Топлото време ще се задържи още няколко седмици, а след това ще дойде истинска, дъждовна и студена есен. И в един миг дори и най-невнимателните шофьори могат да забележат, че от "парното" на колата духа студен въздух. А след това ще видят и, че температурата на двигателя не стига до оптималните стойности. На какво се дължи този проблем, ви разказваме сега.
Някои от създателите на новата реалност ни казват, че да държиш колата да работи на празен ход на празен ход е икономически позорно и много вредно за природата. Затова, ако обичате, карайте, когато е студено, без да загрявате двигателя и като цяло колата трябва да се сменя на всеки три години. Това обаче може да е природосъобразно, но е вредно за двигателя на колата.
Разбира се, че двигателят трябва да се загрее: с повишаване на температурата металните елементи се разширяват, празнините достигат работни параметри и смазката се разпространява през каналите и цилиндрите в най-малко натоварен работен режим. Но друг е въпросът, който разглеждаме сега: Какво ще стане, ако колата, особено бензиновата, изобщо не иска да загрее?
Причината за нежеланието на двигателя с вътрешно горене да достигне работни температури, като правило, се крие под капака. В три случая от четири - в охладителната система. Първото нещо, разбира се, е да се провери пространството за течове и разширителния съд. Следващата стъпка е капачките на радиатора и на разширителя. Клапите им трябва да работят и самите те да са затворени добре.
Между другото, би било добра идея да отворите гърловината за пълнене на масло и да издърпате измервателната пръчка - незагряването може да е първият симптом за навлизане на охлаждащата течност в маслото на двигателя. В този случай в двигателя определено ще се появи емулсия - бяла пяна, което е знак за предстоящ сериозен ремонт на двигателя. По-добре е да разбирате за такива проблеми възможно най-рано.
След като сте извършили гореописаната, доста достъпна и бърза диагностика и не сте намерили нищо критично, можете спокойно да отворите каталога с авточасти и да поръчате термостат: той обикновено напуска този свят, заседнал в отворено положение. Охлаждащата течност се движи само в голям кръг и двигателят не се загрява. Работата по подмяната на устройството не е трудна - с известна сръчност може да се направи и от вас самите.
Между другото, много лесно е да проверите термостата: като поставите устройството в тенджера със студена вода и включите котлона, трябва да изчакате, докато водата заври. В този момент трябва да настъпят визуални промени във вътрешността му. Ако това не се случи, то мистерията е решена: причината за постоянната работа на двигателя при неправилни температурни условия е дефектен термостат.