fallback

Евтиният внос от Азия оставя Германия без производството на гуми

Michelin и Goodyear са на път да затворят заводите си и да оставят над 3000 души без работа

Производството на автомобилни гуми в Германия е заплашено от крах. В страната все още работят дванадесет фабрики, четири от които трябва да затворят през следващите години. След като американската компания Goodyear обяви, че иска да прекрати производството си във Фулда и Фюрстенвалде, сега нейният конкурент Michelin също подготвя мащабни съкращения. Френската компания постепенно ще затвори фабриките си в Карлсруе и Трир до 2025 г., споделя шефът на Michelin за Северна Европа - Мария Рьотгер.         Освен това част от производството в завода в Хомбург, Саарланд, ще бъде прекратено. „Губим все повече пазарен дял поради вносните евтини гуми. Намаляващото търсене води до недостатъчно използване на нашите производствени обекти, което оказва допълнителен натиск върху производствените разходи. Следователно няма перспектива за тези дейности“, споделя Рьотгер.

Засегнати са общо 1532 служители на Michelin. В Goodyear 1750 работни места са застрашени. И двете компании в момента преговарят за социални планове с работническите организации.

Вече се проведоха първите протестни митинги, като Франческо Гриоли, ръководител на синдиката и член на надзорния съвет на Continental, разкритикува плановете за съкращения, определяйки ги като прибързани.

„Притеснявам се, че дадена индустрия обръща гръб на Германия, въпреки че имаме някои предимства по отношение на местоположението тук“, изтъква той, добавяйки: „Не бива да се отказвате толкова бързо“.

Синдикалистът все пак признава, че енергийните разходи са твърде високи, конкурентният натиск расте и в бранша има излишен капацитет.

Евтините гуми от Азия заливат европейския пазар от години. Местните производители се опитват да противодействат на това с по-добри продукти. Например с каучукови смеси, които са по-издръжливи и генерират по-малко абразия. Въпреки това, тъй като пазарът като цяло се свива, данните за продажбите спадат във всички области.

Рьотгер от Michelin изброява мащабната концентрация на кризи от 2020 г. насам сред причините за съкращаванията, предприети от нейната компания. „Само разходите за енергия в Европа са се повишили с 260 процента през последните пет години. В сравнение със Северна Америка и Китай общите ни производствени разходи са значително по-високи“, добавя тя.

Предвид пазарната прогноза за следващите години „няма перспектива – въпреки ангажираността на нашите служители и инвестициите, които сме направили“, изтъква Рьотгер.

Общо Michelin е инвестирала повече от 500 млн. евро в модернизацията на германските си заводи през последните десет години. Сега остава само фабриката за автомобилни гуми в Бад Кройцнах и част от производството в Хомбург. Включвайки дъщерни дружества като веригата сервизи Euromaster, Michelin все още има 4780 служители в Германия. Планираното затваряне е допълнителен удар за индустрията след години на миграция на фабрики за гуми към Източна Европа. Последният път, когато имаше подобна дискусия за това преместване, беше във връзка със закриването на завода на Continental в Аахен преди три години.

Ръководството на компанията обмисляше преместване на производството на гуми в страни, предлагащи най-ниски разходи. Групата управлява само една фабрика за гуми в Германия. Конкурентът Goodyear очаква планираното закриване на два обекта в страната да „подобри структурата на разходите в района на Европа, Близкия изток и Африка и да осигури нашата конкурентоспособност и рентабилност в дългосрочен план“.

Синдикатът има сериозни съмнения относно това твърдение, особено за фабриката във Фюрстенвалде, Бранденбург, тъй като съоръжението е само на няколко километра от завода на Tesla. „Защо всъщност не успявате да спечелите този клиент, въпреки че сте в непосредствена близост?“, пита Гриоли.

Разбира се, той разбира, че натискът върху фирмите е огромен. Това е една от причините работническата организация IGBCE да проведе големи демонстрации за въвеждането на „мостова цена на електроенергията“. Лобистката асоциация на каучуковата промишленост наскоро съобщи за спад в продажбите на четири от пет компании в сравнение с предходната година, докато в същото време цените на почти всички използвани материали са се повишили.

От гледна точка на Рьотгер въпросът дали фабриките за гуми трябва да бъдат преместени в Източна Европа вече не е актуален. „Вече не става дума за Запада или Изтока, а за запазването на конкурентоспособността на Европа и особено на Германия“, казва тя. В момента индустрията се движи в низходяща спирала. Германия се нуждае от цялостна програма за своите фабрики, изтъква Рьотгер. „Вече не е достатъчно да се действа с волеизявления. Нуждаем се от индустриална стратегия, която включва средни и големи компании – и това трябва да бъде последвано от действие“, категорична е тя.

