fallback

Hyundai Ioniq 6: Бива ли го наистина световния автомобил на 2023?

Ето най-после една електрическа кола, в която изобщо няма да се тревожите за обхвата (ВИДЕО)

Знаете ли как най-лесно да изкарате акъла на космонавт, питаше едно време Дейвид Летърман. И отговаряше: трябва само да залепите на таблото на совалката лепенка Hyundai. От тази шегичка до днес са минали трийсетина години. Но ако погледнете най-новия автомобил на корейците, по-скоро сякаш са сто.                  Този най-нов автомобил се нарича Ioniq 6 и е толкова необичаен като дизайн, че даже не сме сигурни как да го определим. От една страна, това е типичен фастбек, с плавно спускащ се назад покрив. От друга, си е чист седан, с отделен от салона багажник.   За съжаление суровата реалност се е намесила и е коригирала малко извънземните форми на концептуалния модел отпреди три години. Но наистина малко - Ioniq 6 си остава една от най-необичайните коли на пазара в момента. Поне на външен вид.                   Под екзотичната опаковка всъщност няма кой знае какви новости. Платформата, задвижването, софтуерът тук са идентични с тези в Ioniq 5. Но Ioniq 5 беше по-скоро отстъпката на Hyundai пред масовия вкус. Пред модата задникът ти да седи колкото може по-високо над асфалта. И над останалите задници. Докато това е електромобил такъв, какъвто трябва да бъде: максимално ефективен, максимално аеродинамичен, максимално икономичен.                   Всъщност целият дизайн тук е подчинен на аеродинамиката - от обтекаемите форми, през необикновената задница, та чак до специалния капак на предната престилка, който се отваря само при необходимост от охлаждане на електромотора и батерията. Ефектът от всичко това е коефициент на въздушно съпротивление от 0.21 - по-добър от Теsla Model 3, по-добър от Porsche Taycan, и с цяла половин десета по-добър от космическото BMW i8.                    Фантастичната аеродинамика до голяма степен компенсира двата тона тегло, и прави този почти петметров автомобил толкова икономичен, колкото е и  електрическият дребосък Volkswagen Up! например.    

Hyundai Ioniq 6

326 к. с. максимална мощност

605 Нм макс. въртящ момент

5.1 секунди 0-100 км/ч

583 км пробег с едно зареждане

Разбира се, показателите доста варират в зависимост от версията. Базовият Ioniq 6 е с 53-киловатчасова батерия, с един електромотор на задната ос и със 151 коня мощност. Има обаче и по-мощен вариант със задно предаване, при който батерията е вече 77 киловатчаса, а мощността - 229 конски сили. Той може да мине до 614 километра с едно зареждане, ако вярваме на европейските тестове.   Това, което виждате обаче, не е нито един от тези варианти. Това е върховият Ioniq 6, който има два електромотора, 326 коня максимална мощност и задвижване на четирите колела. Освен това има обхват с едно зареждане от цели 583 км. Но при едно условие: да си останете с 18-цоловите джанти. Ако се полакомите за 20 цола, обхватът пада до 519 км. Почти 65 км разлика само от джантите.                    И сега си помислете какви чудеса правим в последните години, за да намалим емисиите. Отказваме се от двигателя с вътрешно горене. Обръщаме цели индустрии с главата надолу. И в същото време размерът на джантите е пораснал от 14 цола преди двайсетина години до средно 18 цола сега. Толкова за интелекта на вида Homo Sapiens.                 Даже и с два електромотора, Ioniq няма ускорението по права линия на Tesla. Но не е и бавен. Максималният въртящ момент тук е по-голям, отколкото при McLaren 570 S, при предишното BMW M4 GTS, и дори бие този на Lamborghini Huracan. Изпреварването е детска игра.

Но Ioniq 6 в никакъв случай не е спортен автомобил. Вместо да ви вдига адреналина, той по-скоро ви отпуска. Воланът е лек и прецизен, но не кой знае колко бърз.                     Окачването е една идея по-твърдо, отколкото в Ioniq 5, и това е много хубаво, защото тази кола завива без почти никакво накланяне. Но в същото време то си остава откъм комфортната страна на уравнението.

Това се отнася в още по-голяма степен до салона. Ако не броим дъщерната марка Genesis, това е един от най-луксозните интериори, създавани някога от Hyundai. Седалките ни се сториха фантастично удобни. Мястото и за хора, и за вещи е в изобилие - макар че главите на по-високите биха опрели в тавана на задната седалка. Под централната конзола спокойно можете да поберете дамска чанта дори с промишлени размери.                     Багажникът побира 401 литра - малко повече от Golf, но доста по-малко от Ioniq 5. Ако си вземете кола със задно предаване, получавате в допълнение и 45-литров преден багажник. Но в нашия случай по-голямата част от мястото е заета от втория електромотор, така че най-много да натъпчете тук някой кабел.         Във версиите със задно предаване имате съвсем използваем багажник и под предния капак. В нашия случай обаче той може да побере най-много някой кабел        Двата сензорни екрана - за приборите и мултимедията - вече са ни познати от другите нови модели на Hyundai и Kia. Амбиентното осветление е с избор от няколко хиляди цвята.

Четирите точки на волана са всъщност буквата "H" (от Hyundai), изписана с морзовата азбука. Светят синьо на предна предавка и червено - на задна, доста полезно. Превключвателят за скоростите е на волана и е много удобен, щом веднъж му свикнете. А ако се оставите в ръцете на компютъра, той ще изчисли най-ефективния начин на движение и ще ви удължи пробега. Колата може да се свърже през Bluetooth с две устройства едновременно.                        Предните светлини се състоят от 32 модула със светодиоди, управлявани от компютъра така, че никога да не заслепите друг шофьор на пътя.

