fallback

Евтиният внос от Азия оставя Германия без производството на гуми

Michelin и Goodyear са на път да затворят заводите си и да оставят над 3000 души без работа

Производството на автомобилни гуми в Германия е заплашено от крах. В страната все още работят дванадесет фабрики, четири от които трябва да затворят през следващите години. След като американската компания Goodyear обяви, че иска да прекрати производството си във Фулда и Фюрстенвалде, сега нейният конкурент Michelin също подготвя мащабни съкращения. Френската компания постепенно ще затвори фабриките си в Карлсруе и Трир до 2025 г., споделя шефът на Michelin за Северна Европа - Мария Рьотгер.         Освен това част от производството в завода в Хомбург, Саарланд, ще бъде прекратено. „Губим все повече пазарен дял поради вносните евтини гуми. Намаляващото търсене води до недостатъчно използване на нашите производствени обекти, което оказва допълнителен натиск върху производствените разходи. Следователно няма перспектива за тези дейности“, споделя Рьотгер.

Засегнати са общо 1532 служители на Michelin. В Goodyear 1750 работни места са застрашени. И двете компании в момента преговарят за социални планове с работническите организации.

Вече се проведоха първите протестни митинги, като Франческо Гриоли, ръководител на синдиката и член на надзорния съвет на Continental, разкритикува плановете за съкращения, определяйки ги като прибързани.

„Притеснявам се, че дадена индустрия обръща гръб на Германия, въпреки че имаме някои предимства по отношение на местоположението тук“, изтъква той, добавяйки: „Не бива да се отказвате толкова бързо“.

Синдикалистът все пак признава, че енергийните разходи са твърде високи, конкурентният натиск расте и в бранша има излишен капацитет.

Евтините гуми от Азия заливат европейския пазар от години. Местните производители се опитват да противодействат на това с по-добри продукти. Например с каучукови смеси, които са по-издръжливи и генерират по-малко абразия. Въпреки това, тъй като пазарът като цяло се свива, данните за продажбите спадат във всички области.

Рьотгер от Michelin изброява мащабната концентрация на кризи от 2020 г. насам сред причините за съкращаванията, предприети от нейната компания. „Само разходите за енергия в Европа са се повишили с 260 процента през последните пет години. В сравнение със Северна Америка и Китай общите ни производствени разходи са значително по-високи“, добавя тя.

Предвид пазарната прогноза за следващите години „няма перспектива – въпреки ангажираността на нашите служители и инвестициите, които сме направили“, изтъква Рьотгер.

Общо Michelin е инвестирала повече от 500 млн. евро в модернизацията на германските си заводи през последните десет години. Сега остава само фабриката за автомобилни гуми в Бад Кройцнах и част от производството в Хомбург. Включвайки дъщерни дружества като веригата сервизи Euromaster, Michelin все още има 4780 служители в Германия. Планираното затваряне е допълнителен удар за индустрията след години на миграция на фабрики за гуми към Източна Европа. Последният път, когато имаше подобна дискусия за това преместване, беше във връзка със закриването на завода на Continental в Аахен преди три години.

Ръководството на компанията обмисляше преместване на производството на гуми в страни, предлагащи най-ниски разходи. Групата управлява само една фабрика за гуми в Германия. Конкурентът Goodyear очаква планираното закриване на два обекта в страната да „подобри структурата на разходите в района на Европа, Близкия изток и Африка и да осигури нашата конкурентоспособност и рентабилност в дългосрочен план“.

Синдикатът има сериозни съмнения относно това твърдение, особено за фабриката във Фюрстенвалде, Бранденбург, тъй като съоръжението е само на няколко километра от завода на Tesla. „Защо всъщност не успявате да спечелите този клиент, въпреки че сте в непосредствена близост?“, пита Гриоли.

Разбира се, той разбира, че натискът върху фирмите е огромен. Това е една от причините работническата организация IGBCE да проведе големи демонстрации за въвеждането на „мостова цена на електроенергията“. Лобистката асоциация на каучуковата промишленост наскоро съобщи за спад в продажбите на четири от пет компании в сравнение с предходната година, докато в същото време цените на почти всички използвани материали са се повишили.

От гледна точка на Рьотгер въпросът дали фабриките за гуми трябва да бъдат преместени в Източна Европа вече не е актуален. „Вече не става дума за Запада или Изтока, а за запазването на конкурентоспособността на Европа и особено на Германия“, казва тя. В момента индустрията се движи в низходяща спирала. Германия се нуждае от цялостна програма за своите фабрики, изтъква Рьотгер. „Вече не е достатъчно да се действа с волеизявления. Нуждаем се от индустриална стратегия, която включва средни и големи компании – и това трябва да бъде последвано от действие“, категорична е тя.

Синдикалистът Гриоли не иска да обвинява за проблемите на индустрията само политиката. Все още можете да управлявате завод успешно, дори ако има по-високи разходи от други, изтъква той. „Вярвам, че все още има толкова много иновации в гумите, включително при гумите за камиони. Не става въпрос само за разходите", добавя Гриоли.