Синдикалистът Гриоли не иска да обвинява за проблемите на индустрията само политиката. Все още можете да управлявате завод успешно, дори ако има по-високи разходи от други, изтъква той. „Вярвам, че все още има толкова много иновации в гумите, включително при гумите за камиони. Не става въпрос само за разходите", добавя Гриоли.

Възможностите се крият например в допълнителни услуги като дигитално управление на автопарка, което използва сензори в гумите за намаляване на разхода на гориво. „Ако произвеждаме само каучук, ние се лишаваме от възможността да бъдем част от бъдещ пазар“, изтъква Гриоли.

Малко вероятно е Michelin и Goodyear да се съгласят на подобни идеи при преговорите със синдиката. Французите вече имат опит със затварянето на фабрика в Бамберг, където на мястото е изграден индустриален парк. Това може да бъде „вдъхновение“ за Хомбург и Карлсруе, смята Рьотгер.

Перспективите пред служителите не са лоши предвид недостига на квалифицирани работници. „Вече се свързаха с нас клиенти от сервизния бизнес, които искат да говорят с нас за служители“, споделя Рьотгер. От това може да се развие нещо. „Убедена съм, че всички служители, дори и неквалифицираните, имат перспектива. Ние ще подкрепим всеки един от тях”, допълва тя.    

fallback
  • #60
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    И след всеки въпрос на, който може да се отговори ледно с да или не, след това нещо което пееше Васко Кеца ...Тишина, тишинаСамо тя ми остава след тебТишина, тишинаааааааа... И така до края на света както се пееше в една друга песен. По-точно до следващите лъжи и манипулации, на които като ги попиташ за източник, за някаква елементарна сметка като например извадят 50 от 100 или да им зададеш елементарен въпрос по темата за която говорят, пак следваТишина, тишинаСамо тя ми остава след теб ...
  • #59
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    А или B? Колко нютона е сумарната сила на 50 нютона и 100 нютона в противоположни посоки? Нали имаш формулата от учебника по перпето мобиле по който имаш висше образование в който пише подобни небивалици? Смятай и отговори? Нали задачата беше за втори клас?
  • #58
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    "Мити4ен, виждам написано 23,62% >1/4" А аз виждам поредната функционална неграмотност. Какво е това число което цитираш? Как е получено? Каква връзка има то с това за което говоря? Отново ми обясняваш че две плюс две прави осем защото крокодила е зелен и очакваш да се съглася с тебе.
  • #57
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Гостенино, толкова ли е трудно да отговориш положителна или отрицателна работа ще свърши събирането на сила 50 нютона със сила 100 нютона които са противопосочни? Дай правилния отговор и кажи колко е сумата от двете сили? Недей увърта отговора ? А - положителна работа, Б - отрицателна работа. А или Б?
  • #56
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    PLAID, това са парадигми от миналия век. Каква би била причината фабриката на Тесла в Берлин да се захранва с ток от Мадрид? Кой и кога ще построи нужните далекопроводи? В Испания добивът е 2000 киловатчаса на квадратен метър годишно, в България 1400, А в Германия 1000. В Германия вятърът е много, А в България малко. Много по логично е в Германия да се инсталират два пъти повече фотоволтаици отколкото в Испания за да се получи същото количество енергия, а да се пренасят само разликите.
  • #55
    Гост ( преди 11 месеца )
    Мити4ен бустер4о, гледам колегата ти е отговорил,по всички правила за събиране и изваждане на сили от учебника по физика.
  • #54
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    И ако се доверим на гостенина и ПОВЯРВАМЕ, че "Пресметнато целогодишно и денонощно,делът на ФЕЦ е под 3%." Ако фотоволтаиците тази година са произвели 2,9 TWh, а АЕЦ Козлодуй е произвел 14,5TWh, Колко е делът на АЕЦ Козлодуй, след като е произвел 5 пъти повече енергия? По моята математика излизат 15%. Откъде идва производството на останалите 72%? Виж да се колко смятате проценти. Ама то сигурно защото и процентите в машиностроенето се смятат по друг начин и аз не разбирам.
  • #53
    PLAID ( преди 11 месеца )
    2005-та изследване на Техническия университет в Braunschweig ("Eco-balance of a Solar Electricity Transmission from North Africa to Europe") показва, че малка площ в Северна Африка със страна 254 км може да захрани целия свят. 110 са достатъчни за целия ЕС, а 45 за Германия, която използва 500 тВч/година. Мъск: "Толкова очевиден ход. Солар+батерии на малка част от Испания решава енергийните нужди на Европейския съюз"
  • #52
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    До 60 за разлика от тебе аз мога да смятам. Както се видя не можете да съберете и извадете 50 плюс 100, а сте тръгнали проценти да смятате и да спорите с мене за числа? В случая въпроса е 27,5% повече ли е от една четвърт? Как мислиш?
  • #51
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    МитЕ, голям математик си,сравняване на числа за 4 клас,23,62% повече ли е от 1/4 (25%),или по малко?
fallback
Последни