Много често в началото е трудно да убедите всички да възприемат нова технология. На скромната микровълнова фурна, например, й отне две десетилетия слаби продажби, за да достигне само една десета от домакинствата в САЩ. След това обаче дойдоха 80-те години и микровълновите печки се настаниха почти всяка кухня. Подобно нещо се случва и с електромобилите по света, пише в свой анализ Bloomberg.
Точно преди година 19 държави бяха преминали това, което се счита за повратна точка за масово навлизане на електромобили, а именно 5% от продажбите на нови коли да се падат на модели, задвижвания само на ток. Оттогава още 5 страниха попаднаха в списъка, като това са Канада, Австралия, Испания, Тайланд и Унгария , които се присъединяват към групата, включваща САЩ, Китай и по-голямата част от Западна Европа. А траекторията, очертана от тези потребители, показва, че само за 4 години продажбите на електромобили могат да скочат от 5% до 25%.
Защо 5% са толкова важни?
Повечето успешни нови технологии – телевизори, мобилни телефони, LED крушки – следват S-образна крива на приемане. Продажбите се движат бавно във фазата на ранно приемане, след това бързо, когато нещата станат масови. В случая на изцяло електрически превозни средства 5% изглеждат като повратната точка. Времето, необходимо за достигане на това ниво, варира в широки граници в зависимост от страната, но след като универсалните предизвикателства на разходите за автомобили, наличието на зарядни устройства и скептицизма на водачите са решени за малцина, съвсем скоро масите ще ти последват.
В САЩ повратната точка на електромобилите не настъпи до края на 2021 г. – относително късно за държава с такава покупателна способност. Имаше причини за това забавяне. Американците прекарват повече време в колите си от всяко друго население, а шофьорите искат по-дълъг пробег, отколкото предлагаха по-ранните модели. Пикапите и големите SUV, които съставляват повече от половината от пазара в САЩ, също се електрифицираха бавно заради нуждата от огромни батерии.
Днес продажбите на електромобили в САЩ нарастват бързо – с 42% през второто тримесечие в сравнение със същия период преди година, но не успяха да достигнат експлозивната траектория на други страни. Това може да се промени, тъй като Tesla - най-големият производител на електромобили в света, се готви да пусне своя пикап Cybertruck, а конкурентите вече предлага електрически версии на някои от най-емблематичните американски модели -Chevy Blazer и Silverado, Ford Explorer и F-150, Jeep Wrangler и Ram 1500.
Индия може да бъде повратна точка
Повратна точка при продажбите на електромобили в световен мащаб може да бъде Индия -третият по големина автомобилен пазар след Китай и САЩ. Електрическите автомобили представляват 3% от продажбите на нови автомобили в страната през последното тримесечие, след като се удвоиха само за шест месеца. Индийските производители на автомобили инвестират сериозно в електрификация, а изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск се срещна с индийския премиер Нарендра Моди през юни. Тогава Мъск каза, че планира да навлезе на пазара „възможно най-скоро“.
Държавите, които преминават повратната точка, отбелязват бързи темпове на приемане, със среден ръст на продажбите от 55% през последното тримесечие в сравнение със същия период преди година. Както при всяка нова технология, темповете на растеж в крайна сметка ще се забавят, когато пазарът се доближи до насищане - върха на кривата на приемане S.
Продажбите на plug-in хибриди се увеличават
Някои страни, предимно в Европа, по-бързо възприеха plug-in хибридите, които имат по-малки батерии, поддържани от бензинов двигател. Други държави, включително САЩ и Китай, пропуснаха тази категория и преминаха направо към изцяло електрически превозни средства. Ако включим plug-in хибридите - 10 милиона продажби през 2022 г., нещата изглеждат още по-впечатляващо, тъй като тази цифри може да се утрои до 2027 г.,прогнозира BloombergNEF.
И тъй като хибридите не изискват същото ниво на инфраструктура или потребителски ангажимент като изцяло електрическите автомобили, ранната фаза на приемането им може да бъде по-непостоянна и пълна с фалстартове. Нов хибриден модел на популярен автомобил може да увеличи дела на плъгините с няколко процентни пункта, без да означава по-широка промяна в потребителските предпочитания. Постоянна повратна точка за тази по-широка категория електрифицирани автомобили е 10% (plug-in хибриди и електромобили общо).
Големи пазари като САЩ, Австралия и Канада са в рамките на части от процента от преминаването на тази повратната точка през последното тримесечие. В САЩ продажбите на хибриди може да се повишат благодарение на щедрите нови стимули, които влязоха в сила тази година.
Прогресът зависи от производителите
Продължаващият растеж на продажбите на електромобили зависи от способността на традиционните производители на автомобили и техните доставчици да направят подобни инвестиции „на сляпо“, преди търсенето да се материализира напълно. Фабриките трябва да бъдат преоборудвани и веригите за доставки преконфигурирани. Преходните разходи могат да бъдат задушаващи, докато продажбите не станат масови. Това означава, че отделните производители на автомобили също имат повратна точка - праг, след който продажбите на EV започват да се самоподсилват.
Според опита на Европа, след като 10% от тримесечните продажби на автомобилен производител са на електрифицирани превоpни средства, този дял се утроява за по-малко от 2 години.
Неизбежен ли е глобалният преход към електромобили?
Досега 90% от световните продажби на електромобили идват от САЩ, Китай и Европа. Това означава, че страните, отговорни за около е1/3 от продажбите на автомобили в световен мащаб, все още не са преминали повратната точка. Само четири от 20-те най-гъсто населени държави са направили завой. Дори ако кръговете на търсенето продължат да се разширяват, не е сигурно дали миньорите ще успеят да поддържат темпото за осигуряване на материали за батерии.
Глобалните продажби на автомобили с двигатели с вътрешно горене достигнаха своя връх през 2017 г., а нетният ръст на продажбите на автомобили сега се движи изцяло от електромобилите. Това е тенденция, която според прогнозите на Bloomberg ще продължи, докато автомобилът с бензинов двигател стане музеен експонат, независимо дали това ще отнеме 10 или повече.
Властите също накланят везните в полза на електрификацията. В САЩ администрацията на Байдън призовава електромобилите и хибридите да съставляват половината от новите превозни средства до 2030 г., Двупартийният закон за инфраструктурата от 2021 г. и Законът за намаляване на инфлацията от 2022 г. насочват стотици милиарди публично и частно финансиране във всичко - от мрежи за зареждане по магистрали към заводи за рециклиране на батерии.
Производството на батерии в САЩ до 2030 г. се е увеличило с 67% само през последната година и е настигнало Европа, според Benchmark Materials. Като цяло обаче прогнозирането на внедряването на технологии е коварна работа. Дори и най-внимателните перспективи могат да бъдат отклонени от курса от прекъсвания на веригата за доставки, икономически промени, политика, фалити и популярна култура.
Предимството на подхода за повратните точки е, че той показва неща, които вече са се случили. Прилагайки тази рамка към цялата планета, повратната точка за електромобилите беше премината през 2021 г. Ако тенденциите се задържат, останалата част от това десетилетие ще бъде запомнена с това, че направи за електрическите автомобили това, което 80-те години направиха за микровълновата фурна.