофьори да бъде показано как работят съвременните системи за безопасност, които се поставят в новите превозни средства. Голяма част от възрастните водачи не се наясно с тях или по някаква причина се страхуват да ги използват.

Лекарствата също могат да повлияят на безопасността при шофиране. Например, действието на сънотворното продължава до следващия ден. Трябва също да се внимава и при внезапно спиране на приема на някои медикаменти, които шофьорът е взимал от дълги години - като лекарства за сърце и високо кръвно, например.

Изданието допълва, че в момента повечето автомобилни школи в Германия предлагат тестване на шофьорските способности, като цената на това изследване варира от 75 до 100 евро.

fallback
  • #5
    Софиянец ( преди 8 месеца )
    Значи,ще работиме с тежки машиностроителни машини,с електроника,с производство,с поточни линий,до пенсия,но не можем да управляваме автомобил!!!!Е ,къде греша!!!Едно хапче Нурофен,ще ни лиши ли от книжка ,или ще ни уволнят от работа,поради употреба на забранени медикаменти???
  • #4
    От Испания ( преди 8 месеца )
    Възрастните са проблем в държавите като България, където масово не се спазват правилата. Ако спазвате ограниченията нямате проблеми. Шофирам с 30-40 по улиците и съответно не ме изненадват нито тротинетки, неправилно пресичащи, изскачащи зад някоя кола, или включващи се в движението.
  • #3
    Митхат Паша ( преди 8 месеца )
    Еврогейска история.....!!!!!
  • #2
    Мечо пук ( преди 8 месеца )
    Това си е чиста дискриминация!Възрастните с годините карат по предпазливо и разумно, докато водачи до 45 годишна възраст карат самонадеяно и често рисково, следователно и повече ПТП-та в тази група.щ - статистиката е такава. Идеята е да се премахнат една група хора, които имат най голяма нужда от автомобил особенно в малки населени места и кварталите в градовете, за да освободят пътища и магистрали от голям поток и задръствания.Та в Евросъюза няма дискриминация и отнемане на човешки прав ...
  • #1
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Че с възрастта се променят рефлекси и възприятия е факт, но е доста индивидуално. Честно, не разбира тази "патаклма" срещу възрастните шофьори? Какво ви пречи малко толерантност? Не си ли давате сметка, че рано или късно и ние ще сме на тяхно място? Искате ли такова отношение? Или всички са супермени - те на 70+ ще са тепърва като 18?
fallback
Последни