За да направят място за този модел, германците ликвидираха цели пет други (ВИДЕО)
Това, което виждате, е нещо като автомобилния еквивалент на сериен убиец. За да може да се появи на бял свят тази кола, се наложи от сцената да се изнесат не един, не два, а пет трупа. Новият Mercedes-Benz CLE замества C-Class Coupe, C-Class Cabriolet, E-Class Coupe и Cabriolet, и CLS.
За автомобил с такова име се говореше още през 2005 година, но той така и не видя бял свят. Сега обаче, почти две десетилетия по-късно, ситуацията е коренно променена - и идеална за малко разтребване на гардеробите.
В щастливото минало в Mercedes смятаха, че могат да си позволят да правят по един модел за абсолютно всеки клиентски каприз. Но после ротацията в Щутгарт доведе на власт счетоводителите. Които очевидно смятат, че не е нужно да се харчат пари за пет модела там, където могат да минат само с един. Големият въпрос сега е дали този автомобил е достатъчно универсален, за да се хареса на пет групи клиенти.
За да сме точни, и CLE също идва в два варианта - купе и кабриолет. Но те са несравнимо по-близки помежду си, отколкото бяха предшествениците им.
За дизайна ни е ясно, че няма двама души на едно и също мнение. Нашето е, че това е доста привлекателна кола - с елегантни форми, хубави пропорции и предница, която успява да е авторитетна, без да е крещяща. Освен това CLE е представител на все по-рязко срещан автомобилен вид - има само две врати. В наши дни вече и най-малките градски модели са с по четири или пет. Но Mercedes има богати традиции с двувратите купета и не смята да се отказва от тях.
Все пак на кого точно е приемник CLE? Истината е, че на това е трудно да се отговори с една дума. Историята на тези модели е доста заплетена. Имаше един период, в който Е-Class Coupe беше на платформата на C-Class. Сега, с новата модулна архитектура, е малко сложно да се каже кое какво е. Но като външни размери тази кола е по-скоро Е-класа - същата ширина, даже малко по-голяма дължина. Като интериор е по-скоро С-класа.
CLE се прави в Бремен, на същата линия като далеч по-скъпия AMG SL. Дълъг е 4.85 метра - с няколко милиметра повече от досегашната Е-класа купе, и е широк точно колкото по-стария модел (1.86 м без огледалата). Но най-сигурното доказателство, че това е Е-Class, а не C-Class, идва от списъка с двигателите. Новата C-Class бе изрично проектирана само за четирицилиндрови мотори. Но тук, слава богу, има и по-големи.
Засега CLE се предлага с четири двигателя - всичките 48-волтови меки хибриди. Базовият е двулитров бензин, който развива 204 коня мощност, и получава още 23 конски сили от електромотора. Но комбинацията от тези два показателя се случва много рядко. Основната задача на хибридната система е всъщност да замества бензиновия мотор там, където той не е много ефективен, и да ви пести гориво.
Има също двулитров дизел, колкото и да не е прилично да се говорят такива неща, и има това, което караме ние - същия двулитров бензинов мотор, само че във варианта 300 със задвижване на четирите колела и с комбинирана мощност от 281 конски сили. Но това не е всичко.
Преди няколко години Mercedes се отказа от V6 двигателите за масовите си модели, и ги замени с редови шестцилиндрови. Още една идея на счетоводителите, защото това води до големи икономии в производството.
Върховият модел на обикновения CLE е с точно такъв 6-цилиндров мотор с обем 3 литра, който заедно с електромотора развива обща мощност от 404 коня. Но на хоризонта, естествено, се задават и две по-мощни AMG версии, а също и плъг-ин хибрид.
Междувременно обаче и нашият CLE 300 изглежда напълно достатъчен. При нестихващата надпревара във въоръжаването 281 коня може и да не ви звучат кой знае колко внушително. Но само ще припомним, че легендарният 190 Е Cosworth развиваше със сто по-малко. Вярно е, че и теглото е доста по-различно - CLE уверено надхвърля 1.7 тона, даже без шофьора. Но това не му пречи да ускорява от 0 до 100 км/ч само за 6.2 секунди - с почти две по-малко от споменатия Cosworth, и да развива максимална скорост от 250 километра в час, електронно ограничена. Единствената опция като трансмисия е 9-степенен автоматик, който работи съвсем гладко.
