Бъдещите хиперколи на Rimac ще се задвижват с дизелово гориво. В момента хърватският производител разработва технология с въглеродните нанотръби и изучава възможността за използването им като термоелектрически генератори, съобщава британското издание Autocar, цитирайки шефа на Rimac - Мате Римац.
Ако нова технология работа, тогава вече няма да се електрическите превозни средства да се зареждат по познатия начин, като ще бъде достатъчно да се напълнят с втечнен нефтен газ, водород или друго гориво, което може да бъде дори обикновен в дизел. За целта Rimac работи върху създаването на системи, в които топлинната енергия се преобразува в електрическа с помощта на термоелектрически генератор, базиран на въглеродни нанотръби.
Компанията вече е провела тестове на принципно новия тип задвижващи агрегати, които са показали ефективност от 80%. В същото време емисиите на CO₂ и други парникови газове са значително по-ниски от тези на всеки двигател с вътрешно горене.
Според Мате Римац, технологията с нанотръби може да направи революция в автомобилната индустрия, тъй като ще премахне обемистите и тежки батерии (например батерията на GMC Hummer EV тежи около 1300 кг). Това е особено важно в сегмента на хиперколите, в който е представен Rimac.
Разбира се, новата технология няма да елиминира напълно вредните емисии. Малкият им брой обаче лесно се компенсира от различни „зелени” инициативи. Римац също така добавя, че неговата компания вече е открила стартъп, който експериментира с нанотръби, макар и в малък мащаб. Единственото, което остава да направите, е да се подобри технологията, за да може тя да стане търговски жизнеспособна.
Към днешна дата има само лабораторни примери за успешно използване на въглеродни нанотръби като термоелектрически генератори. Така през 2019 г. учени от университета Райс в Хюстън (Тексас) създадоха специален филм, който увеличи ефективността на слънчевите панели от обичайните 20-25 до 80%. А през лятото на 2022 г. те също направиха тъкан, съдържаща нанотръби, и успешно използваха топлината от горелката за захранване на LED осветление.