fallback

Субсидиите в САЩ дават силен тласък на глобалната търговия с автомобили

Търговските ограничения между Пекин и Вашингтон засега държат китайските електромобили далеч от американския пазар

Износът на превозни средства от Европа и Азия расте, тъй като САЩ и други държави предлагат щедри субсидии за електрически превозни средства, а дилърите междувременно попълват запасите си, които изостават от равнищата отпреди пандемията.         Възходът на търговията с автомобили контрастира с проблемите на по-широкия износ, докато световната икономика очевидно се забавя. Тенденцията предлага поглед върху това как използването на индустриални политики от Запада, насочени към подпомагане на местното производство и намаляване на използването на изкопаеми горива, изменя практиките при световната търговия.

В Германия, индустриалното сърце на Европа, автопроизводителите са изнесли около 2,6 милиона нови леки коли през първите десет месеца на годината, което е с 22% повече спрямо същото време на 2022 г., изчислява Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA).

В същото време Южна Корея и Япония отчитат ускорение на износа на нови автомобили, отчасти благодарение на данъчните стимули на САЩ. По-рано тази година Китай стана най-големият износител на автомобили в света, изпреварвайки Япония, като се възползва се от празнината, която западните марки оставиха в Русия след изтеглянето си.

Износът на нови леки коли от Китай през третото тримесечие е нараснал със 71% в сравнение със средния месечен темп от 2021 г., показват изчисления на Oxford Economics.

Износът на автомобили от Южна Корея междувременно се е увеличил с 36% за същия период, а този от Япония отчита ръст от 18%. Износът на автомобили и автомобилни части от Тайланд се увеличава с 13%.

През същия период износът за тези четири страни, където се изключват автомобилите, е спаднал с 5,4%, подчертавайки как експортът на превозни средства се противопоставя на по-широката тенденция на отслабване на отвъдграничните продажби, тъй като потребителите и бизнесът намаляват разходите в отговор на по-високите разходи по заемите.

Автомобилната индустрия беше сред най-тежко засегнатите сектори по време на пандемията от коронавирус, тъй като недостигът на полупроводници удари световното производство. Запасите на дилърите бяха изчерпани през 2021 г., когато страните постепенно разхлабиха анти-Covid мерките. 

Сега европейските производители отчитат скок на доставките през третото тримесечие, тъй като силният растеж на американския пазар помогна да се компенсира слабостта в Китай.

BMW обяви, че е доставил около 622 хил. автомобила, включително модели на марките Mini и Rolls-Royce, което е с около 6 на сто повече спрямо обемите преди година. Продажбите на групата са се увеличили с 8% в САЩ, но намаляват с около 2% в Китай.

Междувременно Volkswagen записа 7% ръст при доставите през същото тримесечие до около 2,3 млн. автомобила, тъй като стабилното търсене в Европа и Северна Америка компенсира 6-процентния спад в Китай.

Сред големите германски автомобилни производители само Mercedes-Benz отчита по-ниски нива на доставки в сравнение с предходната година на фона на спада на търсенето както в Китай, така и в САЩ.

Азиатските износители на автомобили междувременно се възползват от прехода към електрически превозни средства, тъй като правителствата се стремят да намалят зависимостта на своите икономики от изкопаемите горива. Най-големият бенефициент е Китай, който властва на пазара на електромобили благодарение на компании като Tesla и BYD. Американският концерн управлява своята най-голяма фабрика в азиатската страна, чийто капацитет вече надхвърля 1 млн. превозни средства годишно.

Пренасищането с китайско производство обаче предизвика търкания с търговските партньори. Тази есен Европейският съюз (ЕС) започна антисубсидийно разследване срещу китайските производители на електромобили на фона на увеличения внос на техните модели и ценовото им предимство.

Търговските ограничения, произтичащи от проблемните отношения между Пекин и Вашингтон засега държат настрана китайските електромобили от американския пазар, но други азиатски износители получиха положителен тласък от разпоредбите в Закона за намаляване на инфлацията (IRA), целящи да насърчат шофьорите да купуват електромобили.

Подписаното от държавния глава Джо Байдън законодателство първоначално предлагаше данъчни стимули само на купувачи на превозни средства, сглобени в Северна Америка. Но промените в края на 2022 г. разшириха пакета до превозни средства, купени на лизинг, дори и да са произведени другаде, което стимулира вноса на японски и южнокорейски електромобили.

Стойността на вноса на електрически автомобили в САЩ, произведени в Япония и Южна Корея, се е увеличила повече от два пъти през 12-те месеца до края на септември спрямо година по-рано до 5,8 млрд. долара.

Големият въпрос е колко дълго ще продължи тази възходяща тенденция. Икономисти казват, че ефектът от възстановяването на запасите след пандемията вероятно ще изчезне скоро. Очаква се икономиката на САЩ да се забави през 2024 г., тъй като повишаването на лихвените проценти започва да се отразява върху реалната икономика. Освен това се очаква Европа да загуби инерция и дори да изпадне в рецесия.

По-широките търговски сигнали от Азия, като данните за експортните поръчки на компаниите, показват, че световната търговия „вероятно ще остане под натиск за известно време“, изтъква Фредерик Нойман, главен икономист за Азия в HSBC.    

fallback
  • #2
    Гост ( преди 1 година )
    Спрат ли субсидиите,спира и продажбата на електрокари.
  • #1
    Факт ( преди 1 година )
    Аз като казвам че електричките без субсидии са НЕпродаваеми тука мучащия друго ми плямпа
fallback
Последни