IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо алуминиевите джанти се препоръчват за стари коли

Подобно решение може да спести доста неприятности на собственика

През цялата история на съществуването на автомобила са изобретени много технологии, които удължават живота на превозното средство. Повечето от тях са широко известни, но има и такива, които на пръв поглед звучат странно, но наистина имат ефект. За една от тях ви разказваме сега.


джанти


Какво отличава една стара, катастрофирала и след това ремонтирана кола от чисто нова, която наскоро е излязла на пътя? Обичайните отговори са ясни – модерна конструкция, дизайн, технологии и куп други опции. А също така и състоянието на каросерията и нейното покритие, които са различни. Новата кола е добре защитено от ръжда - с прясна боя, грунд, поцинковане ... А старата е износена, всичко е в малки пукнатини и по-голяма част от цинковото покритие вече не върши работа.

Законите на електрохимията са неумолим - при контакт между различни метали, потопени в електролит (дори естествената вода може да играе тази роля), се наблюдава галванична корозия на един от тях. В случай на двойка желязо-цинк, цинкът се окислява, като по този начин запазва желязото на купето на автомобила. В повечето случаи автомобил, който е претърпял инцидент и след това е последвал ремонт на каросерията, има сериозни въпроси относно целостта на поцинковането и надеждността на защитата от корозия.

Тоест, колкото по-стара е колата и колкото по-често е участвала в инциденти, толкова повече е подложена на корозия. Банален, но неизбежен факт. Макар и не съвсем. Има нещо, което да противодейства на това. Колкото и да е странно, но същата електрохимия ще помогне за това.


джанти


Факт е, че летите (лекосплавни) джанти са изработени от алуминиеви или магнезиеви сплави. Те имат дори по-мощна от цинка способност за електрохимично „възстановяване" на желязото. Тоест, когато желязната (предимно) машина с алуминиеви джанти влезе във влажна среда, нейната стомана не се окислява. Поне в областите на тялото близо до всяко от колелата. А това означава, че тя действа като защита при по-старите автомобили, поне през по-голямата част от годината.

Когато става дума автомобилна „електрохимия", трябва да се спомене още нещо. По време на сезонната смяна на гуми, монтьорите често предлагат на собственика на автомобила различни допълнителни услуги. Една от тях е смазване на главините на колела с „медна грес“, като оправданието е, че така по-лесно ще се извади диска.

Добре, но медта, чийто прах се съдържа в такива препарати, от гледна точка на електрохимичната реакция при металите, е същото за желязото, както самото желязо за алуминия и цинка. Това е желязо, което се окислява в двойка мед-стомана. Ето защо подобна „операция“ е излишна и дори опасна при стара кола. Обработката на главините с „медна грес“ само ще увеличи корозионните процеси по каросерията.


0 от 500
  • #9
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Трепача ( преди 1 година )
    Големи глупости.
  • #8
    19 rate up comment 16 rate down comment
    Бай Х ( преди 1 година )
    Преписването от руски сайтове продължава !!! Глупостите на алкохолиците не важат за нас,тъй като ние не злоупотребяваме със самогон от развалени картофи,а си имаме грозданка !!! Руските технологии ги виждаме на бойното поле,където стават само и единствено за СКРАП !
  • #7
    3 rate up comment 7 rate down comment
    F-off ( преди 1 година )
    Що за глупости?!?!!
  • #6
    8 rate up comment 5 rate down comment
    Кобра ( преди 1 година )
    Ако може някой да ми обясни следното изпечение:"Това е желязо, което се окислява в двойка мед-стомана. "Стоманата не е химичен елемент, че да участва в химични реакции като окисление.Изобщо това изречение за мен няма никакъв смисъл.За електрохивичните реакции трябва да се види редът на относителната активност на металите. Имам спомен, че се наричаше и електрохимичен ред на металите или ред на електроотрицателност на металите.А стоманата е сплав на желязо с въглерод основно. Не химичен ...
  • #5
    10 rate up comment 1 rate down comment
    Пропов ( преди 1 година )
    Това че Пешо и Гошо карбуратора (и техните милиони последователи)не го знаят това, не значи че не е вярно. И аз не го знаех, но е факт. Който иска - да вярва, който не - може да провери. И за неразбралите; Не че джантата няма да ръждяса - алуминия не ръждясва. Там където алуминия контактува ( се допира) до стоманата ( по селски ламарината), та там поради химичното влияние на алуминия и стоманата също не ръждясва.
  • #4
    31 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Алуминиева капачка от буркан си залепете с тиксо на тавана и ще предпазите цялото купе от ръжда! Една баба го чула на пазара...
  • #3
    17 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Хахахахаха, на 50 годишната жигула точно джантите са последното което ще има проблем с ръждата
  • #2
    12 rate up comment 6 rate down comment
    Някой ( преди 1 година )
    Явно Българина не е в час с електрохимията. Не става дума за фантазия, а за елементарни /за хората в час/ закони на химията!
  • #1
    23 rate up comment 9 rate down comment
    Българина ( преди 1 година )
    Фантазията на автора се е вихрила здраво.Татко винаги е бил с железни джанти и е нямал хабцолютно никакви проблеми!