2023 г. започна летящо за Alfa Romeo в Европа с ръст от 107,6% през януари и 127,9% през февруари. Това грандиозно увеличение позволи на италианската марка да увеличи пазарния си дял до 0,4%, в сравнение с 0,3% през 2022 г. и 0,2% през 2021 г., нейното историческо дъно. За месец февруари никоя друга марка не отбеляза толкова силен растеж като Alfa Romeo. Най-близо са Cupra (+66,4%), Land Rover (+63,9%), Dacia (+53,6%) и Tesla (+47,2), съобщава Motor1.
Увеличението е грандиозно, но обемът на продажбите остава слаб - само 3384 модела Alfa Romeo са регистрирани през втория месец на годината, срещу 1485 година по-рано. Тези цифри поставят Alfa Romeo точно пред Lexus и Lancia, но все пак зад Honda, DS, Land Rover и Porsche.
За по-добро поставяне на тези цифри в контекста, ето продажбите по производители за първите два месеца на годината:
Volkswagen: 96 864 (10,7% пазарен дял)
Toyota: 62 067 (6,9%)
Peugeot: 53 527 (5,9%)
Skoda: 50 851 (5,6%)
Audi: 49 456 (5,5%)
Mercedes: 48 565 (5,4%)
Renault: 46 482 (5,1%)
Dacia: 44 760 (5,0%)
BMW: 44 667 (4,9%)
Kia: 39 424 (4,4%)
Ford: 39 209 (4,3%)
Hyundai: 37 951 (4,2%)
Opel/Vauxhall: 33 807 (3,7%)
Fiat: 30 590 (3,4%)
Citroën: 28 925 (3,2%)
Tesla: 23 449 (2,9%)
SEAT: 20 671 (2,3%)
Volvo: 19 996 (2,2%)
Nissan: 19 377 (2,1%)
Mazda: 12 487 (1,4%)
Suzuki: 12 051 (1,3%)
MINI: 11 425 (1,3%)
Cupra: 10 588 (1,2%)
Jeep: 9726 (1,1%)
Porsche: 6557 (0,7%)
Land Rovers: 5893 (0,7%)
DS: 4102 (0,5%)
Honda: 3681 (0,4%)
Alfa Romeo: 3384 (0,4%)
Lancia: 2463 (0,3%)
Lexus: 2992 (0,3%)
Mitsubishi: 2397 (0,3%)
Smart: 1452 (0,2%)
Jaguar: 1112 (0,1%)
Alpine: 110 (0,0%)
Въпреки силния напредък, Alfa Romeo все още е в долната част на европейската класация - на 29-то място в списък от 35 марки. Следователно може да iсе смята, че възходът едва сега започва, след петнадесет трудни ца марката години.
Продажбите на Alfa Romeo в Европа от 15 години:
2008: 102 306 (0,7% пазарен дял)
2009: 110 533 (0,8%)
2010: 109 994 (0,8%)
2011: 130 534 (1,0%)
2012: 89 976 (0,7%)
2013: 64 510 (0,5%)
2014: 59 190 (0,5%)
2015: 56 802 (0,4%)
2016: 66 167 (0,4%)
2017: 85 883 (0,5%)
2018: 82 943 (0,5%)
2019: 53 873 (0,3%)
2020 г.: 36 443 (0,3%)
2021 г.: 26 465 (0,2%)
2022 г.: 32 737 (0,3%)
На какво се дължи този скокс в продажбите на Alfa Romeo? Отговорът може да се обобщи с една дума - Tonale, новият компактен SUV от миланската фирма, който регистрира 11 563 регистрации в Европа през 2022 г. През януари 2023 г. Tonale беше продаден два пъти повече от Stelvio (973 бройки), за да достигне 2169 продажби. Третият модел на марката – Giulia, се задоволи с 322 регистрации през същия месец.
Tonale (на снимката) вече се предлага в много европейски страни и в останалата част на света във версии 1.5 L мек хибрид със 130 и 160 к.с. и 1.6 L турбо дизел със 130 к.с., както и във версия 1.3. в хибрид.
Целта пред генералния мениджър на Alfa Romeo - Жан-Филип Импарато (на снимката долу), обаче не е да постигне огромни продажби, а да препозиционира марката. И да докаже, че тя се намира на добро ниво по отношение на технологии, електрификация, CO2 емисии, като същевременно постига адекватно ниво на рентабилност.
През тази година Alfa Romeo трябва да разкрие новите топ-версии на Giulia и Stelvio - Quadrifoglio. За да отбележи100-годишнината на Quadrifoglio и 60-годишнината на Autodelta, компанията ще пусне нов суперавтомобил, духовен наследник на историческия Tipo 33 Stradale.
През 2024 г. ще се появи първият електрически автомобил на Alfa Romeo - компактен SUV, базиран на Jeep Avenger, който няма да се казва Brennero, а ще се произвежда в полската фабрика Stellantis в Тичи. Към него ще се присъедини и нов модел от C-сегмента, наследник на Giulietta.
По този начин Alfa Romeo трябва да има 100% електрическа гама през 2027 г., което е часп от новата стратегия „от нула до нула“. Тя включва още нова електрическа Giulia (1000 к.с. за версията Quadrifoglio) и флагман в сегмента E. .