Възможностите се крият например в допълнителни услуги като дигитално управление на автопарка, което използва сензори в гумите за намаляване на разхода на гориво. „Ако произвеждаме само каучук, ние се лишаваме от възможността да бъдем част от бъдещ пазар“, изтъква Гриоли.

Малко вероятно е Michelin и Goodyear да се съгласят на подобни идеи при преговорите със синдиката. Французите вече имат опит със затварянето на фабрика в Бамберг, където на мястото е изграден индустриален парк. Това може да бъде „вдъхновение“ за Хомбург и Карлсруе, смята Рьотгер.

Перспективите пред служителите не са лоши предвид недостига на квалифицирани работници. „Вече се свързаха с нас клиенти от сервизния бизнес, които искат да говорят с нас за служители“, споделя Рьотгер. От това може да се развие нещо. „Убедена съм, че всички служители, дори и неквалифицираните, имат перспектива. Ние ще подкрепим всеки един от тях”, допълва тя.    

fallback
  • #20
    анонимен ( преди 11 месеца )
    Гост, грешката ти е, че си мислиш, че имаш знания.
  • #19
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Ти сериозно ли? Наистина ли вярваш в приказки, че само с фотоволтаици може да се изгради енергетиката на една държава? Казваш слагаме 10 пъти повече фотоволтаици и затваряме всички атомни централи, въглишни централи, топлофикационни централи, даже язовирните стени събаряме за какво ли са ни, пък и перките само грозят пейзажа да ги изрежем и тях? Хайде погледни отново цифрите и пак кажи някое друго число защото 10 са много.
  • #18
    Гост ( преди 11 месеца )
    Мити4ен,грешката ти е че прехвърляш знанията си по електротехника,в непозната за теб област като машинното инженерство.
  • #17
    Гост ( преди 11 месеца )
    Мити4ен,за покриване на дневното потребление ще трябват десет пъти повече фотоволтаици.За да има пълно 24 часа покриване на потреблението със съхранение на енергията за през нощта,ще трябва много повече.Ти си спейшълист електрик,оставям изчисленията на теб.
  • #16
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Точно както има отрицателна мощност и при фотоволтаиците, които връщат енергия в мрежата, а не я потребяват. Продължаваш да не правиш разлика между мощност и енергия. Не съществува отрицателна енергия. Знакът на мощността показва единствено в каква посока се движи енергията. Дали от домът към електропреносната система или от електропреносната система към дома. Дали от гумите към двигателя или от двигателя към гумите. Знакът определя ПОСОКАТА.
  • #15
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "Съпротивителните сили са винаги в обратна посока на движението."с Какъв знак са те питам? Положителен или отрицателен? По моята физика силите в противоположна посока с отрицателен знак. Във вашата реалност как е? Колко е сборът на две противоположни сили? Едната ВИНАГИ е с отрицателен знак, който указва ПОСОКАТА и. Това ясно се вижда на графиката на тестовете на двигателите, която упорито отказваш да коментираш - отрицателен въртящ момент и отрицателна мощност.
  • #14
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    АЕЦ 33,39%2119.59 MW ВЕЦ 6,33%401.57 MW Малки ВЕЦ 2,96%187.7 MW ВяЕЦ 7,06%448.4 MW ФЕЦ 9,26%587.69 MW Товар на РБ5715.35 MW Само за последната година, инсталираната мощност на фотоволтаичните централи се удвои. Като гледаш данните, след колко години със същите темпове слънчевата енергия ще е достатъчна за да захранва държавата още сутрин на време в 9:00 в един от най-кратките зимни дни от годината? Пак те питам за цифри а не за емоции и лични драми?
  • #13
    Гост ( преди 11 месеца )
    Мити4ен, грешката на Германия е че се лиши от евтиния ток от АЕЦ и евтиния руски газ.Производсвото на гуми,стомана,ТЕЦ,АЕЦ е денонощно.Нашия цех работи на една смяна.Съпротивителните сили са винаги в обратна посока на движението.Прочети си урока събиране и изваждане на сили от физика за 8 клас.Физика,не физическо.
  • #12
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Ти да видиш! В твоята глава съществува ли производство което да не е 24/7? Вашата фабрика 24/7 ли работи, че доколкото си спомням постоянно обясняваш как всички работници ходили на работа от 8:00 до 17. Типично в твой стил да твърдиш винаги по две противоположни мнения и точно както семейството на Хасан и Айше, да познаваш 100% прогнозата за времето. Единият казва че ще вали а другият че няма да вали и винаги познават.
  • #11
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "Като съпротивлението от гумите и въздуха било отрицателно." Ще ми кажеш ли за поне една съпротивителна сила с положителен знак? В природата не съществува такава. Само в главата ти. Извинявам се за прибързаното заключение, че вече си разбрал третият закон на Нютон. Очевидно три години не са достатъчни за този урок. Съпротивителната сила ВИНАГИ е онази част "второто тяло противодейства на първото с равна по големина и ПРОТИВОПОЛОЖНА по посока сила, приложена в точката на взаимодействие."
fallback
Последни