В сервизите често измислят извинения, за да откажат на автомобилистите ремонт по гаранция. Въображаемите нарушения на експлоатацията на превозното средство се считат за причина за неизпълнение на задълженията на собственика.
Подобна практика води до раждането на митове, сред които историите за горивната помпа играят важна роля. Колко добре обаче работи тя, когато нивото на гориво е ниско и може ли автомобилът да получи повреда, ако внезапно свърши бензинът? Отговорите на тези въпроси дават експертите от AutoMail.
Шофиране с ниско ниво на гориво
Има много разпространено схващане за опасността от движение „на червено“, тоест когато лампата пред шофьора, сигнализираща за малко гориво в резервоара свети. Тогава автомобилът се движи на резерва, който обикновено е между 7 и 10 литра.
Много от шофьорите са си направили сметката и зареждат в резервоара толкова гориво, колкото да им стигне по планирания маршрут. Те не обръщат внимание на предупреждението на таблото, защото са убедени, че ще стигнат без проблеми. Според разпространено мнение обаче подобно движение ще доведе до прегряване на горивната помпа, тъй като тя не е напълно потопена в бензин, а това намалява отделянето на топлина и излага устройството на опасност.
Факт е, че при съвременните леки автомобили бензиновата помпа се намира вътре в резервоара, а гърлото й се спуска до дъното в специална вдлъбнатина, за да събере останалото гориво. На корпуса има пластмасова чаша, в която са монтирани „патрон“ на горивната помпа и сензор за нивото на горивото.
На пръв поглед проблемът с прегряването на помпата изглежда съвсем реален. Това обаче не е съвсем вярно, тъй като електрическият двигател се охлажда не от външно гориво, а чрез изпомпване на бензин през самата помпа. Потапянето на тялото в студен бензин не играе никаква роля в процеса на охлаждане.
В този случай, дори при ниско ниво на гориво в резервоара, условията на работа на помпата не се променят. Те остават същите като при пълен резервоар. Тя продължава да изпомпва гориво през себе си с постоянна консумация на енергия и номинална производителност. В същото време излишният бензин циркулира и се източва обратно в резервоара.
Ако бензинът в резервоара свърши, помпата няма да изгори, защото в този случай двигателят бързо ще спре. Помпите, разбира се, отказват рано или късно. Това обаче се случва главно поради вода и мръсотия в резервоара и от естествено износване на комутатора, четките и зъбците. Въпреки това, колкото по-малко бензин има в резервоара, толкова по-голяма става концентрацията на различни видове примеси и мръсна утайка. Затова е по-добре резервоарът да е пълен.
Как да разберете кога е време за смяна на горивната помпа?
Необходимостта от смяна на горивната помпа става очевидна, когато налягането на горивото в системата намалее. Започват прекъсвания в образуването на сместа, горивото се изчерпва и количеството енергия, отделена по време на горенето, рязко намалява. В резултат на това динамиката на автомобила се влошава. Той реагира слабо на педала на газта и може да спре при по-сериозно натоварване.
Важен признак за предстояща повреда на помпата е колко лесно е да стартирате отново загрят двигател. Ако устройството е дефектно, стартерът може да завърти вала на двигателя дълго време без мигане.
Причината за намаляване на динамиката на автомобила може да бъде свързана не само с горивната помпа, но и със замърсен горивен филтър или повреда на регулатора на налягането. За да проверите това подозрение, трябва да затегнете горивопровода и да измерите налягането. Ако налягането се повиши рязко, тогава регулаторът е повреден.
Във всички случаи обаче, ако се потвърдят проблеми с помпата, тя трябва спешно да бъде заменена. В противен случай скоро ще спре да работи и колата просто няма да запали.