fallback

Защо някои шофьори сипват захар в охладителната система на двигателя?

Карбураторите отдавна са в историята, но някои от техниките от онези времена все още могат да бъдат полезни

Колите, които се движиха масово преди 30-40 години по пътищата на страната ни, разбира се, бяха много по-опростени като конструкция от електрическите автомобили, хибридите и изобщо всички съвременни превозни средства - натъпкани с електроника, системи за сигурност и с други "плодове" на еволюцията на автомобилната индустрия.

Но с всичко това автомобилните двигатели с вътрешно горене все още са запазили охладителната система в своя дизайн почти непроменена. Нейното „усъвършенстване“ през десетилетията се свежда като цяло до появата само на нови антифризни състави.

Това ни казва, че „заветите на нашите предци“ в областта на охлаждането на двигателя все още могат успешно да се използват от съвременните собственици на автомобили. Един от тях е свързан със захарта. В днешно време е трудно да си представим, но в края на миналия век доста коли се движеха с обикновена вода в радиатора. Особено камионите.

"Tosol" , съветски тип антифриз, се използваше главно за леки автомобили. Но понякога и той не спасяваше системата от замръзване - качеството на тази течност също беше съветско. Тоест нестабилно и непредвидимо. Освен това в онези дни се смяташе за нормално добавянето на вода към охладителната система, която първоначално беше пълна с антифриз, а когато се установи забележим спад в нивото на охлаждащата течност, се доливаше вода.

И тогава някои по-хитри шофьори осъзнаха, че точката на кипене на разтвор на вода и обикновена трапезна захар е по-висока от тази на чиста вода. И сладкият сироп замръзва при значително по-силен студ. От което се заключава, че разтвор на захар във вода може да се използва като заместител на антифриз.

Гаражни гении са открили емпирично, че за да получите домашен антифриз, трябва да разтворите над килограм захар в два литра чешмяна вода. По-малко концентрация не работи. При умерени студове полученият продукт не се превръща в лед и се справя добре с функциите за охлаждане на двигателя в жегата. Захарта обаче постепенно се разгражда и след няколко месеца домашно приготвеният антифриз изисква подмяна.

Сега такава рецепта може да бъде ползванта само в случай на спешност. Например, когато спешно трябва да добавите охлаждаща течност към системата, но нормален антифриз не е наличен, защото ситуацията се случва например някъде далеч от специализирани магазини за автомобили. Това не означава, че сега всеки собственик на кола трябва да държи в колата си петкилограмова торба захар и туба вода. Разбира се, че не. Но да знаете как да приготвите антифриз с помощта на импровизирани средства е полезно.

fallback
fallback
Последни