Колкото повече наближава зимата, толкова по-забележима е ролята на електрическата система и в частност на акумулатора в ежедневната работа на автомобила. Това е така, защото съвременните автомобили зависят много от неговото „здраве“ - много повече от превозните средства от минали години.
Да вземем за пример средностатистически бензинов автомобил с 1.5-литров турбо двигател и с мощност около 150 к.с. Неговият генератор произвежда напрежение от 14 волта и ток до 140 ампера. Тези характеристики са достатъчни за зареждане на акумулатора на почти всеки лек автомобил. Но факт е, че съвременните леки коли са пълни с множество други консуматори на електроенергия.
На първо място, това са системите за захранване, запалване и управление на двигателя и скоростната кутия. Независимо дали ви харесва или не, те изразходват около 20-25 ампера. Дигиталното табло и големият мултимедиен екран винаги работят, когато колата е на контакт и харчат още поне 10 А. Имаме електрическо серво управление, което консумира от 5А в "тих" режим до 30-40 ампера при интензивно рулиране. LED DRL дневните светлини, страничните габарити и късите светлини изискват общо поне още 5 ампера. А активното ползване на мултимедия и безжично зареждане на телефона - още десетина ампера.
Има коли, които разполагат и с електрическо отопление на волана (10 A), задното стъкло и огледалата за обратно виждане (20 A), както и отопление на предното стъкло (до 40 A). Шофьорът включил ли е отоплението на седалката си? Ако го е направил, то това са още 15 ампера консумация. Но не забравяйте, че за всички тези екстри имаме само 140 A, на които генераторът е способен!
Освен това нека ви напомним, че стартирането на двигателя „изяжда“ доста енергия от батерията и тя трябва да бъде възстановена по време на пътуването. Генераторът е най-ефективен при обороти на двигателя от около 2500 об/мин. Междувременно, при кратки градски пътувания през задръствания, интелигентната електроника, за да пести гориво, непрекъснато се стреми да превключи автоматичната скоростна кутия на възможно най-високото ниво - така че двигателят да работи почти на ниски обороти. Тоест в този режим акумулаторът не се зарежда достатъчно.
От всичко споменато дотук, можем да заключим, че никоя нормална батерия няма да издържи дълго. Затова можем само да посъветваме собствениците на модерни автомобили, пълни с куп електроника, да използват възможно най-малко всички видове електрическо отопление. И като превантивна мярка, поне веднъж седмично карайте поне 200 километра (или по-добре повече) по магистралата с такава скорост, че двигателят да работи на поне 2500 оборота в минута. Това ще презареди акумулатора на вашия автомобил до добро ниво. Този режим на работа значително ще удължи живота му.