Няколко британски министри са изразили загриженост, че евтините китайски електрически автомобили, внесени в страната, могат да бъдат използвани за шпиониране, което включва събиране на данни за клиенти и пътна инфраструктура, съобщава Daily Mail.
Законът, въведен от бившия британски премиер Борис Джонсън, изисква от търговците на автомобил поне 22% от продажбите им от 2024 г. нататък да бъдат на електрически превозни средства. В същото дреме обаче това крие потенциални рискове за националната сигурност, тъй като инвазията на евтини електрически автомобили от Китай става все по-голяма, а притесненията са, че Пекин ще може да използва вносни превозни средства за събиране на огромно количество данни.
В момента Китай доминира световния пазар на електрически автомобили и е в състояние да произвежда евтини автомобили, защото контролира веригите за доставка на автомобилни компоненти и добива на суровини, необходими за производството на батерии. Само през последната година броят на новите електрически автомобили по пътищата на Обединеното кралство се е увеличил с 88%. През юли 2023 г. всяка минута е продаван един електрически автомобил и дялът на китайските производители непрекъснато расте. Ситуацията ще се влоши до 2030 г., когато Великобритания ще забрани напълно продажбата на нови автомобили с бензинови и дизелови двигатели.
Според експерти от Sino Auto Insights - консултантска фирма, която наблюдава китайската автомобилна индустрия, сензорите, използвани в електронни системи за подпомагане на шофьора, също могат да се използват за картографиране на зони, които „в грешни ръце“ могат да позволят на враждебните държави да картографират важни правителствени сгради или стратегически военни съоръжения.
„Всичко, свързано с Китай, е риск за сигурността. Китай прави всичко възможно, за да ни разбие. Те дори могат да се свържат с медийната система на автомобила и да чуят какво казвате. Събудете се, преди да е станало твърде късно!", категоричен е един от най-популярните политици във Великобритания - Дънкан Смит, цитиран от Daily Mail.