Има и друга добра причина да не се лакомите за повече коне: тази кола има също толкова състезателни амбииции, колкото и някой луксозен кожен диван.
Управлението е точно такова, каквото бихте очаквали от един Mercedes: абсолютно компетентно, но не твърде ангажиращо. Ако искате спортно купе, BMW 4 Series ще ви свърши доста по-добра работа. Ако искате комфорт, не се налага да търсите повече.
Сигурни сме, че със задаващата се AMG версия ще е друго. Но тази кола не желае да ви разтуптява сърцето, защото знае, че това съкращава живота. Вместо това всячески се старае да ви успокои. Тук го няма вълшебното пневматично окачване от по-големите Mercedes-и. Но все пак можете да си поръчате адаптивно, а дори и серийното е по-комфортно от всичко друго в този сегмент. Шумоизолацията също е отлична, така че да отдадете дължимото на аудиосистемата Burmester.
Изискването за всяко ниво да оборудване да се прави отделен тест за емисии опрости много каталозите, и CLE не прави изключение. Тук имате само едно стандартно ниво на оборудване, към което можете да добавите три допълнителни пакета срещу доплащане. В България първият всъщност е включен автоматично. Вторият добавя пълен комплект камери, асистент за паркиране и други глезотии, третият - панорамен люк, head-up дисплей, аудиото от Burmester и най-напредничавата информационна система MBUX.
Последната, която води корените си от бул. Цариградско шосе номер 90 в София, тук е вече в третото си поколение, и все повече се превръща в пълноценен събеседник. Подгряване на седалката, усилване на музиката, търсене на конкретен стил музика по радиото или на ресторант с корейска кухня: гласовият асистент ще се справи отлично с тези задачи.
Иначе интериорът, както споменахме, е почти директно зает от актуалната C-Class. Което значи и някои малко евтини като за марката материали. Но поне те са на места, където рядко ще ги забелязвате.
12-инчовият дисплей на мултимедията е портретно ориентиран и служи за управление на всички основни функции. А и на множеството добавени глезотии. Тук има амбиентно осветление, на което можете да сменяте цветовете, комбинациите и яркостта. Имате асистент, на който трябва само да кажете колко сте висок, за да ви нагласи сам седалката в идеалната позиция. Имате сензори, които измерват нивата на вредни прахови частици вътре в колата и отвън - разликата е съществена.
12-инчов е и дигиталният дисплей на приборите пред шофьора, който също се поддава на дресировка какво точно да ви показва и в какъв стил. Като минус бихме споменали сензорите на волана за управление на круиз контрола - някогашните физически бутони бяха далеч по-прецизни и удобни.
Седалките са широки, с достатъчно странична подкрепа, и като цяло са безукорно удобни дори без електронния слуга, който да ви ги нагласи. Задните предлагат по-малко пространство, разбира се, но не толкова, че да създадат дискомфорт на по-високи пътници. Има и специален "подавач" на колана, за да не се протягате излишно назад. Багажникът побира 420 литра, което е далеч от рекордите, но е повече от стандартен семеен хечбек.
Както обикновено при Mercedes, недостатъците при тази кола са съсредоточени най-вече в една област: цената. Базовата бензинова версия започва малко над 122 000 лева, дизелът е 126,000, вариантът 300 4Matic тръгва от почти 133,000, а за шестцилиндровия мотор ще ви поискат 160,000 лева.
И това е, преди да прибегнете към допълнителните пакети, които общо струват над 20 хилядарки. И към чисто естетическите екстри, които се предлагат отделно и биха се сторили евтини само на някой зърнопроизводител. Такава, каквато я виждате, нашата тестова кола надхвърля 178,000 лева. Но пък и, от друга страна, думите "Mercedes" и "двуврато купе" рядко са се комбинирали с "изгодна сделка".
Още снимки на Mercedes-Benz CLE вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
Трудно ще намерите по-комфортен кросоувър извън категорията на Rolls-Royce
-
Както винаги, този автомобил ни показва технологиите, които по-обикновените коли ще имат след 10-15 години
-
Запознайте се с директорската лимузина, която има повече въртящ момент от Pagani Zonda F