fallback

Кои системи в автомобила са най-вредни за акумулатора?

Веднъж седмично карайте по магистрала с такава скорост, че двигателят да работи на поне 2500 оборота

Колкото повече наближава зимата, толкова по-забележима е ролята на електрическата система и в частност на акумулатора в ежедневната работа на автомобила. Това е така, защото съвременните автомобили зависят много от неговото „здраве“  - много повече от превозните средства от минали години.

Да вземем за пример средностатистически бензинов автомобил с 1.5-литров турбо двигател и с мощност около 150 к.с. Неговият генератор произвежда напрежение от 14 волта и ток до 140 ампера. Тези характеристики са достатъчни за зареждане на акумулатора на почти всеки лек автомобил. Но факт е, че съвременните леки коли са пълни с множество други консуматори на електроенергия.

На първо място, това са системите за захранване, запалване и управление на двигателя и скоростната кутия. Независимо дали ви харесва или не, те изразходват около 20-25 ампера. Дигиталното табло и големият мултимедиен екран винаги работят, когато колата е на контакт и харчат още поне 10 А. Имаме електрическо серво управление, което консумира от 5А в "тих" режим до 30-40 ампера при интензивно рулиране. LED DRL дневните светлини, страничните габарити и късите светлини изискват общо поне още 5 ампера. А активното ползване на мултимедия и безжично зареждане на телефона - още десетина ампера.

Има коли, които разполагат и с електрическо отопление на волана (10 A), задното стъкло и огледалата за обратно виждане (20 A), както и отопление на предното стъкло (до 40 A). Шофьорът включил ли е отоплението на седалката си? Ако го е направил, то това са още 15 ампера консумация. Но не забравяйте, че за всички тези екстри имаме само 140 A, на които генераторът е способен!

Освен това нека ви напомним, че стартирането на двигателя „изяжда“ доста енергия от батерията и тя трябва да бъде възстановена по време на пътуването. Генераторът е най-ефективен при обороти на двигателя от около 2500 об/мин. Междувременно, при кратки градски пътувания през задръствания, интелигентната електроника, за да пести гориво, непрекъснато се стреми да превключи автоматичната скоростна кутия на възможно най-високото ниво - така че двигателят да работи почти на ниски обороти. Тоест в този режим акумулаторът не се зарежда достатъчно.

От всичко споменато дотук, можем да заключим, че никоя нормална батерия няма да издържи дълго. Затова можем само да посъветваме собствениците на модерни автомобили, пълни с куп електроника, да използват възможно най-малко всички видове електрическо отопление. И като превантивна мярка, поне веднъж седмично карайте поне 200 километра (или по-добре повече) по магистралата с такава скорост, че двигателят да работи на поне 2500 оборота в минута. Това ще презареди акумулатора на вашия автомобил до добро ниво. Този режим на работа значително ще удължи живота му.

fallback
  • #16
    анонимен ( преди 7 месеца )
    За зареждане на паднал акумулатор са достатъчни 30 км каране .Повечето консуматори в статията са завишени. Единствено фаровете могат да ви объркат нещата-ако ги забравите .
  • #15
    Стоян ( преди 1 година )
    Руменчо, когато ДВГ работи, алтернатора покрива всички нужди от ел.енергия на всички системи и дори зарежда акумулатора. И това дори на празен ход на двигателя. Ама отде да знаеш ти.
  • #14
    Иво ( преди 1 година )
    Ще се съглася, че шофирането на само на градско и на къси разтояния не е ок за акумулатора, но да не забравяме, че новите автомобили имат управление на заряда и така, когато е нужно то подава повече заряд и обратното!Също е много по добре един път в месеца да се слага на зарядно от колкото умишлено да пътуваш и подържаш високи обороти!
  • #13
    raiders ( преди 1 година )
    Просто си купувате електрически автомобил и си спестявате всички тези грижи. Акумулатора се предава точно при преходното време есен/зима, както е сега и паднат температурите под 7гр., отивате и купувате нов за 100-150лв. или кой колкото възможности има с 2-3г. гаранция и не го мислите. Аз преди 2г. си купих най-евтиния "куче" марка от Кауфланд и ще карам сега 3 зима. Колко толкова. Пълна глупост е да караш без причина 200км, видиш ли да заредиш добре батерията...
  • #12
    Неее е така ( преди 1 година )
    10А за табло с екран... Алоууу това да не ви е маслен радиатор!!
  • #11
    Хейтър ( преди 1 година )
    За това не дават мигачи, пестят от три крушки по 20вата.
  • #10
    анонимен ( преди 1 година )
    Нищо му няма на акумулатора, още като запаля след 20 метра като спра на светофара и колата гасне, защото електрониката е сметнала, че имам достатъчно заряд за да тръгна след това.
  • #9
    бенве ( преди 1 година )
    Тоя драскач е спал на отворен прозорец
  • #8
    анонимен ( преди 1 година )
    Без да се занимавам с глупости и да го мисля, на последната ми кола акумулаторът издържа 7 години. Просто една сутрин трябваше да бутна, за да запали и отидох и го смених. А вие ако искате слушайте Руменчо ;)
  • #7
    анонимен ( преди 1 година )
    Убеден съм, че да си купите нов акумулатор е по-евтино, отколкото веднъж седмично да се въртят 200 км, което са средно 13 литра гориво, т.е. 40 лева, за един месец 160 лева само гориво, отделно глоби и ремонти, да ги направим поне 200. За два месеца профуквате повече пари, отколкото струва най-скъпия акумулатор. А един акумулатор и в най-лошия режим и без дозареждане издържа поне 3 години.
fallback
Последни