Японската компания Тойота ще спре да произвежда бензинови и дизелови автомобили за европейския пазар от 2035 г., като ще се фокусира върху електрически превозни средства, съобщи Automobilwoche.
Новината обяви главният оперативен директор на Toyota Europe - Мат Харисън, по време на интервю в Automotive News Europe Congress в Париж. Той обясни, че производителят не поддържа стандарта за емисии Euro 7, предложен от ЕС за намаляване на вредните емисии. От марката смятат, че производството на бензинови и дизелови автомобили в съответствие с тези стандарти ще стане твърде скъпо и автомобили с ДВГ ще се предлагат в други страни.
Харисън каза, че очаква новите разпоредби да бъдат „нещо по-реалистично“ или смекчени. Настоящите стандарти изискват от производителите на автомобили да намалят емисиите на CO2 с 55% до 2030 г. в сравнение с 2001 г. като базово ниво.
Лидерът на Toyota Europe прогнозира, че делът на Toyota при електрическите автомобили в Европа ще нарасне от 0% през 2022 г. до 15% през 2025 г. и 55% през 2030 г. Харисън добави: „Ние ще бъдем готови да продаваме 100 процента BEV от 2035 г.“.
Що се отнася до локализирането на производството в Европа, Харисън твърди: „Няма смисъл да локализираме, докато не достигнем правилния мащаб, а при 15 процента през 2025 г., ние все още няма да сме там.“
Той добави, че нямат планове да произвежда EV батерии в Европа в близко бъдеще, но в по-далечно е възможно.
Toyota има за цел 1,5 милиона продажби на EV до 2026 г. с 10 нови модела, което ще възлезе на приблизително 14% от продажбите на базата на 10,5 милиона през 2022 г. До 2030 г. марката планира да произвежда 1,7 милиона електрически превозни средства годишно.
Въпреки, че много производители на автомобили вече постигат двуцифрени или 100% продажби на електромобили, Toyota продължава да инвестира в по-ниска хибридна технология и технология с горивни клетки, което вероятно ще забави прехода й още повече.
В същото време водородните модели не са приоритет на японците, тъй като станциите за зареждане с водород са рядкост в европейските страни. Въпреки че Toyota признава, че изостава от конкурентите си в производството на електрически превозни средства, марката няма да отстъпи. Компанията планира да създаде линия електрически модели за различни сегменти.
След като се утвърди като пионер в хибридната технология с представянето на Prius през 1997 г., Toyota изостана в технологиите за изцяло електрически автомобили. С новоизбрания главен изпълнителен директор Коджи Сато начело, Toyota ускори своята EV стратегия.
Въпреки, че се придържа към хибридна стратегия, включително PHEV и превозни средства с горивни клетки (FCEV), японският автомобилен производител осъзнава спешната необходимост от изцяло електрически модели в гамата си.
Компанията разкри, че ще разработи своя собствена специална EV платформа за електрически превозни средства от следващо поколение. Платформата, която трябва да бъде пусната през 2026 г., съответства на наскоро обявените технологични планове за EV батерии. До 2027 г. Toyota се стреми да има две батерии за електромобили от следващо поколение. В сравнение с тази, използвана за bZ4X, Toyota казва, че нейните батерии от следващо поколение ще увеличат обхвата на шофиране с 20 процента.