Ръчната спирачка е свързана с по-различен контрол над автомобила - може радикално да повлияе на управлението му ако бъде използвана в движение. Но съвременните шофьори не знаят почти нищо за това свойство, тъй като повечето нови автомобили вече не притежават класическата механична ръчна спирачка, като тя вече е изместена от т.нар. електромеханична. Разбира се, ръчната спирачка е идеален помощник при паркиране на автомобила, за да се предотврати своеволното му потегляне или да се намали натоварването на трансмисията, ако става дума за кола с автоматик. Но можете ли да я използвате в движение? И най-важното защо?
Всъщност има ситуации, в които ръчната спирачка се превръща в спасител. Например, ако вашият автомобил с предно предаване е в режим на загуба на контрол. Тоест предните колела на колата започват да се плъзгат по завоя. С ръчната спирачка можете да направите корекция и колата да стане по-управляема, като насочите предната част на колата обратно в кривата на завоя. Това се дължи на блокирането на задните колела, което води до изпреварващото им плъзгане спрямо предните.
В случай на подобен проблем при автомобили със задвижване на всички колела или задвижване на задните колела, по-добре е да натиснете съединителя, преди да задействате ръчната спирачка. В противен случай рискувате да унищожите трансмисията и да получите проблеми с управлението. Ако нямате задвижване на предните колела и автоматична скоростна кутия, тогава не трябва да експериментирате с ръчна спирачка, за да избегнете механични проблеми.
Също така повечето съвременни автомобили използват гореспоменатата електронна ръчна спирачка , чиято характеристика е липсата на пряка механична връзка между лоста (бутона) и спирачния механизъм. В този случай логиката на ръчната спирачка се определя от софтуера и може да доведе до неочаквани резултати за шофьора. Така че, в някои автомобили, по време на шофиране, продължително натискане на бутона „ръчна спирачка“ може да доведе до независимо аварийно спиране на автомобила.
Най-общо казано ръчната спирачка е своеобразен професионален инструмент. И може да се използва активно в превозни средства с предно задвижване в случай на проблеми с управлението. Особено на хлъзгави повърхности. И то ако е механична. Във всички останали случаи, ако е електронна или имате задвижване на всички колела, както и кола със задно предаване, по-добре не експериментирайте. А за да се научите как да използвате правилно ръчната спирачка в движение, трябва да бъдете обучени от професионални инструктори.