BAW Pony предлага 170 км реален пробег с едно зареждане и мултимедия, на която ще завидят доста по-скъпи модели (ВИДЕО)
Великото китайско нашествие.
От години всички в автомобилния свят говорят за него. Европейските компании - с лек ужас, че китайците може да им отнемат пазарен дял или направо да ги изместят. Клиентите - с известна надежда, че от Китай ще дойде по-достъпна и евтина алтернатива на много поскъпналите напоследък европейски коли. Дойде денят и ние да погледнем по-сериозно на този въпрос, и да ви запознаем с първия китайски нашественик в България.
Неговото име е BAW Pony, и вероятно не ви изглежда особено заплашителен. Това е просто поредният от серията почти идентични китайски микроавтомобили на ток, започната от популярния Wuling Mini. Pony е дело на компания от Пекин, която в миналото произвеждаше военни машини за държавата, а от тази година е в частни ръце. И така, както го виждате, е всъщност най-достъпният електрически автомобил в България.
Разбира се, определението "автомобил" е донякъде спорно. Следата на Pony няма дори метър и трийсет. Мощността му е като на по-големичък скутер Yamaha. Теглото - наполовина под това на Renault Zoe. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема епичните 20 секунди.
В България това даже не се води лек автомобил, а четириколка. И то товарна четириколка. Големият плюс от последното е, че ще си получите ДДС обратно. Големият минус е, че нямате задните седалки, но те, така или иначе, са по-скоро символични.
Не трябва ли тогава да броим това нещо просто като конкурент на разни електрически играчки като Renault Twizzy или Citroen Ami? Всъщност - не. Ние сме склонни все пак да включим Pony в редовете на автомобилите. Първо, защото, за разлика от споменатите градски четириколки, той все пак е способен да развие 100 километра в час, и ви дава не само правото, но и реалната възможност да се качите на магистралата с него. Второ, защото има не 75 или 80 километра обхват, а цели 170. При това, както се убедихме лично, напълно реални. А и размерите му далеч не са чак толкова миниатюрни, колкото изглежда отначало.
Тази кола е дълга 3.16 метра, което в днешната епоха на тотален гигантизъм изглежда доста малко. Докато не се сетим, че класическото Mini Cooper беше с 10 сантиметра по-късо, класическият Fiat 500 - с почти 20. И даже днес електрическият Smart ForTwo е с почти половин метър по-малък.
Резултатът е, че дори високи хора могат да седнат комфортно отпред, и да им остане място за два куфара в багажника. Освен това, за разлика от спартанските четириколки, това Pony всъщност предлага доста удобства. То си има пълноценен климатик - макар че ползването му смъква трийсетина километра от обхвата. Има широки врати за удобен достъп до също толкова удобните седалки.
Интериорът е симпатичен, с големи 10-инчови екрани за приборите и за информационната система. Те са с доста добра резолюция. Серийното оборудване е богато дори в сравнение с европейски градски автомобил. Има камери с 360-градусов поглед върху автомобила - което можете да проектирате и върху екрана си, включително с опцията да сменяте цвета на проекцията. Има аудиосистема с еквилайзер и различни звукови ефекти. Можете да гледате филми на таблото, да свържете мобилен телефон, да пуснете навигация и така нататък.
Това, което няма да получите от тази кола, е жабка. Вместо това имате един мрежест джоб, където можете да си сложите телефона, и две практични куки, където да си закачите торбичката от супермаркета.
Воланът е малък, но достатъчно директен. За да няма обърквания, двата педала са отбелязани с плюс и минус. Задвижването е на задните колела, а предавките се сменят от кръгъл контролер като този в най-луксозните модели на Land Rover.
Има обаче и някои досадни дреболии. Начело със сигнала, който би трябвало да предупреждава пешеходците, когато паркирате. Който в тази кола е измислен така, че работи винаги при скорости под 20 км/ч. И съответно го чувате на всеки светофар.
Това Pony се задвижва от синхронен електромотор с постоянен магнит, който развива чудовищната мощност от 27 конски сили. Но всъщност не е чак толкова малко, щом си дадем сметка, че цялото тегло на този автомобил - без двамата пътници - е 750 килограма.
Ускорението от място до 100 километра в час е доста мудно, факт, но в естествената си градска среда тази кола е всъщност доста пъргава. Особено ако карате в спортен режим. А и, честно казано, не забелязахме нормалният режим да е кой знае колко по-икономичен, така че препоръчваме да сте на Sport през цялото време.
За разлика от повечето други електрически четириколки на европейския пазар, с тази можете да се движите и по магистралата. Макар и не твърде бързо
Окачването също е достатъчно софистицирано, за да дава самочувствие като в нормален автомобил. Отпред са използвани макферсони, отзад - полунезависима схема с триточково закрепване. Джантите са 13-цолови. Като цяло Pony вози в съвсем приличен комфорт.
Батерията е литиево-полимерна, или литиево-железофосфатна, и идва от най-големия световен производител - CATL. Плюсът на тази технология е, че намалява значително риска от пожар или от експлозия, и освен това позволява доста повече цикли на зареждане - 4,000 според гаранцията.
Минусът е в по-малка енергийна плътност, но това не е никакъв проблем тук, където общият капацитет е само 13.7 киловатчаса. За съжаление не е предвидено никакво бързо зареждане - бордовото зарядно устройство допуска до 3 киловата. Но заради малките размери на батерията попълването на заряда с обикновен домашен кабел отнема четири часа и половина. За лични нужди това е напълно достатъчно. Но бизнеси, свързани с разнасянето на поръчки, ще трябва да си направят внимателно сметката дали 140-170 км са им достатъчни. В град като София дори дневният преход на фирми за доставки рядко надхвърля 150 км.
Стана дума в началото, че много хора се надяват китайските коли да са чувствително по-евтини. И те наистина са - но в Китай. Докато дойдат до Европа, докато покрият далеч по-високите европейски изисквания, докато се отдели печалба за всички по веригата, цената вече не е същата. В Китай тази кола започва от около 5,000 долара за варианта с по-малка батерия, и малко над 8,000 долара за това, което виждате. В България обаче цената е малко над 28 хиляди лева, и то без ДДС.
Това никак не е малко - докато не се подсетим, че Dacia Spring, следващият най-евтин електромобил на нашия пазар, струва с около 9,000 лева повече. И даже с 15,000 лева, ако добавим ДДС. Така че изводът е ясен: китайското нашествие действително започва. Нищо, че е предвождано от пони.
Още снимки от теста на BAW Pony вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
Ето най-после една електрическа кола, в която изобщо няма да се тревожите за обхвата (ВИДЕО)
-
Dacia вече не е най-достъпната марка у нас. Моделите са поскъпнали средно с по 2745 лева само за 12 месеца
-
Тествахме модела още преди началото на серийното производство (ВИДЕО)