Ioniq 6 има куп електронни асистенти - за лентата, за аварийно спиране, за предотвратяване на сблъсък отзад или при отваряне на вратата. Единият може не само да паркира вместо вас, но дори и да ви извади сам колата от тясно място на паркинга, за да можете да влезете. Задейства се с един бутон върху ключа, но не успяхме да го тестваме тук, защото е несъвместимо с добавения в България имобилайзер.                           Има и някои леко досадни неща: например всички предупредителни сигнали на електронните асистенти (за превишена скорост, за напускане на лентата и пр.), които могат да ви побъркат.

Могат да се изключат, разбира се, но тогава какъв е смисълът? Другото, което по-скоро не препоръчваме, са електронните камери като заместител на страничните огледала. Нашата тестова кола за щастие си е с най-обикновени.

Другата любопитна способност на Ioniq 6 е да отдава обратно енергия - и то до 3.6 киловата. На практика може да захрани едновременно нормални печка и хладилник, или дори да зареди друг електромобил при нужда.           Дългосрочният среден разход от 16.8 кВтч за 100 км е най-ниският, който сме виждали при тестов електромобил. Автомобилните журналисти по начало не са сред най-икономичните шофьори            Системата на Hyundai е 800-волтова и позволява зареждане до почти 240 киловата. На бърза зарядна станция повечето конкуренти правят от 10 до 80% заряд за около половин час. Тази кола го прави за 18 минути. Десет минути ви дават минимум 200 километра пробег.

Освен това няма да ви се наложи много често да зареждате, защото тази кола, за разлика от толкова много други електромобили, всъщност е доста близо до обещавания разход.                    По официални резултати от тестовете средният разход на базовата версия е малко над 13 киловатчаса на сто километра - сравнимо с дребосъци като споменатия е-Up! и Dacia Spring. При нашата тестова кола с 4x4 задвижване официалният разход е 15 киловатчаса на сто. На извънградско каране го вдигнахме най-много до 16.8 на сто, което също е много, много впечатляващ показател.                     Тестът ни се състоеше от около 110 км магистрала, едно много стръмно планинско изкачване до Белмекен (и съответно спускане), и малко каране в градски цикъл. След всичко това сме изминали общо 344 километра - и според компютъра имаме заряд за още 180.

Ето най-после един електромобил, в който можете да се отървете от прословутата "тревога за обхвата". А при нормална употреба в голям град като София или Пловдив ще се наложи да го зареждате веднъж на две седмици.                    Остана ни само един въпрос: за цената. Тя, както се досещате, не е от ниските. За базовия Ioniq 6 с малка батерия ще ви поискат около 97,000 лева. Кола с по-голямата батерия и задно предаване започва от 105,000. Това е с няколкостотин лева по-скъпо от аналогичното BMW i4.                   Нашата тестова машина с 4x4 е 112,000 лева в стандартното ниво на изпълнение и 123,000 във високото - това, което виждате. Теsla Model 3 ще ви излезе с няколко хилядарки по-евтино в момента. Но трябва да си признаем, че във всяко друго отношение този Ioniq ни харесва повече. И със сигурност не би изплашил космонавт.       Още снимки от теста на Ioniq 6 вижте в ГАЛЕРИЯТА:

       

 

fallback
  • #9
    анонимен ( преди 1 година )
    Според г-н Томов, ако се върнем към 13 цолови джанти за днешните двутонни чудовища с ширина почти 2 метра и дължина почти 5, ще пътуваме по-икономично при запазване на останалите характеристики. О, съвършено невежество, поне си трай за някои неща!
  • #8
    анонимен ( преди 1 година )
    Рядко грозна скумрия с металирани лостчета като стереоуредба от магазин за 1 лев. Уж ретро заемки в екстериора, но всъщност тотална каша и безпомощност. Когато в профил не можеш да определиш кое предница и кое задница, положението е притеснително, особено ако ти искат 100 хил лева за фалшив електрокар. А това упражнение Ситроен са го правили перфектно преди десетилетия. Не е като да е нямало откъде да се поучат.
  • #7
    анонимен ( преди 1 година )
    Хайде пробвайте разхода през зимата и не 1/3 да е магистрала, а 2/3 и да видим пак ли ще се получи платената публикация
  • #6
    анонимен ( преди 1 година )
    Томов, томооооов, вероятно имаш предвид астронавт. Язък за претенциите ти да си журналист. На нивото на Петърчо си.
  • #5
    Johnny Bravo ( преди 1 година )
    Чесно , доста грозна кола за минимум 100 бона.
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    Жалко е един журналист да не е чувал, че космонавт се използва само в Русия и васалите
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    Този Hyundai е един от малкото ел.автомобили,които са смислени,защото е лек автомобил ,а не паркетник. Дори Hyundai Ionic 5 е табуретка
  • #2
    анонимен ( преди 1 година )
    Как ще сваляш емисиите като се продават повече джипове,сувове, паркетници главно,та дори и Aygo и Citroen C3,C5 и т.н. станаха повдигнати табуретки. Разни Renault Capture табуретка, Toyota Yaris Cross и т.н. табуретки с какво намаляват разхода спрямо лек автомобил.
  • #1
    анонимен ( преди 1 година )
    "И в същото време размерът на джантите е пораснал от 14 цола преди двайсетина години до средно 18 цола сега. Толкова за интелекта на вида Homo Sapiens." Какво да не би ако джантите бяха 14 вместо 18 цола пробега да е 100 км повече? Може да има и друго обяснение за това да слагат големи джанти специално на електромобили освен субективна красота
fallback
Последни