fallback

Dacia Logan - една класика на бъдещето?

Евтиният румънски седан, който направи революция, навърши 20 години

Днес марката Dacia е отлично позиционирана в Европа, където нейните модели са бестселъри. Сред тях се откроява Sandero, който през миналата година беше №1 на редица пазари на континента, като като в крайна сметка беше изпреварен единствено от Tesla Model Y. Тази година обещава да бъде още по-успешна за румънците, тъй като излиза новият Duster, а той със сигурност ще се превърне в бестселър.

Революцията на Dacia обаче започна с един друг модел, който навършва 20 години и това е първият Logan. Именно той даде началото на това, в което се превърна марката в последно време.

Как започна всичко?

Dacia е основана през 1966 г. и първоначално произвежда Renault 8 по лиценз, а от 1969 г. и Renault 12. Ограничен до пазарите на бившия Източен блок, след изтичане на лиценза седанът се превърна в 1310 и остана в производство до 2004 г. През 1995 г. Dacia лансира Nova като нова моделна серия, базирана на Peugeot 309.

През 1998 г. Renault купи Dacia, след като не успя да се сдобие с Skoda няколко години по-рано. Идеята за развитието на Logan се ражда след посещението в Русия на френския президент Жак Ширак. Тогавашният главен изпълнителен директор на Renault - Луис Швайцер, който е част от делегацията, вижда, че модели на Лада се продават за около 6000 евро в представителствата на АвтоВАЗ и на Renault, докато моделите на френската марка за 12 000 евро стоят в шоурумите.

Първото поколение Logan е проектирано в техническия център на Renault във Франция близо до Париж и е резултат от четиригодишна фаза на разработка на така наречения проект X90. Между другото, не е ясно откъде идва името Logan. Предполага се, че думата „Lo“ е свързана с „Low“, тоест „Low Cost“.

Logan е създаден на чист лист хартия, като цената е най-важното в случая. От началото на проектирането на модела до пускането му в производство се прилага методът „дизайн до цена“, което е иновация в автомобилната индустрия.

Въпреки това, спецификациите на X90, известен още като Logan, не се основават само на икономически решения, но и на надеждност - колата трябва да издържа на всякакъв климат и всеки път - от разбитите шосета в Румъния до пясъците на Сахара. Трябва да може да работи и с нискокачествен бензин, защото е предназначена и за по-слабо развитите страни.

Атмосферните 1,2-, 1,4. и 1,6-литрови бензинови двигатели (някои с опция LPG и след това също 1,5-литров дизел) не са модерни, но са се доказали през годините. Освен това всеки компонент е лесен за ремонт, като се залага на някои гениални конструкторски решения. Антената, например, е поставена отпред, за да се спести окабеляване.

Използват се еднакви части от дясната и лявата страна на автомобила, като страничните лайстни или огледалата за обратно виждане. Арматурното табло е отлято от едно парче вместо от пет (класическият процес), за да се намали броят на формите и манипулациите.

Много от технологиите идват Renault

Първият Dacia Logan е базиран на новата тогава платформа Renault-Nissan Alliance B, която дебютира с Nissan Cube I и Nissan Micra K12 и по-късно възприета в Renault Modus и Renault Clio III. Версията с удължено междуосие на тази платформа, известна като B0, максимизира вътрешното пространство и първата каросерия, която ще бъде пусната на пазара, е 4,25-метровият седан с кодово име L907.

В допълнение към платформата, разработчиците използват редица компоненти от базата на Renault. Logan има преден мост на Clio II и заден мост на Modus. Дръжките на вратите, воланът, управлението, оборотомерът и задните спирачки са от Clio II, докато вентилационните отвори идват от Dacia Solenza.

Органите за управление, резервоарът за спирачна течност и разширителният съд идват от Megane II, пепелникът и някои вентилационни отвори от Espace IV, а копчето за скоростите от Espace III. ABS системата е взета от Megane II, скоростната кутия от Megane II и Laguna II, а двигателят от Kangoo.

Глобален модел

Първоначално Logan се произвежда в Румъния, където наследникът на Solenza се продава под марката Dacia от есента на 2004 г. През следващите седмици Logan беше пуснат и в съседните страни (Централна Европа, Турция), а от средата на 2005 г. - в Алжир, Мароко, Западна Европа, Русия и Колумбия. По-късно се превръща в глобален модел с различни имена - Nissan Aprio, Renault Tondar 90 или дори Mahindra Verito.

През февруари 2006 г. Dacia представя Logan Steppe Concept, който предшества по-късния Logan MCV, пуснат на пазара през 2007 г. Няколко месеца по-късно - през през юли 2008 г. дебютира обновен Logan, вдъхновен от Dacia Sandero и с ново лого. Технологията остава същата, но промените във външния вид са няколко, например има нова броня, по-широк въздухозаборник и преработени светлини.

През 2013 г. идва второто поколение, а днес сме в третото поколение на модела. От 2004 г. насам са продадени около два милиона бройки.

fallback
  • #6
    Ауууу ( преди 9 месеца )
    Като чета коментарите направо ми се иска тъпите руснаци да хвърлят атомнвите бомби и да Ви избавят от мъките! Това и просто кола предназначена да Ви вози мързеливите *** от точка А то точка Б, да пътуваш с нея до работа или да работиш с нея, да е икономична и евтина за ремонт! Ама друго си е да да имаш 30+ годишно БМВ да сваляш селските пръчки пред чалготеката и да зареждаш веднъж седмично за 20 лева щото нямате нито пари за гориво, нито за поддръжка на допотопния 30 годишен ***
  • #5
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Да бъдем милостиви.Ако имате нужда от кола а имате пари само за скъп смартфон тази Дачия е единственият избор.
  • #4
    До 3 ( преди 9 месеца )
    Има много по дърти BMW и Мерцедес които още са в експлоатация, и при тях ли е доказателство за разумен баланс между цена и качество?!?
  • #3
    Устат Блендер ( преди 9 месеца )
    Фактът,че има в експлоатация все още бройки от първия модел(със синя емблема) е доказателство,че са сполучливи машини с разумен баланс между цена и качество.
  • #2
    Fax ( преди 9 месеца )
    Кола за ментално изостанали
  • #1
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Пълен отврат
fallback
Последни